گروه سیاسی: بعد از حضوری که حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب در صحن علنی مجلس داشت و سخنان کمابیش حاشیه‌داری که در این جلسه مطرح کرد باز روز گذشته نزدیک به 70نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کردند.

دیداری که روحانی خواسته‌های خود از مجلس را در جمع نمایندگان مطرح کرد. به گفته یکی از نمایندگان حاضر در این جلسه، حسن روحانی بر همراهی و همدلی مجلس با دولت تاکید کرد، درباره بهبود وضعیت کشور از مجلس کمک خواست و خواستار حل مشکلات بودجه سال 92 شد.

پیش از این اخباری درخصوص برنامه‌های مجلس و نمایندگان برای دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب منتشر شده بود اما به‌طور رسمی دیدار گروهی نمایندگان با رئیس‌جمهور منتخب انجام نگرفت تا اینکه چندی پیش حسن روحانی به مجلس دعوت شد و در جلسه‌ای با حضور اکثریت نمایندگان سخنرانی کرد و افطار را مهمان مجلس بود؛ به‌عبارت دیگر این دومین دیدار نمایندگان مجلس با روحانی بود. با وجود اینکه اخبار رسمی درخصوص دیدار روز گذشته منتشر نشد و برخی نمایندگان مجلس جسته و گریخته به موضوعات مطرح شده در این دیدار اشاره کردند، برایند همه آنها نشان می‌داد که دولت یازدهم تلاش دارد تا رابطه‌ای مطلوب را با بهارستان‌نشینان داشته باشد و این مسئله از کسی که خود سابقه حضور 20 ساله در مجلس را دارد امری طبیعی است.

معرفی کابینه

در همین رابطه یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس به نقل از رئیس‌جمهور منتخب از تلاش برای معرفی کابینه دولت جدید در روز تحلیف خبر داد. غلامرضا تاج‌گردون به ایسنا گفت که آقای روحانی در این دیدار تأکید داشتند که کار باید سریع‌تر آغاز شود و مردم معطل کار نشوند. همچنین گفتند که باید کمتر اذهان مردم مشوش شود و باید مردم را از نگرانی درآورد. به گفته تاج‌گردون در این دیدار یک ساعت و نیمه حدودا 50نفر از نمایندگانی از همه طیف‌های مجلس که با حسن روحانی همسوتر هستند، حضور داشتند.

همکاری در قانون بودجه

اما ظاهرا مسئله تحلیف تنها موضوع مورد بحث نبوده بلکه به گفته اسماعیل جلیلی، نماینده مسجد سلیمان در مجلس یکی از دغدغه‌هایی که روحانی در این دیدار مطرح کرده است همکاری مجلس با دولت بود تا مشکلاتی که در قانون بودجه سال 92وجود دارد حل شود. این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره اظهارات نمایندگان در دیدار رئیس‌جمهور منتخب گفت: دیدگاه‌ نمایندگان این بود که نیروهایی که انتخاب و معرفی می‌شوند رویکرد عدالت، ‌همه‌جانبه‌نگری و نگاه توسعه متوازن را در همه بخش‌های کشور داشته باشند و خیلی مقید به نگاه‌های بخشی و جناحی نباشند که این مورد تأکید آقای روحانی هم بود.

درخواست پیشنهاد

درخصوص کابینه اما ظاهرا مسائل دیگری نیز مطرح شده بود که کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل به آن اشاره کرد؛ وی گفت: در این دیدار مطرح شد که آقای روحانی به مطالبات مردم و شعارهایی که در ایام انتخابات مطرح شد، عمل خواهد کرد و تحلیل واقع بینانه‌ای از وضعیت کشور وجود داشته باشد. پیرمؤدن افزود: آقای روحانی همچنین از نمایندگان درخواست کرد‌ که پیشنهادهای خود درباره کابینه را تا مراسم روز تحلیف به وی ارائه کنند.

پیش از این حسن روحانی در سخنان خود که برای نخستین‌بار در جمع نمایندگان مجلس بیان می‌شد، اظهار کرد: دولت با حمایت مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت با کمک مجلس و قوه قضاییه و تمامی نهادها، تشکل‌ها، احزاب و گروه‌ها و با همدلی و همکاری، می‌تواند از سد مشکلات عبور کند. ما با این 3سرمایه و ملت بزرگ و با وجود دشمنان بزرگ بی‌تردید می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

اما در همین رابطه نیز این‌بار گفت‌وگوهایی صورت گرفته که علی مطهری گفته است: در دیدار نمایندگان با رئیس‌جمهور منتخب در مورد مسائل مختلفی صحبت شد که بیشتر حول و حوش همکاری مجلس و دولت آینده بود. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در این جلسه تأکید شد درست است که گاهی مخالفت‌هایی می‌شود اما بیشتر اینها نمود ظاهری دارد و متن مجلس با دولت آینده همراه است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در این دیدار درباره اهمیت احترام به انتخاب مردم، پایبندی به شعارها و تحت‌تأثیر جوسازی افراطیون قرار‌نگرفتن در انتخاب وزیران صحبت شد.

شعار دفاع از حقوق ملت که در جریان انتخابات از سوی آقای روحانی مطرح شده بود از سوی نمایندگان یادآوری و تأکید شد. مطهری خاطرنشان کرد: همچنین نمایندگان تأکید کردند که آقای روحانی باید برای مردم توضیح بدهد که کشور را در چه وضعیتی تحویل می‌گیرد، البته شخص آقای روحانی هم تأکید داشتند که دولت و مجلس باید به تحلیل واحد‌ی درباره وضعیت کشور برسند تا بتوانند مشکلات را از سر راه بردارند .

کد خبر 224853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز