همشهری آنلاین: ژاپنی‌ها روز جمعه مراسم شصت‌ و‌هشتمین سالگرد بمباران اتمی شهر ناکازاکی را در حالی برگزار کردند که نخست‌وزیر این کشور بار دیگر به تلاش برای توقف استفاده از سلاح‌های هسته‌ای متعهد شد.

برگزاری مراسم سالروز بمباران اتمی ناکازاکی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، نمایندگان 44 کشور در مراسم شصت‌ و‌هشتمین سالگرد بمباران اتمی شهر ناکازاکی به دست آمریکایی‌ها شرکت کردند.

این مراسم ساعت 11 صبح برگزار شد و در آن شرکت‌کنندگان پس از یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان این بمباران، به طلب مغفرت برای آنها پرداختند.

در این مراسم شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به سخنرانی پرداخت و باری دیگر متعهد شد که کشورش تمام تلاش خود را برای توقف استفاده از تسلیحات شیمیایی به کار گیرد.

این در حالی است که پیش از این نیز شینزو آبه در مراسمی که برای یادبود بمباران هیروشیما برگزار شده بود، متعهد شد که برای خلع سلاح هسته‌ای در سطحی جهانی تلاش کند.

تومیهیسا تائوئه، شهردار ناکازاکی در این مراسم به انتقاد از دولت ژاپن به خاطر بی‌تفاوتی نسبت به خلع سلاح هسته‌ای پرداخت و گفت که ژاپن در این زمینه از انجام اقدامات لازم باز مانده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من از دولت می‌خواهم یک بار دیگر این مسأله را مورد توجه قرار دهد که ژاپن تنها کشوری است که به طور مستقیم تحت تأثیر بمباران اتمی قرار گرفته است.

در پایان جنگ جهانی دوم آمریکا به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ششم و نهم اوت سال1945 میلادی و در پایان جنگ جهانی دوم دست زد؛ بمبارانی که در اثر آن هزاران تن کشته شدند.

 

کد خبر 226374
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز