همشهری آنلاین: مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار تمامی رسانه‌های فعال در عرصه اقتصاد کشور را به همکاری دعوت کرد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران،  سید رضا حسینی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس در تشریح سیاست‌های اطلاع‌رسانی این سازمان گفت: بازار سرمایه ایران در حال حاضر با سرعت در حال توسعه و گسترش است و وظیفه اصلی ما در امر اطلاع‌رسانی؛ تنوع‌سازی ابزاری، ارتقای بهینه شبکه‌های ارتباطی، توسعه و اصلاح بخش ارتباطات برون سازمانی، افشا و انتشار به موقع اخبار و اطلاعات و برقراری ارتباط هدفمند با عوامل و مخاطبان بازار سرمایه و ایجاد شفافیت اطلاعاتی در تمامی حوزه‌های بازار سرمایه ایران و نظارت بر جریان اطلاع‌رسانی است.

وی افزود: شرکت اطلاع‌رسانی بورس تهران همگام با ارتقای دانش فناوری‌ اطلاعات، با بسط و گسترش زیرساخت‌های مناسب مخابراتی، IT و توسعه مجاری ارتباطی، طرح‌های زیربنایی بزرگی را در این زمینه در دست اجرا دارد که به زودی شاهد رشد چشم‌گیری در اطلاع‌رسانی دقیق، به موقع و قابل اتکاء در حوزه بازار سرمایه ایران خواهیم بود.

وی تغییر ساختار اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران را نیازمند تهیه و تدوین برنامه‌های جامع کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دانست و تصریح کرد: بر مبنای ماده 41 قانون بازار اوراق بهادار «سازمان موظف است بورس‌ها، ناشران اوراق بهادار، کارگزاران، معامله‌گران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری و کلیه تشکل‌های فعال در بازار سرمایه را ملزم نماید تا براساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور، اطلاعات جامع فعالیت خود را انتشار دهند.»

حسینی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی هدفمند و حرفه‌ای از اطلاع‌یابی، طبقه‌بندی موضوعی، افشا و انتشار تشکیل شده که هر کدام ساختار ویژه جداگانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

گسترش شبکه اطلاعات با شبکه کدال و تلفن گویا

حسینی خاطر نشان کرد: علاوه بر اطلاع‌یابی و هدف‌گذاری مجاری انتشار، گسترش شبکه اطلاعات و ارتباطات از دیگر موضوعات مهمی است که در این راستا طراحی شبکه اینترنتی اطلاع‌رسانی (کدال)، راه‌اندازی شبکه تلفن گویای بورس، ایجاد پایگاه خبری و طراحی و برگزاری تورهای بازدید از بازارهای مالی و بورس‌های کشورهای پیشرفته جهان، چاپ کتاب اول بورس و ارتباط مستقیم و بهینه با دستگاه‌های ارتباط جمعی بخشی از نیازهای این حوزه را مرتفع کرده است.

وی در تشریح شبکه اطلاع‌رسانی کدال گفت: این شبکه از سیستم جامع اطلاع‌رسانی بازار سرمایه کشورهای پیشرفته جهان (ادگار) الگو برداری شده است و شیوه عملکرد آن بدین صورت است که تمامی فعالان بازار سرمایه که براساس ماده 41 قانون بازار اوراق بهادار ملزم به افشاء اطلاعات خود هستند، با در اختیار داشتن username و password از هر مکانی می توانند فرم‌های استاندارد اطلاع‌رسانی مورد تأیید سازمان بورس را تکمیل و با بهره‌گیری از امضاء الکترونیک به آن سندیت داده و اقدام به انتشار آن کنند.

وی افزود: فاز اول این طرح در بخش ارایه اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تکمیل و بزودی برای اطلاع‌ فعالان بازار سرمایه برروی شبکه اینترنت قرار خواهد گرفت تا فعالان این عرصه ضمن آشنایی با این شبکه، انتقادات و پیشنهادات خود را برای هرچه بهتر شدن این طرح به شرکت اطلاع‌رسانی اعلام کنند.

حسینی با اعلام این‌که در طراحی این شبکه از اصول پیشرفته ایمنی روز بهره‌گیری شده است، گفت: شبکه کدال مجهز به سیستم SSL برای حفظ و نگهداری اطلاعات است.

وی کوتاه شدن مدت زمان تهیه و ارسال اطلاعات و عدم نیاز به حضور مستقیم نماینده شرکت‌ها برای ارایه به سازمان و نظارت خودکار بر برخی از این اطلاعات را از جمله مزایای این طرح اعلام و خاطر نشان کرد: در این شبکه که ارتباط بین فعالان بازار سرمایه و مسئولان و کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق اینترنت برقرار است؛ دسترسی افراد به اطلاعات ارسالی تعریف مشخصی دارد و باز شدن فایل‌های اطلاعاتی ناشران در هر زمان و مکان توسط شخص قبل از انتشار، ثبت و ضبط خواهد شد.

وی ادامه داد: حتی مدت زمان باز بودن فایل اطلاعاتی قبل از انتشار و گرفتن پرینت و یا کپی از آن و غیره توسط کاربران نیز ثبت و در اختیار مدیر شبکه قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: این شبکه احتمال بهره‌برداری افراد را از رانت‌های اطلاعاتی کاهش و به دلیل سرعت و دقت در ارسال اطلاعات و نظارت سریع و هدفمند سازمان، مدت بسته بودن نمادهای شرکت‌ها را نیز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نرم‌افزار و سخت‌افزار تلفن گویای بورس تکمیل و راه‌اندازی شده است، گفت: در حال حاضر مردم از طریق چهار خط تلفن مستقیم به صورت شبانه‌روزی امکان دست‌یابی به تمامی اطلاعات بورس اوراق بهادار، شامل اطلاعات مربوط به بازار، شرکت‌های پذیرفته شده، کارگزاران، حسابرسان معتمد و غیره را دارند.

وی افزود: در مرحله اول به مدت یک ماه این سیستم به طور آزمایشی راه اندازی شده است و در مرحله بعد با 32 خط و در مراحل آتی با 64 خط فعالیت جامع خود را ادامه خواهد داد.

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی بورس، ضمن معرفی سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سایت  www.seo.ir ، سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار است که صرفاً ارایه کننده مواضع‌ رسمی سازمان خواهد بود.

وی افزود: سایت سنا ( www.sena.ir  ) به عنوان پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران محسوب و نهاد اطلاع‌رسان کل بازار سرمایه است که به زودی تغییرات بنیادی در این پایگاه نیز برای کارآیی بهتر انجام خواهد شد.

حسینی تهیه و تکثیر لوح‌های فشرده اطلاعاتی و چاپ کتب مرتبط با بازار سرمایه را از جمله ابزارهای اطلاع‌رسانی شرکت اطلاع‌رسانی بورس عنوان کرد و گفت: امسال برای برگزاری هرچه بهتر و مناسب‌تر نمایشگاه تخصصی بورس و بازار سرمایه اقدامات لازم انجام شده است و پس از اخذ مجوزهای لازم اقدامات اجرایی نیز شروع خواهد شد.

نقش رسانه ها در جهت دهی افکار عمومی

حسینی با انتقاد از عملکرد تعداد معدودی از رسانه‌ها در ایجاد جو روانی در بازار سرمایه اظهار داشت: تجربه نشان داده است بازار سرمایه و به خصوص بازار اوراق بهادار نسبت به انتشار اخبار و اطلاعات غیرواقعی، بسیار حساس و واکنش سریعی نشان می‌دهد و همین امر مستمسک برخی افراد مغرض برای تأثیر در قیمت سهام قرار گرفته است.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی در جهت‌دهی به افکار عمومی گفت: آموزش و فرهنگ سازی مفاهیم اولیه بورس و بازار سرمایه برای عموم مردم از طریق رسانه ملی در برنامه های سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد که مذاکراتی نیز در این بخش صورت گرفته که امیدواریم با همکاری بیشتر مسئولان محترم صدا و سیما این امر محقق شود.

وی تحقق سیاست های کلی نظام در خصوص اصل 44 را نیازمند فرهنگ سازی و آموزش برای عموم مردم دانست و افزود: مفاهیم اولیه بورس و بازار سرمایه باید روزانه در سبد فرهنگی خانواده ها از طریق رسانه ملی قرار گیرد و برای رشد و توسعه اقتصاد ملی، رسانه ملی می تواند راهگشا و ثمربخش باشد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: مردم باید برای کسب اطلاعات و اخبار دقیق و موثق به مبادی رسمی آن مراجعه کنند و اطلاعات و اخبار درست را مبنای تصمیم‌گیری‌های خود در بازار سرمایه قرار دهند.

وی در پایان ضمن نا کافی دانستن ابزارهای موجود اطلاع رسانی اعلام کرد: ابزارهای اطلاع‌رسانی متنوع دیگری نیز با ساختارهای متفاوت در حال تکمیل و راه‌اندازی است که خبر افتتاح آن به زودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 22562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز