یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معامله طلا در بورس فلزات تا زمان معافیت واردکنندگان رسمی طلا از پرداخت حقوق گمرکی امکان‌پذیر نیست.

سید علی اکبر هاشمیان، دبیر کل بورس فلزات  در گفتگو با فارس اظهار داشت: بیش از یک سال است که بورس فلزات به اتفاق اتحادیه طلا ورود طلا و نقره را به بورس پیگیری می کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه طلا و جواهر مایل است معاملات شمش طلا را وارد بورس کند، افزود: بر این اساس مذاکراتی با بخش‌های مختلف بانک مرکزی انجام و بالاخره با ابلاغ مصوبه‌ شورای پول و اعتبار به ما اعلام شد بورس فلزات می‌تواند معاملات شمش طلا و نقره از طریق بورس را انجام دهد.

هاشمیان دریافت مصوبه شورای پول و اعتبار را گام اول برای عرضه فلزات گرانبها در بورس ذکر کرد و توضیح داد: گام دوم پذیرش طلا در بورس این است که باید برای انجام آن مصوبه کمیته پذیرش شورای بورس را دریافت کنیم که این کار در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: گام سوم عرضه محصول فروشندگان شمش طلا و نقره و پلاتین از طریق بورس است و مشکل اصلی نیز مربوط به همین مرحله است.

دبیر کل بورس فلزات یادآور شد: طلا یک محصول با ارزش است که واردات آن با حقوق ورودی 4 درصد انجام می‌شود، بنابراین اگر ارزش هر کیلو گرم طلا را بیش از بیست میلیون تومان در نظر بگیریم 4 درصد آن حدود 850هزار تومان است.

وی تصریح کرد: هم اکنون بخش عمده شمش طلا به کشور با توجه به کم حجم بودن این محصول از طریق قاچاق و یا مسافر وارد و حقوق ورودی بابت آن پرداخت نمی‌شود، حال آنکه وارد کنندگان از مجاری رسمی باید این حقوق ورودی را بپردازند.

هاشمیان تصریح کرد: این مسئله تفاوت قیمت زیادی را برای شمشی که از طریق رسمی وارد و به وسیله بورس عرصه خواهد شد با شمش موجود در بازار ایجاد خواهد کرد و عرضه شمش از طریق بورس دیگر به صرفه نخواهد بود.

وی با بیان این که طی سالهای اخیر شمش طلا کمتر از مبادی رسمی وارد کشور شده است، تاکید کرد: برای مصارف عمومی کشور سالانه 200 تن شمش مورد نیاز است و به جز بانک مرکزی که برای مصارف خود اقدام به انجام واردات می‌کند، برای دیگران واردات رسمی به صرفه نیست، بر این اساس برای ورود فلزات گرانبها به بورس مهمترین اقدام حل مسئله حقوق ورودی و گمرکی است.

وی خاطرنشان کرد: طلا تا چند سال قبل از پرداخت حقوق ورودی معاف بود و به همین دلیل واردات از مجاری رسمی انجام می شد اما از چند سال قبل این حقوق ورودی مشمول تمامی کالاها از جمله طلا شد و از آن زمان واردات طلا شکل قاچاق گرفت.

هاشمیان ادامه داد: اتحادیه طلا و جواهر هم اکنون در حال پیگیری مسئله برای معافیت واردات طلا از حقوق گمرکی است و با مجلس و دولت در تعامل است تا بازار شمش فلزات گرانبها نیز به بازاری سازمان یافته تبدیل شود.

هاشمیان در پاسخ به این پرسش که در صورت حل نشدن مسئله عوارض گمرکی معاملات شمش طلا و نقره چه شکلی پیدا خواهد کرد، گفت: تا زمان حل نشدن این مسئله معامله‌ای در بورس انجام نخواهد شد.

دبیر کل بورس فلزات افزود: ما در حال انجام کارهای مقدماتی هستیم و امیدواریم تا فراهم شدن مقدمات ورود طلا به بورس این مسئله نیز حل شود.

وی گفت: انجام معاملات طلا در تمام دنیا از طریق بورس انجام می شود و مهم‌ترین کالای بورس‌ها طلا است.

کد خبر 22467

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز