همشهری آنلاین: مدیر گروه سیره‌ اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:‌ یکی از مهمترین مسائل اجتماعی که در وصیت نامه حضرت علی (ع) مورد تاکید و سفارش قرار گرفته اصلاح بین افراد و گروه‌های مختلف در جامعه است که باعث می‌شود بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه ریشه کن شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که «یکی از موضوعاتی که از زندگانی حضرت علی (ع) نادیده گرفته شده وصیت‌نامه‌ ایشان خطاب به همه‌ افراد جامعه است» افزود: این وصیت نامه دربردارنده‌ مسائل مهم اجتماعی، دینی، دنیوی و اخروی است و اهتمام ویژه‌ای به قرآن در آن دیده می‌شود که با استناد به سیره‌ی نبوی به آن‌ها سفارش شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از مسائل اجتماعی که در این وصیت‌نامه به آن سفارش شده و امروز در جامعه ما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد تاکید بر نظم و انضباط و دقت در انجام امور است که آثار فردی و اجتماعی دارد.

مدیر گروه سیره‌ اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این‌که «اصلاح بین افراد و گروه‌های مختلف در جامعه از دیگر مهمترین توصیه‌های امام علی (ع) در وصیت نامه‌ خود است» تصریح کرد: این موضوع نیز در جامعه ما نادیده گرفته می‌شود در حالی که حضرت امیر (ع) توصیه می‌کند اختلافاتی که بین افراد وجود دارد باید برطرف شود که بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه ریشه‌کن می‌شود و بسیاری از محاکم قضایی خود به خود خلوت می‌گردد.

مطهری تاکید کرد:‌ ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی، به این مساله بر می‌گردد اما متاسفانه ما به جای اینکه در رفع مشکلات و کدورت‌ها بکوشیم در تشدید آنها تلاش می‌کنیم و انگار برخی افراد نفع خود را در این می‌بینند که افراد با هم دشمنی کنند. در حالی که رسول خدا (ص) می‌فرماید: اصلاح بین افراد از یک سال نماز و روزه برتر است. و همین مساله را حضرت امیر (ع) در وصیت‌نامه‌ی خود سفارش و تاکید می‌کند.

وی با بیان این‌که «حضرت علی (ع) در وصیت نامه‌ خود چندین بار از لفظ " الله، الله" استفاده می‌کنند و این بر اهمیت آن مسائل تاکید دارد» یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات جامعه ما این است که افراد خود را در ارتباط با سرپرستی یتیمان و رسیدگی به مشکلات همسایگان مسوول نمی‌دانند. در حالی که آن حضرت در وصیت نامه خود رسیدگی به ایتام، فقرا و مساکین و باخبر بودن از احوالات همسایگان را سفارش می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز یکی از معضلات ما بی‌توجهی به همسایه‌ها و افراد نزدیک خود است. حتی امروز افراد نمی‌دانند همسایه‌اشان چه کسی است و چه مشکلی دارد و کمترین ارتباط را با هم دارند.

مطهری با اشاره به توصیه حضرت علی (ع) به جهاد با اموال، جان و زبان در وصیت نامه‌ خود افزود: جهاد با اموال و زبان به مسائل اجتماعی بر می‌گردد که مصداق بارز آن امر به معروف و نهی از منکر، زکات، صدقات و انواع کارهای خیر است. همچنین جهاد با زبان بدین معنی است که اگر می‌بینیم فردی مسیر انحرافی در پیش گرفته حداقل کار تذکر زبانی است که او را از این خطر آگاه کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در وصیت نامه‌ خود بر مقوله‌ قرآن و اهل بیت (ع) تاکید و سفارش می‌کند و به فرزندان خود وصیت می‌کند که با قرآن انس بگیرید و مراقب باشید که مبادا دیگران در عمل به آن بر شما سبقت بگیرند که این مساله اهمیت انس با قرآن و عمل به آموزه‌های اهل بیت (ع) را به ما به عنوان پیروان آن حضرت نشان می‌دهد.

کد خبر 225433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز