دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کلنگ احداث باغ کتاب تهران ظهر دوشنبه 31 اردیبهشت به دست رئیس مجلس شورای اسلامی و شهردار تهران در تپه های عباس آباد بر زمین زده شد.

به گفته شهردار تهران طبق روزشماری که در محل احداث آن نصب شد در 730 روز آماده بهره برداری خواهد شد.

در این مراسم علاوه بر دکتر قالیباف و دکتر حداد عادل، علی اکبر اشعری رئیس کتابخانه ملی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، تعدادی از هنرمندان و جمعی از مدیران شهری حضور داشتند. در این مراسم شهردار منطقه 3 در سخنانی پیشنهاد احداث باغ هنر تهران در کنار باغ کتاب  را ارائه کرد.

 به گفته قالیباف تپه های عباس آباد با احداث کتابخانه ملی، باغ موزه دفاع مقدس، مجموعه فرهنگستان‌ها، باغ کتاب، باغ هنر و باغ نمایش به قطب فرهنگی شهر تهران تبدیل خواهد شد.

 وی توسعه کتابخانه‌ها را جز برنامه های انجام شده شهرداری برشمرد و گفت: در توسعه کتابخانه ها در سال 85 اقدامات مناسبی صورت گرفت. همچنین توافق نامه‌ای بین معاونت اجتماعی و فرهنگی و مالی و اداری با نهاد کتابخانه‌ها امضا شد.

در این مراسم رئیس مجلس شورای اسلامی ساخت باغ کتاب تهران را نمونه‌ای ماندگار از شهرداری تهران در ارتقای جنبه های معنوی و فرهنگی پایتخت خواند و گفت: با این کار قدم بزرگی برای کشور و شهر تهران برداشته می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران غلامعلی حداد عادل گفت: جای خوشحالی است که دراین مدت شاهد رشد شهرداری ها در کشورهستیم، به طوری که امروز در چنین فضایی و با چنین همتی شهرداری اقدام به ایجاد باغ کتاب در زمینی به مساحت 100 هزار متر مربع می کند.

وی با بیان اینکه در طول این 100 سال در معنای کار شهرداری و ماموریت آن تحولی رخ داده است تصریح کرد: معنای قدیمی و سنتی شهرداری بسیار محدود بوده است اما امروز شهرداری به یک نهاد اجتماعی گسترده تبدیل شده و آن تصویر سنتی ساده جای خود را به یک بافت پیچیده بسیار عظیم داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خصوصیات این تحول کار شهرداری را حرکت به سوی فرهنگ و دانست و گفت : شهرداری تنها کارهای سخت افزاری نمی‌کند و به کار نرم افزاری هم می‌پردازد و این یک بلوغ در کار شهرداری است.

حداد عادل با بیان اینکه کار شهرداری بدون انجام کارهای فرهنگی ممکن نیست یادآور شد: شهرداری باید به فکر اندیشه شهروندان نیز باشد، باید خوشحال باشیم شهرداری کلانشهر تهران در کنار وظایف روزانه خود به فکر جنبه‌های فرهنگی ومعنوی این شهر نیز هست که تجلی آن در سازمان فرهنگی - هنری شهرداری است.

وی گفت : کم وبیش از برنامه های شهرداری و شورای شهر تهران برای اراضی عباس آباد مطلع هستم و بسیار خوشنودم که شورای شهر قدر این اراضی را بخوبی دانسته واجازه نداده است که هر کس با سلیقه و خیال و طمع خود این فضا را تخریب کند.

حداد عادل با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بر حفظ این منطقه توجه دارند گفت: مسئولان کشور و شهرداری تهران اصرار دارند که این امکان ضایع نشود.

وی کار مسئولان اراضی عباس آباد در ایجاد باغ کتاب را ارزشمند خواند و گفت: خوشحالم که قرار است که این منطقه به گرانی گاه فرهنگی تبدیل شود این مجموعه هم حکم یک ریه طبیعی رفع آلودگی هوای تهران را ایجاد می کند هم یک ریه معنوی و روحانی برای تقویت ذهن و اندیشه شهروندان تهرانی و همه کشور می‌تواند باشد.

وی یادآور شد: کاری که قرار است در اراضی عباس آباد انجام شود می تواند صدها سال بعد سندی بر بینش این نظام و انقلاب باشد که چه طرح های ماندگار و ارزشمندی را دراین منطقه اجرا کردند.

وی با طرح این پیشنهاد که جایی برای تبادل کتابهای دست دوم در این مجموعه در نظر گرفته شود، گفت : ما هنوز بازار مناسبی برای تبادل کتاب‌های دست دوم نداریم و ایجاد این بازار می‌تواند به کار نشر و دانش کمک کند.

رئیس مجلس در خاتمه با اشاره به جزوه توزیع شده در میان حاضران که در آن از لغات بیگانه استفاده شده بود گفت: در کارهای فرهنگی که دراین مجموعه انجام می شود زبان فارسی را فراموش نکنیم.

حداد عادل در پایان این مراسم کلنگ باغ کتاب را بر زمین زد.

قالیباف در پایان مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:"شهردار بودن بهتر است یا پلیس بودن؟" گفت: مهم خدمت است. فرقی نمی کند. هر دو کار پر زحمتی است.

وی در پایان درباره مسئله کارت هوشمند سوخت و سهمیه بندی بنزین گفت: با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی های دولت برای بخش حمل و نقل عمومی مناسب است و مشکلی برای این بخش در خدمات رسانی و موضوع بنزین پیش نمی‌آید.

کد خبر 22567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز