یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

گروه سیاسی: طرح تجمیع انتخابات ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی برای سومین بار در مجلس مطرح و نمایندگان با رد نظر کمیسیون امنیت ملی مبنی‌ بر از دستور کار خارج کردن طرح تجمیع، بر نظر قبلی خود در مورد تجمیع دو انتخابات مذکور تاکید کردند.

در ابتدای جلسه علنی ابتدا نظر کمیسیون امنیت ملی مبنی‌بر از دستور کار خارج شدن این طرح مطرح شد و نمایندگان با اختلاف یک رأی به این پیشنهاد رأی مثبت دادند.

 این رأی‌گیری با 107رأی موافق،  90 مخالف و 10 ممتنع مواجه شد اما موافقان طرح تجمیع به شدت به این رأی اعتراض کردند تا حدی که برخی نمایندگان هیأت رئیسه را متهم به رأی‌سازی کردند.

از سوی دیگر چند تن از نمایندگان هم اعلام کردند دستگاه الکترونیکی آنها کار نمی‌کرده و رأی آنها محاسبه نشده است لذا محمدرضا باهنر که پس از حداد عادل ریاست جلسه را به عهده گرفته بود، تصمیم گرفت مجدداً در این خصوص رأی‌گیری نماید تا شبهه‌ای وجود نداشته باشد.

رأی نهایی نمایندگان

در ادامه جلسه از 208 رأی داده شده ، 91 نفر با مسکوت گذاشتن طرح موافقت کردند و 108 نفر به  مسکوت ماندن طرح رأی مخالف دادند.

7 نفر هم رأی‌شان ممتنع بود لذا پیشنهادات نمایندگان مطرح شد که تنها 13 نفر با نظر سادات موسوی مبنی‌بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری با مجلس در پایان سال برگزار شود موافقت کردند.

نمایندگان بدون اینکه تصمیم خاصی مبنی‌بر ارسال یا عدم ارسال مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت اتخاذ کنند ادامه تصمیم‌گیری در این مورد را به جلسه فردا موکول کردند.

بایگانی طرح استانی شدن

اما نمایندگان برخلاف طرح تجمیع انتخابات، طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس اعاده شده از شورای نگهبان را از دستور کار مجلس خارج کردند.

در جلسه مجلس نمایندگان به نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی‌بر رد طرح استانی شدن رأی مثبت دادند.

کاظم جلالی مخبر این کمیسیون گفت که این طرح اساساً قابل اصلاح نیست و لذا نمایندگان حاضر نشدند این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت بفرستند. شورای نگهبان در دومین بررسی خود، از این طرح 4 ایراد گرفت و آن را مغایر با قانون اساسی و شرع دانست و برای بار دوم به مجلس ارجاع داد.

نمایندگان در جلسه دیروز همچنین به جزئیات و کلیات طرح تمدید زمان جذب اعتبارات بند (27) تبصره (2) قانون بودجه سال 85 کل کشور که دو فوریت آن در جلسه 18 اردیبهشت امسال به تصویب رسیده بود، مبنی‌بر احداث 2000 تخت بیمارستانی در سطح کشور، رأی مثبت دادند.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد طرح نحوه پذیرش دانشجو  در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور نیز مطرح شد که تصمیم در مورد آن به جلسه سه‌شنبه موکول شد.

اعتراض حداد عادل به مدعیان حقوق بشر

در جلسه دیروز رئیس مجلس تصریح کرد: مدعیان حقوق بشر، امروز در برابر حملات رژیم صهیونیستی سکوت کرده‌اند.

غلامعلی حداد عادل که در نطق پیش از دستور خود سخن می‌گفت با اشاره به حملات رژیم اشغالگر قدس به مردم بی‌پناه غزه افزود: صحنه‌های دلخراش مادران، همسران و فرزندان این شهدا که با از دست دادن عزیزان خود ضجه می‌کشند دل هر بیننده را به درد می‌آورد.

نماینده تهران گفت: در برابر این حملات وحشیانه، اروپایی‌های مدعی حقوق بشر صرفاً نظاره و سکوت می‌کنند، همان‌هایی که برای دستگیری یک نفر بر طبق قوانین داخلی کشورها بانگ و فریاد بلند می‌کنند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه آمریکا دائم از جنایت‌های این نوزاد نامشروع دفاع می‌کند از مردم آمریکا خواست دولت کشور خود را بازخواست کنند.

وی در ادامه با خانواده‌های شهدای فلسطین ابراز همدردی کرد. 223 تن از نمایندگان هم در بیانیه‌ای کشتار اخیر مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند. هنگام قرائت این بیانیه، نمایندگان فریاد مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند.

اعتراض به گروه دوستی ایران و آمریکا

در این میان نماینده اصفهان در تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به پیشنهاد تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا از سوی برخی از نمایندگان گفت: برخی از نمایندگان کارهایی انجام می‌دهند که آبروی ما را برده‌اند.

حسن کامران عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از حداد عادل خواست مکانیسمی در مجلس طراحی کند تا هر کس هر چه می‌خواهد نتواند بگوید.

وی ادامه داد: در حالی که مجلس آمریکا علیه حکومت ایران بودجه تصویب می‌کند، بعضی از نمایندگان کارهایی می‌کنند که آبروی ما را برده‌اند.

کد خبر 22498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز