شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اچ تی تی پی اس (HTTPS) پروتکل انتقال امن فرامتن برای نسخه امن پروتکل HTTP است که در تبادل امن اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتر کاربر زیادی دارد.

https

زمانی که یک کاربر با پروتکل HTTPS: Hyper Text Transfer Protocol Secure به یک وب سایت متصل می‌شود، وب‌سایت مورد نظر درخواست را با یک کد دیجیتال رمزگذاری کرده و URL سایت در نوار آدرس با HTTPS شروع می‌شود و آیکون قفل در بالای هدایتگر مرورگر وب نمایان می‌شود و این یعنی که عملیات انتقال داده بین کاربر و وب‌سایت به صورت ایمن انجام می‌شود.

با استفاده‌ از این پروتکل، کامپیوترهای فرستنده و گیرنده بر سر استفاده از یک کد به توافق می‌رسند و سپس پیغام‌ها رابا این کد تلفیق کرده تا قابل خواندن برای هکرها نباشد.

حتی اگر در سر راه کاربر و وب‌سایت شنود صورت بگیرد، نمی‌توان به محتوای اطلاعات دست پیدا کرد. در پروتکل HTTPS ارسال و دریافت اطلاعات روی پروتکل SSL انجام می‌شود و آن‌ را گاهی (TLS(Transport Layer Security یا لایه‌ی انتقال امنیتی می‌نامند.

از این پروتکل برای بردن امنیت تبادل داده‌ها در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک استفاده زیادی می‌شود.

پروتکل‌های HTTP و HTTPS برخلاف ساکس قابلیت تفسیر درخواست‌های ورودی از کاربر  را دارا هستند و اگر درخواست‌ها با قوانین شبکه مطابقت داشته‌ باشند، اجازه دسترسی را صادر می‌کنند.

کد خبر 226885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز