گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: بحث هوشمندسازی‌سازی‌ مدارس در 3-2سال اخیر به‌شدت داغ است ولی نمی‌دانیم با هوشمندسازی مدارس چه هدفی را دنبال می‌کنیم. آیا وجود یک دستگاه کامپیوتر به ازای هر 18دانش‌آموز یا اینکه 94درصد مدارس تجهیزات کامپیوتری دارند، نشان از هوشمندسازی مدارس است.

تبلت

هفته پیش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جشن هوشمندسازی مدارس پایتخت گفته که ۶۵ درصد مدارس تهران وب سایت دارند، به ازای هر ۱۸ دانش‌آموز یک دستگاه کامپیوتر وجود دارد، ۹۴ درصد مدارس تجهیزات کامپیوتری دارند و ۷۱ درصد از مدارس نیز دارای شبکه داخلی هستند.

علی یزدی‌خواه همچنین از ورود تبلت به‌صورت آزمایشی به مدارس تهران از سال تحصیلی آینده سخن گفته و اینکه براساس طرح آماده شده دانش‌آموزان از تبلت بدون سیم‌کارت در مدارس استفاده خواهند کرد و این طرح برای پایه ششم ابتدایی و متوسطه اول و دوم درنظر گرفته شده است و به‌صورت آزمایشی در 3منطقه و در هر منطقه برای 3کلاس درس اجرا می‌شود.به گفته وی ۸۴ درصد مدارس تهران دارای مدیریت هوشمند، ۴۲ درصد دارای برنامه تولید محتوای الکترونیک‌ و ۴۵ درصد نیز دارای کارشناس فنی هستند.

تبلت؛ نماد هوشمندسازی

موضوع ورود تلبت به‌عنوان نماد هوشمندسازی مدارس زمستان91با اعلام خبر ورود آزمایشی تبلت به مدارس تهران از سوی رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش مطرح شد.یوسف نوری در این‌باره به ایسنا گفت: «در راستای اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، طرح تبلت آماده و در جلساتی اجرای آزمایشی این طرح در مدارس تهران مورد بررسی قرار گرفته است.» وی افزود:

ورود کامپیوتر به کلاس الزاما به‌معنای هوشمندسازی نیست، اما آموزش و پرورش تلاش کرده تا کلاس‌های مدارس شهری پایه ششم را به‌ حداقل یک کامپیوتر مجهز کند.نوری، اخیرا به یکی از خبرگزاری‌ها گفته که تکلیف ورود تبلت به مدارس تا مهرماه سال آینده مشخص می‌شود. اکنون در بسیاری از مدارس دنیا از تبلت برای سیستم آموزشی استفاده می‌کنند و ما نیز ضمن مطالعه تجارب این کشورها، درصدد بومی‌سازی‌ آن با فرهنگ و هویت ایرانی هستیم. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا ضمن برشمردن مزیت‌های استفاده از تبلت گفت: طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی در نظام آموزش و پرورش کشور در کنار یکی از پروژه‌های زیرساختی وزارت آموزش و پرورش یعنی پورتال یکپارچه آموزشی پرورشی مدارس پایه‌ریزی شده است.

تبلت و هوشمندسازی

اینکه مسئولان آموزش و پرورش وجود کامپیوتر و ورود تبلت به مدارس را ‌هوشمند شدن مدارس قلمداد می‌کنند در نوع خود قابل تأمل است، در این صورت می‌توان اینگونه برداشت کرد که مدارس ما به ابزاری شیک و مدرن مجهز شده‌اند که تنها کارهای ابتدایی که امکان انجام دستی آنها نیز وجود دارد، انجام می‌شود. البته در برخی مدارس دروس با استفاده از این تجهیزات به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

در بسیاری از مدارس به‌علت نداشتن تسلط کافی به تهیه و ارائه محتوای آموزشی از طریق کامپیوتر و نبود فرهنگ استفاده از آن و به‌روز نشدن نرم افزاری و سخت ‌افزاری، این تجهیزات قابلیت استفاده ندارند و فقط جنبه نمایشی و دکوری دارند.
هم‌اکنون بسیاری از دانش‌آموزان ما در استفاده از کامپیوتر به‌مراتب جلوتر از معلمان هستند و این ایراد به سیستم آموزش و پرورش وارد است و نه به معلمان، ‌زیرا آموزش و پرورش پیش از ورود کامپیوتر به واحدهای آموزشی باید آموزشی‌های لازم را به معلمان ارائه کند.

افزون بر آن می‌بایست بسترهای لازم برای تولید و ارائه محتوای آموزشی فراهم باشد، متأسفانه در برهه کنونی در هوشمندسازی مدارس هیچ اشاره‌ای به تولید محتوا و آموزش معلمان نمی‌شود و تنها به‌وجود کامپیوتر در مدارس پرداخته و گفته می‌شود که به ازای هر 18دانش‌آموز یک دستگاه کامپیوتر یا اینکه 94درصد مدارس تجهیزات کامپیوتری دارند.البته بخش عمده‌ای از هزینه‌های تجهیزات کامپیوتری مدارس به اجبار از پدران و مادران دانش‌آموزان دریافت شده و در مقابل از کارایی لازم برخودار نیستند و این در حالی است که هوشمندسازی مدارس، به‌ویژه دولتی عادی از وظایف مهم و قانونی دولت است.

تبلت، معلمان و دانش‌آموزان

یک کارشناس فناوری اطلاعات در این‌باره گفت: پیش از ورود تبلت به واحدهای آموزشی معلمان و دانش‌آموزان باید به لحاظ روانی از آمادگی لازم برخوردار باشند تا معلم تصور نکند که با ورود تبلت و تکنولوژی‌های نوین جایگاه و قدرت خود را از دست می‌دهد. وی افزود: همچنین پیش از ورود تبلت و تکنولوژی‌های نوین به مدارس باید بسترهای مناسب آماده شده باشد و به لحاظ امکانات زیرساختی و شبکه‌های اینترنت، مشکلی بروز نکند.

این کارشناس فناوری اطلاعات اظهار کرد: درباره مطرح شدن بحث ورود تبلت به مدارس که در واپسین روزهای عمر دولت دهم داغ‌تر شده است باید توجه داشت که چند درصد خانواده‌ها توان خرید آن را دارند و مدارس تا چه حد آماده استفاده از این تکنولوژی شده‌اند. وی افزود: البته باید مسئولان مربوطه به تفاوت میان توانایی‌های تبلت با کامپیوتر و لپ تاپ و اینکه آیا تبلت توانمندی‌های کامپیوتر و لپ تاپ را دارد و می‌تواند جانشین آنها شود را مدنظر داشته باشند.

یک معلم نیز گفت: اکنون مشکل در مدارس دولتی عادی است که خانواده‌ها امکان تهیه تبلت برای فرزندان خود را ندارند و از طرفی تحمیل هزینه‌های هوشمندسازی نیز آنها را نسبت به این موضوع حساس کرده است.وی افزود:‌ پدران و مادران دانش‌آموزان از ما به‌عنوان معلم می‌پرسند آیا بدون تبلت نمی‌توان به دانش‌آموزان آموزش داد، آیا حتما باید این هزینه‌ها را بپردازند و مگر با تخته‌های عادی و وایت برد بچه‌ها درس‌ها را یاد نمی‌گیرند.

کد خبر 225566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز