برابر ماده۶۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل می‌شود که به شرح وظایف و ترکیب آن اشاره شد.

دبیرخانه این شورا در بنیاد مستقر بوده و دستگاه‌های اجرایی موظفند به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی فرهنگی، هنری، پژوهشی و ورزشی که در حوزه ایثارگران فعالیت‌ می‌کنند حمایت مادی و معنوی
به عمل آورند. دستورالعمل‌های داخلی شورا به پیشنهاد دبیرخانه به تصویب شورا می‌رسد و مصوبات این شورا با تایید رئیس‌جمهور لازم‌الاجرا خواهد بود. بدیهی است حمایت‌های مادی و معنوی که دستگاه‌های اجرایی مکلف به اعمال آن هستند توسط شورا مشخص و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

با عنایت به اینکه در قوانین بودجه سنواتی کل کشور و قوانین پنج‌ساله جمهوری اسلامی بارها بر پرداخت 100درصد شهریه ایثارگران تاکید شده ‌، این موضوع با صراحت کامل در ماده66 قانون جامع تکرار شده است. در این ماده قانونی بنیاد موظف شده است نسبت به تامین و پرداخت 100درصد هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد شامل همسر و فرزندان شهدا، جانبازان 25درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنها که در موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، غیردولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر موسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول به تحصیل هستند، اقدام کند.

جزئیات مربوط به این ماده به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بنیاد با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. بنابراین اقداماتی که توسط بنیاد در قالب بخشنامه و آیین‌نامه مبنی بر محدود ساختن پرداخت شهریه برخی موسسات آموزش عالی و عدم پرداخت شهریه برخی دانشگاه‌های دیگر یا تعیین سقف ترم برای پرداخت شهریه‌ها‌ یا هر محدودیت دیگر انجام شده مغایر قانون بوده و قابل پیگیری در مراجع قانونی است.

در ماده67 بنیاد موظف شده است نسبت به تامین و پرداخت هزینه‌های خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامه‌های آموزش عمومی و سایر برنامه‌های آموزش عالی اقدام کند. علاوه بر آن نسبت به پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده‌های آنها اقدام کند. براساس آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما با همکاری بنیاد حداکثر ظرف مدت 6ماه تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما و کلیه دستگاه‌های متولی امور فرهنگی کشور موظفند نسبت به تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و هنری مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت اقدام و از هنرمندانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به خصوص هنرمندان ایثارگر حمایت کنند.

بنیاد موظف است با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ظرف مدت 6ماه نسبت به تهیه آیین‌نامه تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران برای حضور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی اقدام کند. این آیین‌نامه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

براساس ماده70 قانون جامع، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده‌2‌ این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورس‌های تحصیلی داخل و خارج کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی 20درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان، ‌همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25درصد اختصاص دهند. حداقل حدنصاب شرایط علمی برای کلیه رشته‌ها 70درصد و برای رشته‌های پزشکی 80درصد است. محدودیت درصد برای جانبازان در استفاده از سهمیه‌های فوق وجود ندارد.

کد خبر 226738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز