گروه اقتصادی: «دولت پیش‌بینی کرده برای متولدین سال 89 حسابی افتتاح ‌کند که یک میلیون موجودی دارد. در مرحله اول دولت یک میلیون تومان در این حساب‌ها هدیه خواهد کرد.

هرساله نیز 100هزار تومان دولت به این حساب اضافه می‌کند و از خانواده‌ها خواهشمندیم حداقل 20هزار تومان ماهانه به این حساب اضافه کنند تا وقتی این نوزادان به جوان تبدیل شدند صندوق آتیه 120میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن‌شان در اختیارشان قرار دهد.» (بخشی از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم ارومیه؛ 18فروردین 89)عمر دولت دهم درحالی رو به‌پایان است که شمار وعده‌های به‌سرانجام نرسیده آن کار ساده‌ای نیست.

یکی از این طرح‌های شکست‌خورده که تبلیغات فراوانی روی آن انجام گرفت، پرداخت یک میلیون تومان به ازای هر نوزاد بود که باعنوان طرح آتیه نوزادان برسر زبان‌ها افتاد. دولت با انگیزه تشویق خانواده‌ها به افزایش جمعیت از اجرای این طرح سخن گفت و حتی رئیس‌جمهور شخصا از پرداخت یک میلیون تومان به خانواده‌هایی که صاحب نوزاد می‌شوند، خبر داد.

با وجود مخالفت‌های فراوان در قوه مقننه دولت بر آن اصرار کرد و در عمل موفق به اجرای آن نشد. طی نیمه‌اول سال 89 اجرای این طرح برای 500هزار نوزاد آغاز شد و حساب یک میلیون تومانی برای آنها گشایش شد که بعد از شکست طرح این مبالغ از حساب‌ها برداشت شد.

از همان روزهای نخست که این طرح توسط دولت مطرح شد، نمایندگان مجلس، منابع این طرح را نامعلوم دانستند و به دولت توصیه کردند از ایجاد مطالبات کاذب و بدون پشتوانه بپرهیزد. در این شرایط دولت به خانواده‌ها وعده داد که بعد از تولد نوزادشان، یک میلیون تومان در حسابی برای آنها کنار گذاشته است. البته ضوابط این صندوق به‌گونه‌ای بود که این یک‌میلیون تومان قابل برداشت نبود و سالانه مبلغی از سوی دولت و خانواده نوزاد به آن اضافه می‌شد. قرار بر این بود این صندوق فعالیت کند تا وقتی نوزاد به سن جوانی رسید، مبلغی حدود 120میلیون تومان به دستش برسد.

طراحان این طرح اما محاسبه نکرده بودند که تا 20سال دیگر ارزش این پول تا چه میزان تنزل خواهد یافت وبا این 120میلیون تومان چه میزان می‌توان قدرت خرید داشت که رئیس‌جمهور از آن برای پشتوانه اشتغال، ازدواج و تهیه مسکن، سخن گفته بود. هیچگاه محاسبه نشد، مبلغی که امروز توان پاسخگوی به این نیازها را ندارد پس از کاهش ارزش پول طی 20سال آینده چه نیازی را برآورده خواهد کرد؟

با وجود این، وعده اعطای یک میلیون تومانی به نوزادان از سوی دولت مطرح و حمایت شد اما عملا نتیجه‌ای در بر نداشت. با محاسبات ساده می‌توان بررسی کرد که دولت دهم در روزهای پایانی خود چه میزان به نوزادان متولدین سال‌های اخیر بدهکار است. طبق اعلام ثبت احوال کشور در سال‌های اخیر به‌طور تقریبی سالانه یک میلیون و 400هزار نوزاد در کشور متولد شده‌اند.

با احتساب واریز مبلغ یک میلیون تومان اولیه و سالانه 100هزار تومان، دولت باید برای هرنوزاد متولد 89یک میلیون و 300هزار تومان، برای نوزادان متولد سال 90، یک میلیون و 200هزار تومان و برای نوزادان متولد 91، یک میلیون و 100هزار تومان واریز می‌کرد. با این حساب باید یک هزار و 820میلیارد تومان برای نوزادان متولد 89 واریز می‌شد. مبلغ یک هزار و 680میلیارد تومان برای نوزادان متولد 90و مبلغ یک هزار و 540میلیارد تومان هم باید برای نوزادان متولد 91، اختصاص می‌یافت. مجموع این ارقام نشان می‌دهد که طبق وعده دولت دهم باید طی این سال‌ها مبلغ 5هزار و 40میلیارد تومان برای نوزادان پرداخت می‌کرد که این طرح مانند بسیاری از طرح‌های وعده‌داده شده، به بایگانی رفت.

کد خبر 225013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز