گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: معاون زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با هشدار نسبت به ادامه روند موجود دریاچه ارومیه به همشهری گفت: دریاچه ارومیه برای بازگشت به وضعیت معمولی، حداقل به ۶۲میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

دریاچه ارومیه

براین اساس، حتی اگر از همین امروز تأمین حقابه 3/1 میلیارد مترمکعبی دریاچه ارومیه اجرایی شود حداقل به 20سال زمان نیاز است تا دریاچه ارومیه از بحران فعلی نجات پیدا کند و به وضعیت عادی باز گردد.

به گزارش همشهری، براساس 24راهکار اجرایی مصوب هیأت دولت برای نجات دریاچه ارومیه، وزارت نیرو ملزم به پلمب‌کردن 30هزار چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شده است. همچنین این وزارتخانه به‌منظور تأمین بخشی از حقابه دریاچه، مکلف به باز کردن دریچه سدها شده که تاکنون اقدام کارسازی در این زمینه صورت نداده است. در این میان 24مردادماه جاری، وزارت نیرو در خبری که در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اعلام کرد: «از ابتدای سال آبی جاری تاکنون وسعت دریاچه ارومیه حدود ۹۰کیلومترمربع افزایش یافته است. حجم فعلی آب موجود دریاچه ارومیه نیز 12/60 میلیارد مترمکعب گزارش شده درحالی‌که میزان آب موجود در دریاچه در زمان مشابه سال آبی گذشته 11/83 میلیارد مترمکعب بود.»

در بخش دیگری از این خبر آمده بود: «وسعت دریاچه ارومیه هم‌اکنون 3476/94 کیلومترمربع گزارش شده که در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته 89/99 کیلومترمربع افزایش یافته است. وسعت دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال آبی گذشته 3386/95 کیلومترمربع گزارش شده بود. براساس این گزارش، سطح فعلی آب دریاچه ارومیه در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۴ سانتی‌متر افزایش یافته است.» این آمارها برخلاف آمارهایی است که تاکنون مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر کرده‌اند. باقر زاد‌کریمی در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: از آنجایی که نه شاهد بارندگی مؤثری بوده‌ایم و نه دریچه سدها باز شده، هیچ تغییری در وضعیت دریاچه ارومیه رخ نداده و وضعیت این دریاچه نه‌تنها نسبت به گذشته بهتر نشده که روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود. براین اساس، انتشار اطلاعاتی مبنی بر بهبود وضعیت دریاچه ارومیه جای تامل دارد. ضمن آنکه در حال حاضر، 60درصد از وسعت 550هزار هکتاری دریاچه ارومیه (330هزار هکتار) تبدیل به شوره‌زار شده است.

معاون امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: شورای منطقه‌ای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه که دبیرخانه آن در استانداری آذربایجان‌غربی مستقر است مسئولیت پیگیری امور مربوط به دریاچه را برعهده دارد و براساس این مسئولیت باید امور مربوطه را پیگیری و از سازمان‌ها و نهادهایی که ملزم به انجام وظایفی در قبال دریاچه ارومیه هستند بخواهد تا به تکالیف خود عمل کنند. وی، حذف برداشت‌های غیرمجاز آب از چاه‌ها و رودخانه‌های موجود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را به‌عنوان راهکارهای اولویت‌دار عنوان کرد و افزود: بازکردن دریچه سدها، تبدیل اراضی غرقابی کشاورزی به آبیاری تحت‌فشار از دیگر راهکارهایی است که باید در اولویت اجرایی قرار بگیرد اما آنچه در این میان کارساز است توسعه فعالیت‌های صنعتی و تجاری به جای فعالیت‌های کشاورزی است که در حل معضل دریاچه نقشی مهم و اثر‌گذار دارد.

تهدید مزارع تبریز با خشک‌شدن دریاچه

غلامحسین لفظی، استاد دانشگاه درباره پیامدهای ناگوار خشک شدن دریاچه ارومیه به ایسنا گفت: بیشتر بادهایی که در آذربایجان‌غربی و شرقی می‌وزد بادهایی است که از غرب به شرق می‌وزند و در اثر این بادها ذرات نمک که از خشک‌شدن دریاچه ارومیه باقی مانده‌اند در هوا معلق می‌شوند و این نمک‌ها در مزارع کشاورزی پخش می‌شوند و به تبع آن باعث نابودی محصولات کشاورزی می‌شوند و بیشتر این بادها به سمت آذربایجان شرقی هدایت می‌شوند که بیشترین آسیب را مزارع تبریز می‌بیند.

وی تصریح کرد: دریاچه ارومیه یک نعمت خدادادی و یک نقطه قوتی بر جذب گردشگر و توریست برای استان بود حتی پزشکان برخی از کشورهای اروپایی مانند انگلیس به بعضی از بیماران خود توصیه می‌کردند که از لجن درمانی و آب درمانی دریاچه ارومیه استفاده کنند تا بهبود یابند. براین اساس، وقتی این دریاچه رو به خشک شدن می‌رود در واقع توریست هم کم و باعث می‌شود گردشگری استان با مشکلات جدی روبه‌رو شود.

این استاد دانشگاه گفت: بازگشت دریاچه ارومیه به حالت قبل غیرممکن است ولی می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق حدود یک‌پنجم دریاچه را نجات داد آن هم با روش کوچک‌سازی زیرا احیای کل دریاچه تقریبا ناممکن است ولی با کوچک‌سازی‌ دریاچه ارومیه می‌توان جلوی خشک شدن کامل را بگیریم البته پروژه‌های زیادی درنظر گرفته شده است که چند سال این پروژه‌ها طول می‌کشند. مثلا انتقال آب دریاچه ارس به دریاچه ارومیه که به تازگی آغاز شده پروژه‌ای سخت و زمان‌بر است و به بودجه زیادی نیاز دارد.

دریاچه ارومیه در انتظار عملکرد دولت جدید

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت پیگیری و جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه توسط دولت جدید، اظهار کرد: دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم قول‌های مساعدی برای حل مسئله دریاچه ارومیه داده‌اند که در این راستا منتظر عملکرد دولت در آینده نزدیک هستیم.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه هنوز شروع نشده است، گفت: قضیه انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه عوام‌فریبی است و برخی‌ها به‌دنبال این هستند که به بهانه خشک شدن دریاچه ارومیه، آب انتقالی را برای مصارف کشاورزی به سایر استان‌ها ازجمله آذربایجان‌شرقی منتقل کنند.

کد خبر 227596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز