همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری سوریه با اعلام اینکه راهکار حل بحران سوریه وحدت ملت با ارتش در برابر تروریست‌ها است تاکید کرد، تنها با مشت آهنین می‌توان مساله تروریسم را حل کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مراسم افطاری با جمعی از فعالان سوری اعلام کرد، ما به دور از همه تعارف‌ها نیاز به مذاکرات شفاف و روراست داریم. تعارف و چانه‌زنی در چنین شرایطی برای سیاستمداران مثل حال کبکی است که سرش را زیر برف می‌کند. فرو بردن کشور زیر برفِ تعارف مشابه کار همان کبک است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم مشخص کنیم تا چه زمانی بحران سوریه ادامه خواهد داشت اگر نتوانیم مشخص کنیم که مسئول پایان دادن به این بحران چه کسی است.

اسد گفت: هیچ کس نمی‌تواند به این بحران پایان دهد مگر مردم سوریه و با اراده ملت سوریه. نقش کشورهای خارجی هر قدر هم که پررنگ باشد در حقیقت نقش کمکی یا نقشی ویران‌کننده است که به دستیابی به راهکار عادلانه یا طولانی‌تر شدن بحران سوریه کمک می‌کند. تاثیر گذاری این نقش بر لغزش‌ها و تصمیمات ما در سوریه بستگی دارد.

بشار اسد خاطرنشان کرد: بعضی‌ها ترجیح می‌دهند مثل کبکی که سرش را زیر برف کرده کشور را نابود کنند اما این افراد با این اقدامات زمینه را برای استقبال از تروریست‌ها حاضر می‌کنند و همین افراد هستند که درندگان را به جان ملت سوریه انداخته‌اند گرچه خیلی از ‌آنها بعدها پشیمان می‌شوند اما دیگر دیر است.

رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: هیچ کشور بزرگی نمی‌تواند کشوری کوچک را شکست دهد زمانی که کشور کوچک متحد عمل کند اگر ما بیداری و هوشیاری کافی داشته باشیم و همه یکپارچه و با یک صدا در کنار یکدیگر بایستیم می‌توانیم خیلی راحت از این بحران عبور کنیم.

وی افزود: در ابتدا برخی‌ها می‌گفتند مشکل در قوانین سوریه است. ما گفتیم این قوانین را تغییر می‌دهیم و تمام قانون اساسی را اصلاح کردیم. برخی دیگر چنین طرح‌هایی علیه سوریه را نتیجه دانش کم می‌دانستند اما باید بگویم که این طرح‌ها از روی خباثت و سوء نیت مطرح‌کنندگان است ولی با این وجود ما اعلام کردیم که باید همه خواسته‌ها و مشکلات حل و فصل شود. بعدها طرح‌هایی از کشورهای خارجی ارائه شد و ما با همه آنها به این شکل تعامل کرده و به دیده اعتبار به آنها نگریستیم تا جایی که طرح‌های پیشنهادی کشورهای عربی که به آنها پاسخ مثبت دادیم شکست خوردند. سپس کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب آمد و طرح‌های پیشنهادی‌ وی نیز که ما با آن همکاری داشتیم شکست خورد. گفتیم به ژنو می‌رویم با اینکه می‌دانستیم کسانی که با ما مذاکره خواهند کرد حتی نماینده خودشان هم نیستند بلکه نماینده کشورهایی هستند که آنها را حمایت می‌کند.

بشار اسد خاطرنشان کرد: بعضی‌ها این توجیهات را می‌آورند که ارتش مردم را قتل عام می‌کند و به این خاطر است که به کمک‌های خارجی نیاز دارند اما باید بگویم هر ارتشی که مردم را قتل و عام کند فورا سقوط خواهد کرد.

اسد ادامه داد: با وجودی که ما از اهداف واقعی این طرح‌ها و انتقادها اطلاع داشتیم باز هم انعطاف نشان دادیم و باید بگویم این دلیل ساده لوحی ما نبود بلکه به این دلیل بود که ما به همکاری سیاسی ایمان داریم به این شرط که پشت این عمل صداقت پنهان باشد. ما کشورهایی را که در این طرح‌ها با نیت‌های صادقانه و با هدف حل و فصل بحران سوریه همکاری می‌کنند نادیده نمی‌گیریم.

رئیس‌جمهوری سوریه عنوان داشت: پاسخ گفتن به همه این طرح‌ها امری ضروری بود تا برای برخی از مردم سوریه مسائلی مشخص شود. همکاری سیاسی خود به تنهایی یک راهکار نیست بلکه بخشی از راهکار حل بحران سوریه است.

وی افزود: انعطافی که دولت سوریه از خود نشان داد به دوستان سوریه کمک کرد تا بتوانند توانایی دفاع از سوریه را در محافل مختلف داشته باشند.

به مردم سوریه نمی‌گویم که باید به این مسائل چشم امید داشته باشند و دل ببندند چرا که طرف دیگر موفقیت طرح‌های حل و فصل سیاسی بحران سوریه را نمی‌خواهد و این در حالی است که همکاری‌های سوریه باعث رسوایی برخی از این کشورهای معاند شد و نشان داد، کسی که می‌گوید دولت سوریه به دنبال راهکار امنیتی است همان کسی است که مسیر تروریست‌ها برای نابودی سوریه را فراهم می‌کند.

اسد تاکید کرد: تنها راه مقابله با تروریست‌ها این است که با مشت آهنین با ‌آنها رویارو شویم چرا که ارائه راهکار سیاسی در جایی که تروریسم در آنجا نفوذ کرده‌اند ممکن نیست و همکاری سیاسی با اقدامات تروریستی یکجا جمع نمی‌شود.

وی ادامه داد: همه چیز تقریبا برای کشورهای عربی مشخص شده است جز برخی از کشورها که خودشان ماهیت تروریستی دارند و با تغییر اوضاع دچار حالات ناپایدار روانی شده و به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهند. ما امروز با گروه‌های تکفیری در داخل سوریه روبرو هستیم؛ مزدورانی که به خاطر حمایت‌های مالی دست به اقداماتی می‌زنند که خواسته حامیانشان است. از لحاظ سیاسی طرف مقابل ما مخالفان سیاسی هستند اما در میان آنها نیز مخالفانی هستند که نه برای کشور بلکه تلاش می‌کنند تحت عنوان دموکراسی کشور را از پای دربیاورند. اینها کسانی بودند که نه تنها در تظاهرات مردم سوریه نقشی نداشتند بلکه جز کسانی بودند که از سوی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا حمایت می‌شدند. این مخالفان شکست خورده هستند و در حل بحران سوریه نقشی ندارند چرا که فقط برای به دست آوردن جا و مقام می‌کوشند.

بشار اسد تاکید کرد: اوضاع کنونی سوریه به هیچ وجه با همه انعطاف‌پذیری‌هایی که دمشق به طرح‌های پیشنهادی نشان داد حل و فصل نمی‌شود. مساله امروز این است که سوریه باشد یا نباشد حالا چه بر سوریه قانون حکومت کند و چه دزدها و راهزنان. چیزی که این وسط اهمیت دارد این است که رویارویی میان کشور و دشمنانش و رویارویی میان دولت با کسانی که نقض قانون می‌کنند یا به هر عنوان دیگری علیه سوریه فعالیت می‌کنند قابل قبول نیست به همین دلیل چه ما به عنوان مردم سوریه با هم پیروز شویم و چه شکست بخوریم همه گزینه‌ها امتحان شده و دیگر راهی نداریم جز اینکه با دستهایمان از خود دفاع کنیم. امروز همه چشم امیدشان به نیروهای نظامی است که امیدوارند که اوضاع بسیار زود حل و فصل شود.

وی افزود: اگر بخواهیم اقدامات نیروهای مسلح را ارزیابی کنیم تقریبا باید بگویم این کار غیرممکن است. نیروهای نظامی سوریه از زمان به وجود آمدن اسرائیل و با هدف ورود به جنگ در برابر این دشمن تاسیس شدند و تاکنون موفق شدند دستاوردهای زیادی را برای سوریه به ارمغان بیاورند. ما همواره در تاریخ درباره قهرمانان چنین خوانده‌ایم که آنها دارای حالات خاصی بودند و نیروهای مسلح سوریه نیز این اقدامات قهرمانانه را انجام دادند. برخی از آنها چندین بار زخمی شدند و برای بار دیگر با عزمی راسخ‌تر به ارتش بازگشتند.

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه گفت: مقاومت در لبنان پیروز شده ما نیز دائما می‌گوییم که مقاومت به فضل و یمن مردم لبنان پیروز شده است و امروز می‌بینیم که این وضعیت در سوریه ایجاد شده و این همکاری ملی در سوریه نیز موجود است و روز به روز حمایت مردمی و بیداری ملت نسبت به حقایقی که اتفاق می‌افتد در حال افزایش است.

بشار اسد تاکید کرد: جنگی که سوریه و نیروهای مسلح امروز با آن روبرو هستند جنگ با گروه‌های تروریستی است اما کشورهای دشمن سوریه احساس کردند که نمی‌توانند از طریق نظامی غلبه کنند. چیزی که امروز برای دشمنان سوریه اتفاق افتاده این تصور را ایجاد کرده که از طریق نظامی نمی‌توان سوریه را شکست داد و راه نابود کردن سوریه طولانی کردن زمان بحران این کشور برای آغاز جنگی فرسایشی است که سوریه را آرام آرام بپوساند و راه حل این مساله جنگ مردمی است.

اسد در ادامه تنها راه حل بحران سوریه را در میدان‌های نبرد سوریه دانسته و گفت: همه چیزی که ما امروز از آن رنج می‌بریم با راهکار امنیتی قابل حل است و راهی نداریم جز اینکه با مشتی آهنین تروریست‌ها را سر جایشان بنشانیم و اگر در جنگ مردمی و بسیج مردم پیروز شویم راه حل برایمان آسانتر می‌شود و تنها ظرف چند ماه می‌توان از بحران سوریه خارج شد.

رئیس‌جمهوری سوریه با اعلام اینکه راه حل بحران این کشور وحدت میان ملت و ارتش برای غلبه بر تروریست‌ها است، گفت: ما هرگز از طرف برخی از کشورهای عربی و منطقه‌ای که قدس را در آغوش اسرائیل انداختند و تاریخ از ‌آنها به عنوان قاتلان و نابودکنندگان یاد می‌کند، خیری نخواهیم دید. ما از صاحبان اندیشه‌های کورکورانه و منحرفی که وهابی‌ها با خونریزی و قتل آن را پایه‌ریزی کردند و اخوانی‌ها با دروغگویی و نیرنگ آن را به سیاست کشاندند خیری نمی‌بینیم. غرب از این مسائل سوء استفاده می‌کند تا از اسلام برای خدمت به اسرائیل استفاده کند. ما هرگز از سوی این افراد خیری نخواهیم دید بلکه خیر و منفعت سوریه نزد کسانی است که با ما و در کنار ما ایستاده‌اند. خیر مردم سوریه نزد کسانی است که به وطنشان سوریه و به دینشان پایبندند و معتقدند تمام دین‌های الهی برای زندگی بهتر نازل شده‌اند همان کسانی که برای دفاع از مردم سوریه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

بشار اسد درباره توطئه‌های خارجی علیه دمشق نیز گفت: بعد از گذشت دو سال از بحران سوریه، امور و اوضاع برای اکثر کشورهای جهان غیر از کشورهای حامی تفکر وهابیت و اندیشه اخوانیسم روشن شده است.

وی گفت: ما مخالفان ملی و غیرملی داریم که هدفشان تنها کسب دستاوردهای شخصی و گروهی است. گروه‌های مخالف غیرملی نزد مردم سوریه جایگاهی ندارند. این گروه‌ها از نظر اخلاقی نیز بی‌اعتبارند و هیچ نقشی در حل بحران ندارند زیرا فقط برای تحقق منافع و اهداف خود تلاش می‌کنند.

اسد ادامه داد: همه مردم سوریه بدون توجه به وابستگی سیاسی، نژادی یا دینی که دارند، به علت بحران موجود، بهای سنگینی پرداخته‌اند. مقابله و جنگ امروز در واقع درگیری بین وطن و دشمنان وطن است و بین دولت و کسانی است که از قانون خارج شده‌اند.

رییس‌جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: همه راه‌ها تجربه شده است و تنها گزینه باقی‌مانده دفاع از خود با دست خود است.

وی تصریح کرد، اقدامات خرابکارانه و جنایتکارانه گروه‌های تروریست در دو سال گذشته در سوریه غیرقابل تصور و باور است.

اسد با تأکید بر این که هیچ کس به جز ملت سوریه قادر به یافتن راه حل بحران 28 ماهه در این کشور نیست، گفت سوریه نیازمند گفت‌وگوی شفاف بین سوری‌ها است.

رییس‌جمهوری سوریه در پایان گفت: سوری‌هایی که وابسته و دوستدار کشور خود هستند و دوستداران سوریه در جهان باعث خیر و منفعت برای این کشور هستند ولی نیروهای تکفیری و تروریستی نمی‌توانند چنین منفعتی را برای سوریه رقم بزنند.

کد خبر 225979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز