همشهری آنلاین: تحولاتی که این اواخر عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد آن بود، تاثیر بسزایی بر روند امور جاری در سوریه، به‌ویژه در عرصه میدانی گذاشت و باعث شد بسیاری از مطبوعات جهان از بقای اسد در قدرت و تضعیف بیش از پیش غرب در سوریه سخن گویند.

سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، «صدها گروه مسلح در دمشق و ریف آن برای مبارزه در کنار ارتش سوریه به صفوف آن ملحق می‌شوند تا مبارزه با گروه‌ها و عناصر سلفی جهادی وابسته به سازمان تروریستی القاعده بپردازند». «عناصر مسلح ناامید و مایوس و خسته بار دیگر به صفوف ارتش سوریه باز می‌گردند».

جملات بالا شماری از عناوین و تیترهایی بود که روزنامه‌های بزرگ جهان درباره حوادث جاری در سوریه در گزارش‌های خود به آن پرداختند و به این طریق به تغییر و تحولات بزرگی در امور جاری در سوریه اشاره کردند که تماما به سود ارتش این کشور درحال رقم خوردن است و این موضوع به شدت عناصر مسلح وابسته به گروه‌های مختلف تروریستی درحال مبارزه در این کشور را مایوس و ناامید کرده و واداشته تا به سمت و جهتی معکوس یعنی بازگشت به صفوف نیروهای دولتی ارتش سوریه در مبارزه‌اشان علیه گروه‌های مسلح تروریستی در مناطق مختلف کشور باشند.

روزنامه‌های انگلیس از جمله این روزنامه‌ها هستند که در گزارش‌های خود به شکلی ویژه به این امر پرداخته و تاکید و اذعان کردند که روند امور در سوریه پس از اعتراف نخست وزیر انگلیس به پیروزی نظام در سوریه و «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور به طور کامل تغییر کرده است.

«دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس چندی پیش تاکید کرد که بشار اسد در جنگ خود علیه گروه‌های مسلح در سوریه پیروز خواهد بود و برای مدت‌های طولانی در سمت خود باقی خواهد ماند.

این موضوع جدیدی نیست که امور میدانی جاری در مناطق و شهرهای مختلف سوریه به صورت مستمر درحال سوق پیدا کردن به سود ارتش و نظام سوریه است، اما در این حوادث و رویدادهایی نیز در عرصه بین المللی و عربی - منطقه‌ای روی دادند که بازتاب و تاثیر آنها بر روند نبردهای جاری میان نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح انکار ناپذیر بود و از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بدون تردید یکی از تاثیر گذارترین این عوامل را باید در پیوستن آشکار و عیان کُردهای سوریه در مبارزه با گروه‌های مسلح در کنار نظام سوریه ملاحظه کرد.

کردها اگر چه در ابتدای بحران سوریه موضع صریح و روشن خود را درباره درگیری‌های جاری میان نظام سوریه با گروه‌های تروریستی مسلح اعلام نکردند و تلاش داشتند تا جای ممکن در مناطق خود از درگیری‌ها به دور باشند، اما در کمال غافلگیری و ناباوری امروز شاهد این امر هستیم که کردهای سوریه به ویژه در مناطق شرقی این کشور علیه گروه‌های مسلح تروریستی وارد عمل شده و وفاداری آنها به سازمان تروریستی القاعده را محکوم کرده‌اند.

این امر به شکلی ملموس و عیان در شهر استراتژیک «راس العین» قابل ملاحظه است که در آن کمیته‌های مردمی وابسته به کردهای سوریه صراحتا اعلام موضع کردند، با وجودی‌که هنوز با دولت مرکزی و نظام سوریه هنوز به توافقاتی نرسیده‌اند، اما ترجیح می‌دهند در کنار ارتش سوریه باقی بمانند و در این میان دستیابی به هر توافقی بین کردهای سوریه با دولت سوریه به کردها حقوق بیشتری خواهد بخشید.

اگر چه در این میان برخی از کردهای مورد حمایت ترکیه نیز بر این باورند که موجودیت آنها در سوریه در معرض تهدید است و از این حیث ترجیح می‌دهند، در کنار گروه‌های مسلح مبارزه کنند.

- بروز تحرکات و شکاف‌های معکوس در صفوف عناصر مسلح و گروه‌های تروریستی به سمت بازگشت به سوی ارتش سوریه و پیوستن به صفوف ارتش سوریه؛ این بدین معنی است که یاس و ناامیدی در میان شمار زیادی از عناصر مسلح هر روز درحال توسعه و گسترش بیش از پیش است.

این موضوعی است که کُردهای سوریه نیز به خوبی آن را دریافتند و درک کردند که دستیابی به توافق با ارتش سوریه و دولت مرکزی بسیار سودمندتر از هم پیمانی با سازمان القاعده است که به صورت وحشیانه‌ای در خدمت منافع نیروهای منطقه‌ای و قدرت‌های بین المللی توطئه کننده علیه سوریه است.

- از دیگر عوامل مهم و بسیار تاثیرگذار در عرصه سوریه و مهمتر از آن تاثیر گذار بر امور جاری در عرصه میدانی فروپاشی‌های پی در پی و مستمر در صفوف جماعت اخوان الملسمین در مصر است که درحال حاضر این کشور را در آستانه هرج و مرج و جنگ داخلی بزرگ قرار داده است. مشابه چنین شرایطی هم اکنون تونس با آن مواجه است و به نظر می‌رسد که این کشور را در آستانه انقلابی بزرگ علیه حکومت این کشور به ویژه پس از ترور «محمد البراهمی»، نماینده 58 ساله مجلس ملی موسسان تونس که روز پنج‌شنبه گذشته توسط افراد ناشناس قرار داده است.

این درحالی است که نمی‌توان تاثیر تغییر قدرت در قطر و قیام مردمی ترکیه علیه حکومت اردوغان را نیز نادیده گرفت. این تغییر و تحولات بشارت دهنده این امر است که سوریه در آستانه جنگ نهایی قرار دارد که سرنوشت تجربه سیاسی جماعت اخوان المسلمین را رقم خواهد زد و به فروپاشی تاریخی جدیدی در تاریخ این جماعت منتهی خواهد شد، به ویژه پس از 30 سال مبارزه ناکام اخوان المسلمین در سوریه که موجب می‌شود، رهبران آن راهی زندان‌ها شده یا به خارج فرار کنند، در حالی‌که تا پیش از این ادعای دستیابی به قدرت و حکومت را داشتند.

این عوامل تاثیرات بسیاری بر حقایق و واقعیت‌های میدانی در سوریه گذاشته و موجب شد تا روزنامه‌های بزرگ دنیا از جمله روزنامه دیلی تلگراف در صفحه اول خود بنویسد: «اعتماد به نفس اسد هر روز بیش از پیش افزایش یابد، برخلاف انگلیس و فرانسه و آمریکا که ضعیف و ناتوان نشان می‌دهند».

این روزنامه در ادامه تاکید کرده است که «بشار اسد درحالی همچنان به حاکمیت خود در سوریه ادامه خواهد داد که اکثر مناطق این کشور را در قبضه خود خواهد داشت، به ویژه پس از موفقیت‌های میدانی اخیر ارتش این کشور که تاثیرات ویرانگر و مخربی از لحاظ روحی و معنوی بر روحیه گروه‌های مسلح در سوریه گذاشته است».

«ایهم علی الاحمد»، تحلیلگر امور سیاسی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد که آنچه از حیث تغییر و تحولات در سوریه درحال رخ دادن است، برخی قابل پیش بینی بودند و برخی چنان با سرعت روی دادند که هیچ کس انتظار آنها را نداشت.

وی در این خصوص به فروپاشی بسیار سریع حکومت اخوان المسلمین در مصر و پس از آن در کشورهای دیگر منطقه مانند تونس و لیبی اشاره و تاکید می‌کند که همه بر این باور بودند، با توجه به ائتلاف اخوان المسلمین با قطر این جماعت به این زودی‌ها سقوط نکند.

الاحمد در ادامه تاکیدات خود گفت که ناکامی اخوانی‌ها و سرنگونی حکومت آنها به ویژه در مصر موجب شده است تا بر وضعیت آنها در سوریه نیز تاثیر بگذارد و این موضوعی است که خود اخوانی‌ها به خوبی به آن پی برده‌اند، به همین دلیل روی به اقدامات بیهوده‌ای همچون بمبگذاری عملیات‌های تروریستی در مناطق مختلف سوریه روی آورده‌اند.

کد خبر 225024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز