دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر نحوه محاسبه شاخص کل بورس تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

علی صالح‌آبادی با اعلام این خبر افزود: قرار است نحوه محاسبه شاخص تغییر کند و به زودی ما به جای «شاخص کل» شاخص دیگری در بورس تهران خواهیم داشت که براساس سهام شناور آزاد‌‌‌‌‌ ( free float)شرکت‌های بورس محاسبه و اعلام می‌شود.

صالح‌آبادی در مورد زمان محاسبه شاخص براساس روش جدید گفت: در حال حاضر مراحل طراحی این شاخص به پایان رسیده و این شاخص آماده استفاده است، منتهی همکاران ما در شرکت مدیریت فناوری باید بر روی این شاخص کار کنند و اصلاحات مورد نیاز را در سیستم معاملات بر اساس شاخص جدید اعمال کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه نرم‌افزار جدید معاملات (نرم‌افزار آتوس) به زودی نصب خواهد شد، قرار است تا با آغاز به کار این نرم‌افزار شاخص جدید نیز فعال شود و شاخص بورس  تهران براساس سهام شناور آزاد شرکت‌ها محاسبه شود.

پیش از این مسئولان سازمان بورس وعده داده بودند تا نرم‌افزار جدید بورس را در خرداد ماه راه‌اندازی کنند.

نظر کارشناسان

محمد صادق عجمی کارگزار بورس و عضو هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادارهم با تأیید خبر طراحی شاخص جدید گفت: طراحی شاخص جدید به پایان رسیده و کارهای  کارشناسی نیز در مورد آن انجام شده است.

به گفته وی استفاده از این شاخص ویژگی‌‌های ممتازی برای بازار سرمایه  به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه در محاسبه شاخص براساس سهام شناور آزاد قدرت نقدشوندگی سهام نیز در نظر گرفته می‌شود.

به اعتقاد عجمی محاسبه شاخص براساس روش جدید حرکت مثبتی برای بازار تلقی می‌شود.

استقبال از شاخص جدید

حسین خزلی خرازی مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی نیز با استقبال از روش جدید  در محاسبه شاخص دراین‌باره گفت: محاسبه شاخص براساس سهام شناور آزاد روش علمی‌تری است درواقع این روش با نحوه محاسبه شاخص در دیگر بورس‌های دنیا نزدیک‌تر است.

وی تأکید کرد: البته برای انجام این  کار ابتدا باید حجم مبنا اصلاح شود چرا که در حال حاضر سهام شناور آزاد در حجم مبنا تأثیر دارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی تصریح کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید آیین‌نامه‌ها، دستور‌العمل‌ها و رفتارهای بورس ما مطابق با بورس‌های دیگر  دنیا باشد از جمله  محاسبه شاخص.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات کنونی ما این است که روش‌ها، فرمول‌ها و دستور‌العمل‌های ما به نوعی تنها متعلق به خودمان است و در هیچ کجای دنیا کاربرد ندارد بنابراین برای اینکه امیدوار باشیم که به دیگر بورس‌های دنیا متصل شویم و سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم، ابتدا باید این مقررات را اصلاح کنیم.

خرازی در توضیح دیگری در مورد محاسبه شاخص ابراز داشت:  شرکت ملی صنایع مس ایران بیشترین ارزش بورس را داردبنابراین بیشترین وزن و تأثیر را بر روی شاخص دارد و زمانی که سهام این شرکت کاهش پیدا می‌کند با خود شاخص را  پایین می‌کشد در حالی که تنها  7 درصد از سهام این شرکت در بورس عرضه شده و مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ارزش بازار شرکت ملی صنایع مس ایران  3 هزار میلیارد تومان است در حالی که سهامی که در بورس معامله می‌شود (7 درصد) معادل  210 میلیارد تومان برآورد می‌شود به این ترتیب باید به جای اینکه یک شرکت  3 هزار میلیارد تومانی در شاخص محاسبه شود یک شرکت 210 میلیارد تومانی محاسبه شود.

پیچیدگی در محاسبه

از طرف دیگر نصرالله برزنی، عضو هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار نحوه محاسبه شاخص براساس سهام شناور و آزاد را موضوع پیچیده‌ای می‌داند که می‌تواند تا حدی گمراه کننده باشد.

وی در این باره گفت: سهام شناور برخی از شرکت‌های بورس فقط 2 یا  5 درصد است در حالی که برخی دیگر از شرکت‌ها تا 80 درصد سهام شناور آزاد دارند، اینکه این میزان سهام در کنار یکدیگر قرار بگیرند و محاسبه شوند قدری محاسبات و انعکاس واقعیت‌ها را دشوار می‌کند.

وی افزود: درواقع دریافت اطلاعات و تفسیر شاخص به صورت کلی به تحلیل‌های پیچیده‌تری نیاز دارد و اطلاع از اینکه میزان سهام شناور هر شرکتی چقدر است و وزن هر کدام از شرکت‌ها در شاخص موضوع را دشوارتر می‌کند.

برزنی تصریح کرد: نوسانات و جابه‌جایی‌هایی که در میان شرکت‌ها وجود دارد تعریف و تعیین دقیق میزان سهام شناور آزاد را مشکل می‌کند. به  گفته عضو هیأت مدیره شرکت بورس بیشتر دشواری  چگونگی محاسبه سهام شناور آزاد است.

برزنی خاطرنشان کرد: اولاً تعریف و تعیین میزان دقیق سهام شناور آزاد بسیار مشکل است و ثانیاً  اینکه دائماً بر روی همه سهام معامله‌ای انجام نمی‌شود بنابراین تأثیر شرکت‌ها نیز متفاوت است.

شرکت‌های تأمین سرمایه

از سوی دیگررئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور مجوز تاسیس سه شرکت تامین سرمایه در چند ماه آینده خبر داد.

علی صالح آبادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه2 گفت: با توجه به این که شرکت‌های جدیدی باید در بورس عرضه شوند به طور حتم باید برای بازار سرمایه ظرفیت سازی‌های جدید انجام شود که سه شرکت تامین سرمایه با سرمایه 100میلیارد تومان و در مجموع 300 میلیارد تومان، علاوه بر قیمت‌گذاری تخصصی سهام و تعهد خرید آن، ظرفیتی است که در چند ماه آینده وارد بازار سرمایه می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بخش واگذاری عام، حدود 20درصد از سهام شرکت‌ها را شامل می‌شود که در مرحله نخست تنها 5 درصد شرکت‌ها عرضه می‌شود و به این ترتیب از 150 میلیارد دلار تنها 20 درصد آن به صورت شناور به عموم مردم عرضه می‌شود و رقم آن حدود 30 میلیارد دلار است.

ویژگی‌های شاخص جدید

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی می‌گوید، هر چقدر هم شرکتی بزرگ باشد باید آن میزان از سهامش در بورس محاسبه شود که در بازار به عنوان سهام شناور آزاد معامله می شود.

این ویژگی است که باعث می‌شود، نوسانات بازار مبتنی بر واقعیات بازار باشد.

وی استفاده از شاخص جدید را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: نباید وزن کلی شرکتی که 95 درصد از سهامش در بورس نیست و فقط بر روی 2 درصد از سهامش معامله انجام می‌شود بر  شاخص محاسبه شود.

به گفته خرازی در صورت محاسبه شاخص بر مبنای سهام شناور آزاد، شاخص بورس واقعی‌تر خواهد شد.

کد خبر 22591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز