جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با‌گذشت بیش از ۲۸‌ماه از آغاز ناآرامی‌های سوریه، بالاترین مقام‌ نظامی آمریکا با اعلام اینکه اکنون وضعیت در سوریه به نفع دولت بشار اسد پیش می‌رود، از بررسی دخالت مستقیم نظامی در این کشور از سوی واشنگتن خبر داده است.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنان خود در مقابل اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا درحالی‌که از سوی سناتورهای تندرویی مانند جان مک‌کین به‌خاطر منفعل‌بودن دولت اوباما در قبال سوریه مورد حمله قرار گرفته بود، اعلام کرد که مقام‌های دولت اوباما در حال بررسی حمله نظامی به سوریه و ابعاد این ماجرا هستند، دمپسی با اعلام اینکه آژانس‌های مختلف آمریکا در حال بررسی موضوع دخالت نظامی در سوریه هستند جزئیات از طرح این کشور را به کنگره ارائه نکرد اما با استفاده از اصطلاح «حمله واکنشی» نشان داد که مقام‌های دولت اوباما منتظر تحولات و موقعیت لازم برای این مسئله هستند.

این ژنرال آمریکایی که در تلاش است تا تأییدیه کنگره را برای فعالیت برای دومین دوره به‌عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به‌دست آورد، در مقابل انتقاد لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه هم گفت: شرایط اکنون در سوریه به نفع نیروهای بشار اسد پیش‌می‌رود. حرف‌های رئیس ستاد مشترک آمریکا درباره اینکه در برخی موقعیت‌ها استفاده از نیروی نظامی اوضاع را بدتر می‌کند، با واکنش تند جان مک‌کین روبه‌رو شد و برای لحظاتی درگیری لفظی این دو نفر را رقم زد. مک‌کین همچنین به‌شدت از دمپسی به‌خاطر عقیده‌اش درباره اشتباه بودن افزایش نیرو در عراق طی سال ۲۰۰۷ انتقاد و اعلام کرد که دولت اوباما در سوریه منفعل است.

سناتورهای تندروی جمهوریخواه از مدت‌ها پیش در تلاش هستند تا دولت اوباما را مجبور به دخالت نظامی در سوریه با ادعای وجود تسلیحات شیمیایی در این کشور کنند. باراک اوباما اما اعلام کرده که نمی‌تواند بدون شواهد کافی دچار اشتباهی مانند عراق شود. رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش به‌دنبال انتقادهای بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دستور حمایت مستقیم نظامی از مخالفان سوریه را صادر کرد اما انتقاد از بالاترین مقام‌ نظامی آمریکا در کنگره نشان می‌دهد که جمهوریخواهان تندرو هنوز از دولت اوباما در این رابطه ناراضی هستند. ژنرال دمپسی در مقابل انتقادهای نمایندگان کنگره با تأکید بر اینکه گزینه‌های مختلفی درباره سوریه به دولت اوباما ارائه شده، گفت: تصمیم استفاده از نیروی نظامی به‌عهده مقام‌های منتخب مردم است.

تلاش من برای تأثیر‌گذاری در این تصمیم‌گیری غیرمقتضی و نامناسب به‌حساب می‌آید. او تأکید کرد:‌ حمله نظامی به سوریه مسئله‌ای است که در حال حاضر برای رایزنی و مشورت به نهادهای متخصص در دولت آمریکا ارائه شده است. دمپسی همچنین با اشاره به ارسال تسلیحات برای مخالفان سوریه اعلام کرد که یک نگرانی بزرگ درباره «وجود نیروهای افراط‌گرا در میان مخالفان» همچنان وجود دارد. دریاسالار جیمز وینفلد، معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم در این جلسه با اشاره به اینکه وزارت دفاع آمریکا گزینه‌های مختلف درباره سوریه را در اختیار دولت قرار داده، گفت: طیف وسیعی از گزینه‌ها روی میز قرار دارد. درصورتی که از ما خواسته شود ما آماده واکنش هستیم. این در حالی است که به‌دنبال سخنان ژنرال دمپسی، جان مک‌کین تهدیده کرده که جلوی نامزدی او برای باقی ماندن در مقام رئیس ستاد مشترک آمریکا را خواهد گرفت.

کد خبر 223791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز