سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان نظارت اتمی ژاپن اعلام کرده که نیروگاه آسیب‌دیده فوکوشیما به دلیل ایجاد آبهای زیرزمینی رادیو اکتیو با وضعیت اضطراری جدیدی مواجه شده‌است.

نیروگاه

براساس گزارش BBC، به گفته این سازمان سدی که برای محصور کردن این آبها ساخته شده دچار نشت شده‌است،‌این به آن معنی است که میزان نشت آب آلوده به درون اقیانوس  آرام رو به سرعت گذاشته است.

تاکنون سیلی از نقص‌های فنی،‌از نشت آب گرفته تا نقص سیستم برق این  نیروگاه را که به واسطه زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ به شدت آسیب دیده‌بود را مورد هجوم خود قرار داده است.

اوپراتور این نیروگاه،‌شرکت توکیو الکترونیک یا Tepco به دلیل عملکرد غیر‌شفافش دررابطه با این نشتها به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، و اکنون برای اولین بار این شرکت ماه گذشته تایید کرد که آب رادیواکتیو زیرزمینی از سد خود عبور کرده و وارد دریا شده‌است،‌اما در عین حال اعلام کرد این شرکت برای کنترل این نشت اقداماتی انجام داده است.

با این همه رئیس اداره تنظیم مقررات هسته‌ای روز گذشته در گفتگو با رویترز اعلام کرد این اقدامات تنها راه‌حل‌هایی موقتی هستند. به گفته وی قدرت تشخیص بحران شرکت Tepco بسیار ضعیف است و به همین دلیل نمی‌توان رفع این مشکل را به تنهایی به دوش این شرکت نهاد. وی وضعیت کنونی نیروگاه فوکوشیما را اضطراری اعلام کرد.

سازمان  نظارت اتمی ژاپن هشدار می‌دهد درصورت نشت آب آلوده به درون آب اقیانوس،‌ این آب به تدریج در مناطق کم‌عمق‌تر زمین نفوذ خواهند کرد. به محض ورود این آب به درون اقیانوس ،‌با سرعتی باورنکردنی پخش خواهد شد و در عرض سه هفته آب آلوده خود را به سطح زمین خواهد رساند.

این آب آلوده در اثر پمپ کردن روزانه ۴۰۰ تن آب‌های زیرزمینی به داخل نیروگاه برای خنک‌ نگه‌داشتن رآکتورها تولید می‌شود. شرکت Tepco جمعه گذشته تایید کرد که از زمان وقوع سونامی تا کنون ۲۰ تا ۴۰ تریلیون بکرل (یکای شدت پرتوزایی) تریتیوم وارد آبهای اقیانوس آرام شده‌است.

کد خبر 226077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز