گروه بین‌الملل: سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با دولت سوریه درخصوص عملیات تحقیق تیم محققان این سازمان درباره استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در این کشور، به توافق رسیده است.

تحولات سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با اعلام این خبر به نقل از هیأت نمایندگی سازمان ملل، گزارش داد که جزئیاتی از این توافق به‌دست نیامده‌است.در این بیانیه، سازمان ملل اعلام کرد که 2نماینده ویژه این سازمان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در سفری به دمشق با ولیدالمعلم، وزیر خارجه سوریه دیدارهایی برگزار کردند. براساس این بیانیه مذاکرات میان دو طرف بسیار حساس و موفقیت‌آمیز بوده و دوطرف به توافقاتی درخصوص نحوه ادامه کار تیم محققان دست یافتند.

2نماینده سازمان ملل پنجشنبه و پس از مذاکرات طولانی با مسئولان سوری این کشور را ترک کردند.سازمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بود که در درگیری‌های سوریه 13 بار از سلاح شیمیایی استفاده شده است. انگلیس، فرانسه و آمریکا نیز پیش از این مدعی شده بودند که اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد دولت سوریه در درگیری‌های 2سال گذشته از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. این در حالی است که منابع نزدیک به سازمان ملل و همچنین دولت روسیه تأکید کرده‌اند که مخالفان از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند.

فعالیت تیم محققان سازمان ملل پس از آنکه این سازمان از مقامات سوریه خواسته بود با حضور بی‌قید و شرط محققان در نواحی مختلف سوریه و انجام تحقیقات در تمام خاک سوریه موافقت کنند، به حالت تعلیق درآمد اما اکنون دوطرف از توافق برای ادامه تیم تحقیقات خبر داده‌اند.

موافقت مخالفان با نشست ژنو

رهبر ائتلاف مخالفان سوریه که 2روز گذشته در نیویورک با نمایندگان آمریکا و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت دیدار و گفت‌وگو داشته‌است، دیروز از موافقت با حضور در نشست ژنو خبر داد. پیش‌تر مخالفان سوریه برای شرکت در نشست ژنو شروطی اعلام کرده‌بودند اما اکنون آنها از این شروط صرف‌نظر کرده‌اند. نشست ژنو 2با پیشنهاد و توافق مشترک آمریکا و روسیه قرار است به‌منظور یافتن راه‌حل سیاسی برای جنگ سوریه برگزار شود. دولت سوریه آمادگی خود را برای شرکت در این نشست اعلام کرده‌بود اما مخالفان تا‌کنون چندین شرط و بهانه برای شرکت نکردن در این نشست اعلام کرده‌اند.

ازجمله تازه‌ترین شروط آنها برای شرکت در این نشست دریافت سلاح از سوی غرب بوده‌است. احمد الجربا رهبر جدید ائتلاف مخالفان سوریه که روز جمعه با وزیر خارجه آمریکا در نیویورک دیدار کرد، از او خواسته‌است که هر چه زودتر به مخالفان سلاح برساند. منابع نزدیک به این مذاکرات میان مخالفان سوریه و وزیر خارجه آمریکا، گفته‌اند که جان کری ضمن حمایت از مخالفان قولی برای دادن سلاح‌های سنگین مورد درخواست آنها نداده‌است به همین‌خاطر ائتلاف مخالفان به‌شدت از موضع آمریکا ناخشنود هستند و فکر می‌کنند که واشنگتن آنها را در میانه این جنگ به حال خود رها کرده‌است.

دولت باراک اوباما اخیرا با دادن سلاح به مخالفان سوریه موافقت کرده اما کنگره ملاحظاتی را درباره اینکه این سلاح‌ها به چه گروه‌هایی برسد مطرح کرد که این کار باعث تأخیر در دادن سلاح شد. با توجه به پیشروی‌های ارتش سوریه در مواضع مختلف علیه مخالفان مسلح، اکنون مخالفان خود را به‌شدت در موضع ضعف می‌بینند و به‌نظر می‌رسد چاره‌ای جز موافقت با حضور در نشست ژنو بدون هیچ پیش شرطی، ندارند.

غرب با وجود آنکه بارها بر سرنگون کردن نظام بشار اسد تأکید کرده اما نگران قدرت گرفتن گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به القاعده در سوریه است. گروه‌هایی که این روزها با دریافت پول و سلاح از کشورهای عربی منطقه، اصلی‌ترین نیرویی هستند که با ارتش سوریه می‌جنگند. انتشار اخبار و تصاویر مربوط به اقدامات خشونت‌آمیز این گروه‌ها، غرب را دچار وحشت کرده‌است.

کد خبر 224832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز