گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: مهلت استعفای مدیران اجرایی از مسئولیت خود برای انتخابات، 6 ماه قبل از ثبت نام تعیین شده و چنانچه انتخابات در پایان سال جاری یا اوایل سال آینده برگزار شود، آغاز این فرایند از سوی وزارت کشور، خردادماه خواهد بود.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود درباره زمان استعفای مدیران دستگاه‌های اجرایی برای نامزدی در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت به دنبال آن بود که مهلت استعفای مدیران اجرایی را به تاریخ قبلی که سه ماه پیش از انتخابات بود بازگرداند، اما مورد موافقت نمایندگان ملت قرارنگرفت.

دلایل رد طرح‌های تجمیع و استانی شدن

شورای نگهبان قانون اساسی طرح‌های تجمیع انتخابات و استانی‌شدن انتخابات مجلس را در موارد متعدد مغایر با قانون اساسی تشخیص داد و برای رفع ایرادات به نهاد قانونگذاری بازگرداند.

کدخدایی افزود: طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با اصلاحاتی در جلسه علنی دوم اردیبهشت ماه نهاد قانونگذاری تصویب شد، با وجود اصلاحات به عمل آمده توسط نمایندگان ملت، کماکان مغایر با اصول63 و 114 قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح استانی‌شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی در برخی استان‌های کشور نیز توضیح داد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس که با اصلاحاتی در جلسه علنی دوم اردیبهشت ماه به تصویب قوه مقننه رسید‌ نیز برای رفع 4 ایراد به مجلس بازگردانده شد.

وی افزود: طرح استانی شدن انتخابات همچنین سبب کاهش درصد مشارکت مردم در انتخابات می‌شود که از این حیث مغایر با اصل 8 قانون اساسی است و از دیگر اشکالات آن مغایرت با اصل75 قانون اساسی به دلیل تحمیل بار مالی به دولت است.

برگشت قیمت نفت و گاز به قیمت سابق

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه دوفوریتی اصلاح بند (و) تبصره (13) قانون بودجه سال 1386 کل کشور که در رسانه‌ها تحت عنوان برگشت قیمت نفت و گاز به قیمت سابق شناخته می‌شود، در این شورا مورد بررسی قرار گرفت و مجموعاً مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی افزود: طرح دو فوریتی تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارآیی بانک‌ها از دیگر مصوبات نهاد قانونگذاری است که در یک مورد مغایر با شرع تشخیص داده شد.

کد خبر 22434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز