چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل:‌ تا مدتی قبل شاید کمتر کسی به‌صورت جدی به تاثیرگذاری مهره کردها در سوریه فکر می‌کرد اما در هفته‌های اخیر با قد علم‌کردن آنها در مقابل گروه‌های وابسته به القاعده اما و اگرهای فراوانی درباره ایجاد جبهه‌های جدید آغاز شده است.

سوریه

ترور عیسی حسو اکنون آتش خشم کردها از گروه‌های وابسته به القاعده و شورشیان تکفیری را شعله‌ور‌تر کرده و پس از چندین هفته رویارویی اکنون یکی ازگروه‌های مهم کرد با فراخوان برای قیام عمومی خواستار مسلح‌شدن و مقابله با گروه‌های وابسته به القاعده ازجمله جبهه نصرت شده است.

به‌دنبال ترور عیسی حسو، عضو کمیته حمایت از ملت کرد، شاخه نظامی کمیته عالی کردها در بیانیه‌ای خواستار قیام عمومی در برابر اقدام‌های گروه‌های تکفیری ازجمله «دولت اسلامی عراق و شام» و جبهه النصره شده است. در این بیانیه آمده است: از همه کسانی که قادر به حمل سلاح هستند دعوت می‌شود تا برای حمایت از مناطقی که تحت اشغال حملات گروه‌های تکفیری است، وارد عمل شوند.

عیسی حسو، از رهبران کرد سوریه بر اثر انفجار بمبی که در خودرواش کار گذاشته شده بود در شهر قامشلو در شمال شرق سوریه کشته شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ترور این عضو کمیته دیپلماتیک هیأت عالی کرد که شامل بزرگ‌ترین گروه‌های کرد در سوریه می‌شود توسط گروه‌های وابسته به القاعده و در تلافی درگیری‌های اخیر برای به‌دست گرفتن کنترل مناطق کردنشین صورت گرفته است.

کردهای سوریه در هفته‌های اخیر در مقابل گروه‌های وابسته به القاعده نقش پررنگی پیدا کرده‌اند و در میان نگرانی شدید مقام‌های ترکیه توانسته‌اند در موارد مختلفی مقابل گروه‌های وابسته به القاعده ازجمله جبهه نصرت پیروز شده و کنترل مناطق در شمال‌شرقی سوریه را پس بگیرند. حزب اتحاد دمکراتیک کردها که رهبر آن به تازگی برای مذاکره با مقام‌های ترکیه به این کشور سفر کرده بود در بیانیه‌‌ای با محکومیت ترور عیسی حسو اعلام کرده که ترور شخصی چون حسو پیام مشخصی را برای این حزب و همه احزاب کرد در سوریه دارد و آن تهدید به ترور شخصیت‌های بلندپایه و ضربه‌زدن به ثبات مناطق کردنشین است.

از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه درگیری گروه‌های مسلح کرد با گروه‌های وابسته به القاعده بر سر کنترل مناطق کردنشین ادامه داشته اما در هفته‌های گذشته این مسئله به اوج رسیده است. این در حالی است که پیروزی کردها در برخی مناطق مقابل گروه‌های وابسته به القاعده باعث نگرانی شدید مقام‌های ترکیه شده است.

به تازگی بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به تحولات اخیر سوریه اعلام کرده بود که ترکیه به هیچ عنوان ایجاد منطقه غیررسمی خودمختار از سوی کردها را تحمل نخواهد کرد. مقام‌های دولت ترکیه که از آغاز ناآرامی‌های سوریه به هر شکلی از گروه‌های شورشی سوریه حمایت کرده‌‌اند به‌صورت جدی اکنون نگران بحران جدیدی برای خود هستند که با ریختن هیزم به آتش پا گرفته در سوریه ایجاد شده است.

در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی صورت‌گرفته که کردهای سوریه درصدد تشکیل منطقه خودگردان مشابه اقلیم کردستان عراق هستند؛ مسئله‌ای که می‌تواند تنش میان گروه‌های مختلف این کشور را افزایش دهد.صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دمکرات، به‌عنوان نماینده کردهای سوریه در همین راستا به ترکیه سفر کرده تا با مقام‌های ارشد این کشور و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه رایزنی کند.

مقام‌های ترکیه در تلاش هستند که از کردها تعهد مخالفت با بشار اسد و اعلام نکردن منطقه خودمختار در شمال شرقی سوریه را بگیرند. اکنون اما با فراخوان برای قیام عمومی کردها به‌نظر می‌رسد که درگیری‌ها در شمال شرقی سوریه گسترده‌تر خواهد شد و احتمال دارد که حتی بحران به داخل خاک ترکیه هم کشیده شود. این تحولات در حالی است که در آستانه برگزاری کنفرانس بزرگ کردها در شهر اربیل طی‌ماه آینده میلادی، ترکیه اکنون میزبان نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر دولت منطقه کردستان عراق است.

درخواست روسیه برای حضور کردها در ژنو ۲

درحالی‌که تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ همچنان ادامه دارد دولت روسیه با تأکید بر ضرورت حضور کردهای سوریه در این نشست، خواستار ارائه تضمین‌ برای مشارکت حتمی کردها شده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده که این کشور در ‌ماه می، نامه‌ای را از کمیته عالی کردهای سوریه دریافت کرده که در آن کردها از مقامات مسکو خواسته‌اند به آنها تضمین‌هایی جهت مشارکت در کنفرانس ژنو 2ارائه کنند. مقام‌های روسیه در بیانیه‌ای خواسته‌اند که به کردهای سوریه اجازه داده شود در کنفرانس بین‌المللی ژنو 2مشارکت کنند تا به این وسیله بتوانند از حق مساوی با دیگران برای بیان خواسته‌هایشان بهره‌مند باشند.

کردهای سوریه مانند ترکیه و عراق، بزرگ‌ترین اقلیت نژادی در این کشورهستند و حدود 18درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند. بیشتر آنها در مناطق شمالی و شمال شرق سوریه و در نزدیکی مرز این کشور با عراق و ترکیه ساکن هستند.

موافقت دمشق با حضور بازرسان سازمان ملل

به‌دنبال حرف و حدیث‌های فراوان کشورهای غربی درباره تسلیحات شیمیایی در سوریه، منابع آگاه در سازمان ملل از موافقت دمشق با بازدید بازرسان سازمان ملل از 4مکان مشکوک به استفاده از سلاح شیمیایی خبر داده‌اند. به گفته این منابع، مسئولان سوری به محققان سازمان ملل اجازه داده‌اند تا علاوه بر منطقه خان‌العسل در حلب که گفته می‌شود مخالفان سوریه در این منطقه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند، از 3مکان مشکوک دیگر هم دیدار کنند.

این در حالی است که سفر مقام‌های ائتلاف مخالفان سوریه به کشورهای عربی و اروپایی همچنان ادامه دارد و به همین‌خاطر نشست این ائتلاف که قرار بود روزهای سوم و چهارم‌ماه اوت در استانبول برگزار شود به اواسط همان‌ماه موکول شده است. در ادامه این سفرها، امیرقطر با رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه و هیأت همراهش دیدار و بر حمایت از مخالفان سوری تأکید کرد. تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دیدار با احمد العاصی الجربا، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرد که همچنان به حمایت‌هایش از مخالفان سوریه ادامه خواهد داد.

کد خبر 225421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز