گروه شهری: معاینه فنی به‌عنوان مهم‌ترین عامل کنترل آلودگی هوای کلانشهرهای کشور این روزها خیلی از سوی برخی از مسئولان و شهروندان مورد اقبال نیست.

معاینه فنی

این در حالی است که در سال‌های اخیر تمرکز بر افزایش ظرفیت‌های معاینه فنی که با دقت از سوی شهرداری تهران دنبال شده، از معدود مصوبات طرح جامع کنترل آلودگی هواست که به مرحله اجرا رسیده است. این مهم در شرایطی نقش خطیر جلوگیری از آلودگی هوا را ایفا می‌کند که نمایندگان مجلس 3سال پس از مصوبه جنجالی 5‌ساله‌کردن معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر، ‌ماه گذشته در کمیسیون شوراها تصمیم گرفتند برای همه خودروهای فرسوده و غیرفرسوده، معاینه فنی را از یک به 2 سال افزایش دهند.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به مصوبه اخیر این کمیسیون تصریح کرد: زمانی که قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در مجلس به تصویب رسید، مشخص شد که بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی در برخی تصمیمات و قوانین هنوز وجود دارد. تشکری هاشمی افزود: برخی در پی حرف و حدیث‌های فراوان، گمان می‌کردند که معاینه فنی محلی برای کسب درآمد شهرداری است و سهم قابل توجهی را نصیب شهرداری و نهادهای دخیل می‌کند، بدین‌ترتیب به مجلس تأکید کردند که این قانون فقط محلی برای درآمد است و مجلس هم مهلت معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر را از 2 سال به 5 سال افزایش داد.

معاون شهردار تهران گفت: هر کس در کشور آمادگی‌های لازم را داشته باشد و به نرخ‌های مصوب پایبند باشد، ما حاضریم کار معاینه فنی را به وی واگذار کنیم و یک ریال سود از محل این کار از کسی طلب نکنیم. برای مدیران شهر، ندادن ضرر از محل معاینه فنی و توجه به آن به‌عنوان یک رویکرد محیط‌زیستی کافی است. ولی امروز داوطلبی وجود ندارد و شهرداری تهران در سال‌های اخیر سالانه میلیاردها تومان ضرر از محل معاینه فنی می‌پردازد.

ما از بدو امر نگاه اقتصادی به این پروژه حیاتی نداشتیم و اینچنین تبعات آن را تحمل کردیم. وی ادامه داد: مجلس باید بداند که این یک پروژه درآمدی نیست و شهرداری تهران هزینه‌های بسیاری نیز متحمل شده است. اگر این باور را داشته باشیم، مشخص می‌شود که مردم باید به هر ترتیب از سلامت خودرویشان آگاه شوند و وسیله نقلیه آلاینده اجازه تردد در شهر را نداشته باشد. وی خاطرنشان کرد: افرادی که تأکید دارند معاینه فنی پس از 5 سال از تولید باید آغاز شود، آیا می‌دانند که خودروساز هم تنها یک سال به‌عنوان گارانتی خودرو برای وسیله ساخت خودش، ضمانتی درنظر نمی‌گیرد؟

محمد هادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران نیز با ابراز نگرانی از تصمیم کمیسیون شوراها به همشهری گفت: دوستان مجلس بهتر است برای هر تصمیمی پیش از هرچیز نظرات کارشناسان محیط‌زیست را بشنوند تا مواردی از این دست رخ ندهد. همچنین یوسف رشیدی مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای تهران به همشهری گفت: تاکنون تصمیمات غیرکارشناسی از این دست برای تهران مسبوق به سابقه بوده است.

نمایندگان بهتر است به جای این مصوبه روی خودروهای پرتردد مثل تاکسی‌ها و خودروهای پر استفاده و خودروهای فرسوده نظارت کنند و برای آنها سالی 2 بار معاینه فنی را درنظر بگیرند. ما البته منتظر پاسخ مناسب مجلس به این مصوبه غیرکارشناسی کمیسیون هستیم و امیدواریم چنین مواردی در مجلس با دقت بیشتری بررسی شود. در سال 89که قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در مجلس به تصویب رسید، مشخص شد سهم کارشناسی از برخی تصمیمات و قوانین اندک است.

کد خبر 226592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز