یزد: به‌دنبال کاهش سهمیه آب یزد از خط آب انتقالی زاینده‌رود، مسئولان استانی ناچار به استفاده از منابع داخلی یزد شده‌اند که این منابع دردسرهایی به‌دنبال داشته که یکی از آنها مسمومیت گسترده مردم بخشی از مناطق یزد است.

آب معدنی

به گزارش مهر درحالی‌که چندی پیش خبر مسمومیت مردم صدوق، اشکذر و زارچ منتشر شد، به تازگی گستره این مسمومیت‌ها بیشتر شده و به مناطقی در مرکز استان از جمله، شاهدیه، چهارراه معلم، سه‌راه شحنه، بلوار 22بهمن و... رسیده است. بنابراین گزارش روز جمعه درمانگاه‌های اطراف این خیابان‌ها و اورژانس بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی بود که پزشکان، بیماری آنها را مسمومیت با کلر باقیمانده در آب تشخیص داده بودند. این افراد با تهوع، سرگیجه، دل‌پیچه، اسهال و استفراغ به درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌‌اند و از آنجا که پیش از این در نمونه‌گیری از آب زارچ و شاهدیه، وجود اضافی کلر در آب معلوم شده بود، عامل این مسمومیت‌ها نیز مشخص است. در بین افراد مسموم، تعداد زیادی از کودکان خردسالان و افراد سالمند مشاهده می‌شدند که دچار بیماری‌هایی نظیر اسهال و استفراغ شده بودند. یکی از این مراجعان به مهر گفت: از مدت‌ها پیش آب شرب دارای طعم شده بود و گاهی نیز بوی بسیار بدی از آن به مشام می‌رسید.

فرزانه جلیلیان اضافه کرد: در بسیاری از ساعات روز نیز آب موجود در لوله‌ها زرد و کدر و دارای املاح بسیار است. وی افزود: تمام افراد خانواده ما دچار مسمومیت شده‌اند زیرا گمان نمی‌کردیم آب دچار مشکل چندانی باشد. جلیلیان با ابراز گلایه از اینکه مسئولان آب و فاضلاب از طریق رسانه ملی این موضوع را اطلاع‌رسانی نکرده‌اند، گفت: اگر کیفیت آب به هر دلیلی کاهش پیدا کرده، مسئولان حداقل اطلاع‌رسانی کنند تا مردم اینگونه دچار بیماری و مشکل نشوند.

وی تصریح کرد: پزشکان بر مسمومیت بر اثر استفاده از آب آلوده به کلر و املاح زیاد اذعان دارند اما در تماس تلفنی با اداره آب و فاضلاب استان یزد، مسئولان امور مشترکان این موضوع را رد می‌کنند و این در حالی است که افت شدید کیفیت آب را نیز خودمان شاهد هستیم.

تحمیل بار هزینه‌ای خرید آب معدنی

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز در این مورد اظهار داشت: از یک‌ماه گذشته تاکنون دائم از آب معدنی استفاده می‌کنیم و کوهی از بطری‌های آب معدنی در آشپزخانه و حیاط منزل جمع شده است. شیوا رضایی عنوان کرد: از آنجا که 2 کودک در منزل دارم و آنها به‌دلیل گرمای هوا دائم آب مصرف می‌کنند، ناچارم روزی یک باکس آب معدنی خریداری کنم. وی همچنین از افزایش قیمت آب معدنی در یزد انتقاد کرد.

افزایش قیمت آب معدنی

این انتقاد شهروندان یزدی کاملا بجاست زیرا قیمت آب معدنی طی 2 هفته گذشته در یزد افزایش یافته به‌نحوی که قیمت هر شیشه آب معدنی از 600 و 650تومان به 750و در برخی موارد به 800تومان رسیده است. این روند افزایش قیمت آب معدنی، هزینه‌های بسیاری را به مردم تحمیل می‌کند و لازم است مسئولان برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

مسئولان آبفای استان یزد در پاسخ به رسانه‌های مختلف در مورد آلودگی آب اعلام کرده‌اند که منابع داخلی کیفیت چندانی ندارند و چاره‌ای نیست.علی اسلامی از کنترل و آزمایش آب‌شرب توسط آزمایشگاه‌ها خبر داده و اعلام کرده است: در هیچ‌یک از مناطق یزد املاح بیش از حد مجاز در آب وجود ندارد.

آنچه مسلم است، مردم یزد اکنون از یک سو با گرما، از سوی دیگر با کمبود آب و افت شدید کیفیت، از سوی دیگر با خرید بطری‌های آب معدنی گران و از همه مهم‌تر با بیماری حاصل از استفاده از آب شرب دست به گریبان هستند و انتظار دارند این مشکل آنها هرچه سریع‌تر برطرف شود.

کد خبر 227428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز