سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: تلاوت قرآن جزو برترین کارهای ماه رمضان است چراکه این ماه، ماه نزول قرآن است ولی طبق سنت رسول خدا(ص) قرائت یعنی خواندن قرآن با معنی آن باشد نه فقط خواندن ظاهری آن.

راضیه محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «برای اینکه بتوانیم آثار و برکات این ماه را به درستی درک کنیم حتما باید خطبه شعبانیه را مرور کنیم» اظهار کرد: رسول اکرم(ص) در خطبه شعبانیه به بیان فضایل و برکات این ماه پرداخته است و بیان می‌کند که وظیفه یک مسلمان واقعی و حقیقی در این ماه چیست.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ماه مبارک رمضان یک ماه خاص است و ارزشی چند برابر دارد و یکی از کارهای این ماه، روزه است که روزه غیر از اینکه به نفع انسان است سبب خیلی از برکات دیگر نیز می‌شود.

محمدزاده خاطرنشان کرد: روزه یک برنامه کامل انسان سازی است و این امکان را به انسان می‌دهد تا نفس خود را بسازد و به خدای یگانه نزدیک شود. روزه سبب می‌شود انسان نیمی از مسائلی که شاید در زندگی شخصی خود تجربه نکرده را به دست بیاورد مثل گرسنگی و خیلی از موارد دیگر.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تاثیر بعدی که روزه بر روی انسان می‌گذارد این است که در این ماه خداوند به بندگانش عنایت می‌کند تا بتواند خود را به دایره تقوا نزدیک کند. از جمله آثار تقوا این است که اعمال انسان قبول می‌شود، محبوب خدا می‌گردد، از گرفتاری‌ها نجات پیدا می‌کند، عزت، شرافت و کرامت به دست می‌آورد و قدرت تشخیص حق از باطل پیدا می‌کند.

محمدزاده در ادامه با بیان این‌که «اگر معنی قرآن را بخوانیم با این کار قرآن را از مهجوریت خارج کرده‌ایم» گفت: ما اگر در این ماه به معنی قرآن دقت کنیم باعث می‌شود که برای پاسخگویی به نیازهای زندگی‌مان به سراغ چیزی غیر از قرآن نرویم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از کارهای دیگری که در این ماه مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث دعا است در این ماه دعا زیاد بخوانیم چرا که فصل استجابت دعا است و بهترین ادعیه‌های این ماه همان دعاهایی است که بعد از هر نماز واجب وارد شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در این ماه خواندن دعای افتتاح نیز توصیه شده چرا که در این دعا به یاد امام زمان می‌افتیم و از افضل اعمال انتظار فرج است و خواندن دعاهایی همچون صحیفه‌ سجادیه و ابوحمزه ثمالی نیز وارد شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: برای اینکه اعمال این ماه را در وجود خود نهادینه کنیم باید اخلاص داشته باشیم یعنی فقط برای رضای خدا کار کنیم اگر اینگونه باشد خداوند حکمتش را بر زبان و قلب ما جاری می‌کند و باعث می‌شود آثار این ماه در وجود ما ادامه دار باشد.

کد خبر 224389
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز