جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع نزدیک به دولت انگلیس با اعلام اینکه لندن دیگر حاضر نیست تحت هیچ شرایطی به مخالفان سوریه سلاح بدهد، تاکید کردند، انگلیس به این نتیجه رسیده که بشار اسد دست‌کم تا چند سال‌ دیگر در قدرت باقی خواهد ماند.

بشار اسد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع آگاه در دولت انگلیس به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که این کشور دیگر تحت هیچ شرایطی و به هیچ شکل ممکن، حاضر نیست به مخالفان نظام سوریه کمک تسلیحاتی کند.

این منابع همچنین تاکید کردند که بعید می‌دانند کنفرانس ژنو2 در خصوص سوریه، تا قبل از سال آینده برگزار شود و حتی احتمال کمی دادند که این کنفرانس به طور کلی برگزار نشود.

یکی از منابع مذکور گفت: ما در ابتدا بر این اعتقاد بودیم که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، تنها چند ماه بتواند دوام بیاورد، اما حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که اسد دست‌کم برای چند سال دیگر در قدرت باقی خواهد ماند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس، پیشتر متعهد شده بود که دولتش تا پیش از هرگونه تصمیمی برای ارسال سلاح به مخالفان سوریه، موافقت پارلمان را جلب خواهد کرد. این در حالی است که دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور، ماه گذشته اعلام کرد در صورتی که انگلیس احساس کند منافع ملی‌اش در خطر است، حق دخالت در سوریه را برای خود محفوظ می‌داند.

از سوی دیگر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که کشورش موضع خود در خصوص عدم ارائه سلاح کشنده به مخالفان مسلح سوری را تغییر نمی‌دهد.

این در حالی است که به دلیل پافشاری‌های لندن و پاریس، مقامات اروپایی تصمیم گرفتند ممنوعیت تسلیحاتی علیه گروه‌های مسلح سوری را لغو کنند، اما این مقامات متعهد شدند که تا قبل از ماه اوت آتی، به مخالفان سلاح نداده و در موضع خود بازنگری کنند.

در همین راستا، پیش بینی می‌شود وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، آخرین نشست خود تا پیش از موعد تحویل سلاح به مخالفان سوری را در بروکسل برگزار کنند.

از سوی دیگر، دیوید ریچاردز، رئیس ستاد ارتش انگلیس تاکید کرد: ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، بدون دخالت نظامی برای سلطه بر خاک این کشور کافی نیست و این امر دخالت نیروهای غربی برای آغاز جنگ زمینی را می‌طلبد.

وی افزود: ایجاد منطقه پرواز ممنوع که مخالفان سوریه خواهان آن هستند، باید همزمان با دخالت مسلحانه تا زمان برکناری کامل نظام کنونی سوریه باشد.

این مسئول انگلیسی در پایان بر لزوم فراهم کردن قدرت کافی برای ضربه زدن به اهداف زمینی در سوریه و نابود کردن سامانه‌های دفاع هوایی این کشور درست مشابه لیبی تاکید کرد.

پیشتر نیز دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که اعضای کمیته اطلاعات سنا که با ایده مسلح کردن مخالفان سوری مخالف بودند، موافقت ابتداییشان با این طرح را اعلام کردند.

کد خبر 223768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز