همشهری آنلاین: رمضان امسال دهمین سالی است که آیت‌الله شیخ غیاث‌الدین طه محمدی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه استان همدان، در کنار قبر شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا درس تفسیر قرآن و مباحث اعتقادی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رمضان امسال دهمین سالی است که آیت‌الله شیخ غیاث‌الدین طه محمدی، امام جمعه همدان و نماینده ولی فقیه در استان، در کنار قبر شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا درس تفسیر قرآن و مباحث اعتقادی برگزار می‌کند. ایشان که ارادتی قلبی و زایدالوصف به جناب ابن‌سینا دارد در جمع دوستداران حکمت و دانایی، درباره مباحث اعتقادی، تفسیر می‌گوید.

غیاث‌الدین طه محمدی نسبت به ابن‌سینا، علاقه‌‌ای افزون‌تر از هر فیلسوف دیگر دارد. او تا جایی از شیخ‌الرئیس و نسبت او با عرفان دفاع می‌کند که گویی او را عارفی تمام قد و به تمامه می‌داند و استدلال می‌کند که کارنامه و کتب علمی به یادگار مانده از ابن‌سینا از جمله تفاسیر قرآنی سور معوذتین و تفسیر سور اخلاص، حمد و اعلی و یا نگاه عرفانی شیخ در اشارات و تنبیهات، گواه محکمی بر سلوک عرفانی این دانشمند پرآوازه ایرانی است.

طه محمدی بر پایه این دلایل، در بسیاری از صحبت‌های رسمی و کاری خود، همواره از شیخ در برابر تکفیر کنندگان، اتهام‌زدایی کرده و شعر معروف آن دانا را بارها تکرار کرده که می‌گوید: کفر چو منی گزاف و آسان نبود/ محکم‌تر از ایمان من ایمان نبود/ در دهر چو من یکی و آن هم کافر/ پس در همه دهر یک مسلمان نبود.

او آن‌چنان که خود می‌گوید، از زمانی که نماینده رهبری در استان همدان شده، به منظور احترام به مقام و شخصیت بوعلی‌ سینا با طرح اصول اعتقاد اسلامی درباره مباحث توحیدی، نبوت عامه و خاصه، امامت، مرگ و برزخ و معاد در ماه رمضان بر مزار بوعلی کلاس تفسیری دایر کرده است.

آیت‌الله شیخ غیاث‌الدین طه محمدی معتقد است جامعه اسلامی ما ابن‌سینا را هنوز به درستی نشناخته است.

او که دو سال است ریاست بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌ سینا را به سبب همین علایق و ارادت پذیرفته، هم از حوزه و هم از دانشگاه برای کم‌کاری در زمینه معرفی و شناخت این گوهر علمی یگانه گلایه دارد؛ او بارها از بسط و نشر نظریات فلسفی و عرفانی ابن‌سینا به عنوان پشتوانه حرکت و نهضت علمی کشور یاد کرده است، البته توجه و عنایت شیخ طه تنها به حوزه فلسفی و مشرب عرفانی شیخ‌الرئیس تعلق ندارد؛ بلکه او از مدافعان پر و پا قرص "احیای طب سینوی" است.

او بر این باور است که احیای طب ابن‌سینا و آنچه که طب سنتی ایرانی ـ اسلامی نامیده می‌شود، ضمن کاربردی بودن در حفظ سلامت و بهداشت جامعه، از اسراف و صرف ثروت‌های هنگفت در تهیه و تولید داروهای صنعتی و پرداخت پول‌های گزاف و ... جلوگیری می‌کند.

رئیس بنیاد بوعلی‌ سینا، غربت شیخ‌الرئیس در هزاره گذشته و به ویژه در این عصر را نشانه‌ای از کم بودن ظرفیت تحمل در جامعه علمی دانسته و آرزو می‌کند با گسترش تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با علوم گسترده‌ای که در مصنفات ابن‌سینا موجود است، از این الگوی بی‌نظیر ایران‌زمین برای اعتلای علمی بهره کافی و لازم برده شود.

با این حال، طه محمدی بارها از اینکه کشورهای آسیایی و حتی اروپایی در زمینه ابن‌سینا پژوهی چه درباره فلسفه و علوم عقلی و چه طب سینوی؛ دارای مراکز علمی متعدد و قابل اعتنا هستند ولی در کشور و مأمن ابن‌سینا، هنوز قدر و اندازه او را نمی‌شناسند، صحبت کرده است.

او می‌گوید اگر قرار است بنیادی که به نام او دایر شده بتواند به شایستگی هر چه تمام‌تر، نقش و وظایف تعریف شده خود را ایفا نماید، بایستی مورد توجه مسئولان فرهنگی و علمی قرار گیرد و از بودجه و امکانات متناسب با مأموریت‌های علمی‌اش برخوردار شود.

اهدای جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی سینا هم‌ردیف با جوایز معتبر علمی جهانی و همایش‌های درخور نام و عظمت شیخ‌الرئیس از جمله برنامه‌هایی بوده که به علت بی توجهی مسئولان فرهنگی در گام‌های اول خود با ایستایی و توقف مواجه شده است.

با این حال، تدریس و تفسیر مسائل اعتقادی در کناره مقبره شیخ‌الرئیس، تنها می‌تواند نشانه‌ای از یک حرکت فرهنگی و الگو سازی برای جامعه‌ای باشد که رو به تعالی و تکاپوی علمی و اندیشگی دارد و به افق روشن فردا چشم دوخته است.

به نظر می‌رسد اگر این‌گونه فعالیت‌های مستمر و دنباله‌دار در شمارگان بالا و در جای جای میهن اسلامی تکثیر شود؛ آنگاه فضا و گفتمان علمی، از رونق شایسته و بایسته‌ای برخوردار خواهد شد. باشد که این پویش علمی همچنان ماندگار و استوار، سالیان درازی ادامه داشته باشد. همین.*

..................

توکل دارایی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا

کد خبر 224955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز