برابر ماده41 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان، خانواده شاهد شامل والدین، همسر و فرزندان و خانواده جانبازان 70درصد شامل والدین، همسر و فرزندان در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از شرکت‌های دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راه‌آهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری یا معرفینامه بنیاد از پرداخت 50درصد هزینه بلیت معاف هستند.

تمامی مشمولان این ماده از پرداخت هزینه بلیت اتوبوس و متروی شهری معافند. با توجه به ماده فوق و لزوم هماهنگی بیشتر جهت بهره‌مندی همه ایثارگران فوق و خانواده آنها لازم است بنیاد در خصوص تهیه کارت شناسایی ایثارگری برای والدین، همسر و فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر اقدام کند تا در روند خدمات‌رسانی دچار مشکل نشوند.

برای اجرای تبصره این قانون شهرداری تهران و سایر شهرداری‌های کشور باید تمهیدات لازم برای بهره‌مندی ایثارگران از حمل‌ونقل درون‌شهری (اتوبوس و مترو) را فراهم آورند. مشمولان این ماده با معرفینامه بنیاد برای یک‌بار در سال از 50درصد تخفیف مستقیم بهای روز بلیت در پروازهای خارجی برخوردار می‌شوند. تخفیف درنظر‌گرفته‌شده در این ماده در بخش‌های دولتی و خصوصی توسط بنیاد، تامین و پرداخت می‌شود.

جانبازان و همسران آنان بدون قید درصد جانبازی، آزادگان و همسران آنان و همسران و والدین شهدایی که برای اولین بار به حج تمتع مشرف می‌شوند، از 5 تا 10درصد سهمیه حج تمتع هر سال بهره‌منده خواهند شد.براساس ماده44 قانون جامع، وزارت کشور موظف است ضمن هماهنگی‌های لازم، نسبت به ارائه خدمات ترددی ازجمله آرم و کارت تردد و مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و مناطق مربوط، برای جانبازان 25درصد و بالاتر به صورت رایگان اقدام کند. در سال جاری اجرای این قانون با مشکلاتی مواجه بوده لذا لازم است بنیاد با پیگیری جدی برای ادامه سال جاری و سال‌های آینده تمهیداتی را اتخاذ کند تا این ماده قانونی به طور کامل اجرا شود.

ماده45 قانون جامع به موضوع واگذاری خودروی مناسب به جانبازان 50درصد و بالاتر و آن تعداد از جانبازان 25درصد تا 49درصدی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد ازنظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، اشاره دارد. علاوه بر آن، آن تعداد از همسران و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می‌شوند می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. آیین‌نامه چگونگی واگذاری، میزان تسهیلات، کارمزد و میزان کمک بلاعوض، توسط بنیاد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تهیه ‌می‌شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

بخشی از تسهیلات پیش‌بینی شده در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نیازمند، تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی است. با توجه به پایان دولت دهم و عدم امکان تهیه این آیین‌نامه‌ها، دولت یازدهم موظف است برای جبران عقب‌افتادگی اجرای قانون، در اولین فرصت نسبت به تهیه آیین‌نامه‌های لازم اقدام کند. در ماده46 دولت مکلف شده است نسبت به تأمین و پرداخت 50درصد هزینه بیمه‌عمر خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان که توسط هیچ‌یک از دستگاه‌های دولتی تحت پوشش بیمه‌عمر نیستند، اقدام کند.

البته این ماده قانونی با مصوبه جلسه 86.5.26 هیأت وزیران که به استناد اصل 138 قانون اساسی به تصویب رسیده و در آن تمامی جانبازان و آزادگان اعم از شاغل و غیرشاغل و خانواده شاهد شامل والدین و همسران مشمول بیمه‌عمر و حوادث می‌شوند و سهم جانباز را دولت بر عهده بنیاد شهید گذاشته است مغایرت دارد. نکته دیگری که در ماده46 قانون جامع وجود دارد اطلاق خانواده‌ شاهد به فرزندان شاهد است. در مصوبه هیأت وزیران مراد از خانواده شاهد فقط والدین و همسران بوده‌اند، لذا تعمیم بیمه‌عمر به فرزندان شهدا در قانون جامع مورد اشاره قرار گرفته است. از نکات مهم که طی سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته تشکیل صندوق ذخیره ایثارگران است که در ماده47 قانون جامع به آن اشاره شده است.

آنچه از صندوق ذخیره مستفاد می‌شود مانند آن چیزی است که برای بسیجیان ایجاد شده است. در قانون ایجاد صندوق ذخیره بسیجیان آمده است بسیجیانی که عضو صندوق ذخیره دیگری نیستند می‌توانند ماهانه معادل یک‌درصد از حداقل حقوق پرسنل نیروهای مسلح را به حساب صندوق واریز کنند و دولت موظف است همه‌ساله معادل دو برابر مبلغ یاد‌شده را تحت عنوان کمک به صندوق اضافه کند. البته آنچه در ماده47 ذکر شده بسیار مبهم است و باید توسط مجلس و دولت شفاف شود و در دستورالعملی بهره‌مندان از این صندوق و نحوه کمک دولت و سهم ایثارگران در آن مشخص شود. علاوه بر آن نحوه کمک‌های رفاهی و حمایتی صندوق درباره ایثارگران نیز تعیین شود.

کد خبر 224225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز