همشهری آنلاین: یک مقام ارشد سیا هشدار داده است که جنگ در سوریه که هدف از آن سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور است، در بردارنده بزرگ‌ترین خطر برای امنیت ملی امریکاست.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، مایکل مورل، نفر دوم سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) روز سه شنبه (۱۵ مرداد، ۶ آگوست) در گفت‌وگو با مجله وال استریت ژورنال گفت، اکنون نسبت به اوج جنگ عراق، شبه نظامیان خارجی بیشتری از سوی غرب به سمت سوریه سرازیر می‌شوند تا در کنار گروه‌های وابسته به القاعده در این کشور مبارزه کنند.

وی افزود: «این موضوع احتمالا مهم‌ترین مسئله جهان امروز است.»

مورل که بعد از ۳۳ سال کار در آژانس جاسوسی امریکا، در حال بازنشستگی است گفت، بزرگترین نگرانی وی این است که القاعده در صورت سرنگونی دولت سوریه، جانشین آن شود.

وی هشدار داد چنین نتیجه‌ای سلاح‌های دولت سوریه را در اختیار تروریست‌هایی قرار می‌دهد که برای امریکا تهدید به شمار می‌روند.

معاون مدیر سازمان سیا همچنین گفت، خشونت در سوریه احتمالا گریبان کشورهای لبنان، اردن و عراق را هم خواهد گرفت.

در حالی که گروه تروریستی القاعده در حال توسعه بخشیدن به گستره عملیات خود در خاک سوریه است، دولت امریکا در حال بررسی «تمام گزینه‌ها» در مورد آن کشور عربی است.

کاخ سفید در ماه ژوئن اعلام کرد که از شبه نظامیان تحت حمایت خارج در سوریه که معارض دولت این کشور هستند، پشتیبانی نظامی خواهد کرد.

براساس اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از یکصد هزار نفر کشته و در مجموع ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بی خانمان شده‌اند.

کد خبر 226338
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز