همشهری آنلاین: زمین در حال تجربه کردن جدی‌ترین روند تغییرات جوی پس از انقراض دایناسورها است اما موضوع نگران‌کننده برای انسان‌ها، گیاهان و جانوران سرعت پیشرفت این تغییرات است.

توفان

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی، کارشناسان مطالعات جوی دانشگاه استنفورد در همین رابطه هشدار دادند که در حال حاضر سرعت پیشرفت تغییرات جوی دست‌کم 10 برابر بیشتر از هر زمان دیگری در 65 میلیون سال گذشته است.

آنها تاکید کردند در صورت ادامه این روند با سرعت فعلی، فشارهای بسیاری بر روی اکوسیستم‌های مختلف زمین وارد می‌شود و بسیاری از گونه‌های زیستی برای نجات یافتن ناچار هستند از نظر رفتاری،‌ تکاملی و جغرافیایی خود را با این تغییرات تطبیق دهند.

داده‌های زمین‌شناسی نشان می‌دهند که در 20 هزار سال گذشته، حجم صفحات یخی که بیشتر مناطق شمال آمریکا را پوشانده بودند کاهش یافته و گیاهان و جانوران در مناطقی که زمانی زیر یخ‌ها بوده‌اند سکنی گزیدند و به دنبال ادامه روند افزایش دمای هوا،‌ این جانوران و گیاهان به سمت شمال و مناطق خنک‌تر نقل مکان کردند.

«نوح دیفن باخ»، استادیار علوم محیط زیستی زمین می‌گوید: از تغییرات گذشته در می‌یابیم که اکوسیستم‌ها طی هزاران سال گذشته به چندین درجه تغییرات دمایی در کره زمین واکنش نشان داده‌اند اما وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم به شدت در حال گذر از شدیدترین تغییرات جوی طی دهه‌های اخیر است.

به گزارش ساینس‌دیلی، محققان در این مطالعه یادآور شدند در صورتی که روند انتشار گازهای گلخانه‌ای به همین روال کنونی ادامه یابد، دمای هوای سالانه در شمال آمریکا، اروپا و شرق آسیا تا سال 2046 الی 2065 میلادی دو تا چهار درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت که با این سرعت افزایش دما، زمین «داغ‌ترین تابستان‌ 20 سال گذشته» را هر یک سال یک بار تجربه خواهد کرد.

کد خبر 225694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز