همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان از آمادگی برای احتمال تصدی پرونده هسته‌یی کشورمان خبر داد.

ایسنا گزارش داد: سیدعباس عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انتقال پرونده هسته‌یی ایران از شورای امنیت ملی کشورمان به وزارت امور خارجه اظهار کرد: فرقی نمی‌کند؛ چه پرونده کماکان در شورای امنیت ملی کشورمان باشد و یا به وزارت امور خارجه سپرده شود به هرحال یک سری اصول و مبانی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که تغییرناپذیر است و می‌توان به حفظ و تثبیت حقوق جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای کشور در زمینه هسته‌یی اشاره کرد.

وی ادامه داد: اما این‌که رویکردها و شیوه‌های جدیدی در موضوع هسته‌یی ایران به کار گرفته شود و نیل به تفاهم از مسیرهای جدیدتری انجام شود این مساله چه در شورای امنیت ملی کشورمان باشد و یا در وزارت امور خارجه فرقی نمی‌کند و این مسائل مورد توجه قرار می‌گیرد اما هنوز رییس‌جمهور کشورمان در این‌باره تصمیمی نگرفته‌اند.

وی افزود: اگر وزارت امور خارجه متصدی پرونده هسته‌یی ایران باشد این وزارتخانه از قابلیت‌های لازم برخوردار است و می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تیم هسته‌یی جدید برای مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 اضافه کرد: ما هنوز منتظریم که رییس‌جمهور کشورمان مسوولیت پیگیری مذاکرات هسته‌یی اعلام کنند که بر عهده چه نهادی است و پس از آن فرد مذاکره‌کننده و تیم هسته‌یی را مشخص کنند، قدم بعدی مشخص شدن زمان مذاکرات است.

وی با اشاره به تماس تلفنی اشتون با وزیر امور خارجه کشورمان درباره برگزاری مذاکرات هسته‌یی ادامه داد: خانم اشتون در تماس تلفنی با آقای ظریف اعلام کردند که مذاکرات در کوتاه‌ترین زمان برگزار شود. وزیر امورخارجه کشورمان نیز ابراز علاقه‌مندی به برگزاری مذاکرات هدفمند و معطوف به نتیجه است و نمی‌خواهیم مذاکراتی برگزار شود که صرف مذاکره در آن مدنظر باشد و این مورد پذیرش ما نیست.

وی درباره زمان افتتاح نیروگاه هسته‌یی بوشهر گفت: این نیروگاه مراحل نهایی خود را طی می‌کند؛ مدت‌هاست که این نیروگاه در مراحل آزمایشی به تولید برق می‌پردازد به هر حال از زمان تکمیل تا زمان تحویل کامل نیروگاه به سفارش‌دهنده مدتی آزمایشاتی باید بر روی آن انجام شود. اکنون نیروگاه بوشهر در مراحل نهایی این آزمایشات قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر همه مسائل خوب پیش رود تصور ما این است که نیروگاه هسته‌یی بوشهر ظرف چند هفته آینده آماده افتتاح و تحویل نهایی است. نیروگاه هسته‌یی بوشهر یک موضوع مشترک میان شورای عالی امنیت ملی کشورمان و وزارت امور خارجه است، مذاکرات آن میان وزارت امور خارجه با دولت روس‌ها انجام می‌شود و خوشحالیم که این نیروگاه به مراحل نهایی نزدیک می‌شود، البته هنوز زمان دقیق افتتاح آن مشخص نیست که این مساله منوط به مراحل نهایی مانند آمادگی این اسناد و برخی قطعات از سوی روس‌هاست.

 

کد خبر 227829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز