گروه بین‌الملل: با‌گذشت ۲۸‌ماه از آغاز ناآرامی‌های سوریه اکنون مقام‌های آمریکا و انگلیس با اذعان به رسیدن وضعیت این کشور به یک بن‌بست و احتمال ادامه درگیری‌ها در این کشور برای سال‌ها، به‌صورت جدی نگران قدرت گرفتن افراط‌گراها با غلبه آنها بر دیگر گروه‌های مخالف سوریه شده‌اند.

درحالی‌که طی ماه‌های گذشته هشدارهای مختلفی درباره حضور نیروهای افراطی ازجمله گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه داده شده بود اکنون یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که بیش از هزار و ۲۰۰ گروه مخالف در سوریه وجود دارند، درگیری‌ها در این کشور می‌تواند سال‌های بسیار ادامه پیدا کند و بشار اسد همچنان در قدرت باقی خواهد ماند.

دیوید شید، معاون رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا با اشاره به اینکه گروه‌های وابسته به القاعده ازجمله جبهه نصرت قدرت بیشتری در سوریه پیدا کرده‌اند هشدار داد که این گروه‌ها می‌توانند بر دیگر گروه‌های مخالف سوری غلبه پیدا کنند. شید در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی اسپن در ایالت کلرادو با اشاره به گروه‌های مختلف حاضر در درگیری‌های سوریه تأکید کرد که نیروهای این گروه‌ها حتی درصورت پایان درگیری‌‌های سوریه به خانه و کشور خود باز نمی‌گردند. این مقام ارشد اطلاعاتی پنتاگون گفت: آنها به جنگیدن در مکان‌هایی که تصرف کرده‌اند ادامه خواهند داد و برای مدت طولانی در آنجا حضور دارند.

دیوید شید تأکید کرد که او و سازمان اطلاعات دفاعی آمریکاهرگز تصور نکردند که حکومت بشار اسد به سرعت سقوط می‌کند؛ اظهارنظری که در تناقض با حرف‌های مقام‌های آمریکا در سال گذشته به‌حساب می‌آید. در سال گذشته مقام‌های کشورهای غربی هر کدام به نوبه‌خود اعلام کرده بودند که بشار اسد روزهای کمی می‌تواند در قدرت باقی بماند. وی با اشاره به این مسئله گفت:‌موضع سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا این بود که سقوط بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه زودتر از آغاز سال‌جاری میلادی رخ نخواهد داد.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا همچنین تأکید کرد که برای واشنگتن جدا کردن آنچه او «آدم‌های خوب» از «آدم‌های بد» نامید ضروری است تا به این وسیله آمریکا بتواند مشخص کند از چه گروه‌هایی حمایت می‌کند. وی با اشاره به گروه‌های وابسته به القاعده گفت:

این واقعیت وجود دارد که این گروه‌ها درصورتی که مهار نشوند بزرگ‌تر خواهند شد. جبهه نصرت در حال پیدا کردن قدرت در سوریه است و این یکی از موارد نگرانی جدی برای ماست. دیوید شید تأکید کرد: خیلی واضح است که طی ۲ سال گذشته این گروه‌ها تعدادشان افزایش پیدا کرده و توانایی‌هایشان بیشتر شده است. وی همچنین وضعیت در منطقه را در حال تبدیل شدن به یک درگیری فرقه‌ای بدون پایان توصیف کرد.

معاون رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا اعلام کرد که او نمی‌تواند پیشنهاد هر نوع دخالتی در سوریه را بدهد و درباره این مسئله باید سیاستگذاران تصمیم بگیرند.این در حالی است که همزمان با این اظهارات، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم با اشاره به اینکه وضعیت در سوریه به یک بن‌بست رسیده اعلام کرد که تلاش‌ها برای پیدا کردن یک راه‌حل باید ادامه پیدا کند.

نخست‌وزیر انگلیس هم در حرف‌هایی مشابه معاون سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا به حضور گسترده نیروهای افراط‌گرا در میان مخالفان سوریه اذعان کرد اما گفت هنوز هم مخالفان سوریه مستحق حمایت هستند. کامرون با وجود اعلام اینکه قدرت اسد نسبت به چند‌ماه گذشته بیشتر شده است تأکید کرد که هنوز وضعیت در سوریه را یک «بن بست» می‌داند.

آمریکا و انگلیس به‌دنبال مسلح کردن مخالفان سوریه هستند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که با قدرت گرفتن افراط‌گرایان نگرانی‌های مقام‌های 2کشور از افتادن تسلیحات‌شان به‌دست این گروه‌ها بیشتر شده است. کامرون اما در مصاحبه تلویزیونی خود درباره اسناد و تصاویر وحشتناک از اقدام‌های افراط‌گراها در سوریه اعلام کرد که انگلیس نمی‌تواند کاری در این رابطه انجام دهد.

کد خبر 224082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز