همشهری آنلاین: این جزیره زیبای ستونی بازالت سالیان سال است که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی منطقه سر از آب دریا بیرون آورده است.

استافا جزیره‌ای ستونی زیبا از جزایر هیبرید واقع در غرب اسکاتلند است. وایکینگ‌ها نام این جزیره ستونی بازالت را انتخاب کرده‌اند. چرا که برای آنها این جزیره ستونی با آن غار و سایه‌های سیاه، یادآور خانه‌هایشان با درختان سر به فلک کشیده بود.

ساختار عجیب و غریب "استافا" با توجه به ریشه آتشفشانی آن (کاملا ریشه آتشفشانی دارد)، به گونه‌ای شبیه کازوی غول پیکر در انگلستان است.

این جزیره توسط سر جوزف بانک در قرن هیجدهم میلادی کشف شد. پس از آن توسط بسیاری از شخصیت‌های معروفی چون؛ ملکه ویکتوریا و فلیکس مندلسون و..  بازدید شد.

این بازدید باعث شهرت بیشتر این جزیره شده و افراد بیشماری را به سوی آن روانه ساخت. این جزیره با زیبایی طبیعی و بکر از یک مجموعه عظیم ستون‌های بازالت، دریا، غار و مرغان و پرندگان دریایی کمیاب تشکیل شده است. بانکی نام این غار را فینگال گذاشته است.

ساختار ستونی این جزیره، بی‌نظیر است و در اثر سرد شدن سریع مواد آتشفشانی، بازالت به این شکل در آمده است. البته همه این تغییر و تحولات در زیر زمین صورت گرفته و بعد از سرد شدن کم کم، روی آب سر در‌آورده است. همه این ستون‌ها از کریستال است.

این جزیره که بیش از 10 کیلومتر وسعت دارد، گویی شهری است با ساختمان‌های سر به فلاک کشیده که از میان دریا سر بیرون آورده است.

این جزیره ماوای پرندگان نادر روی زمین است که روز به روز به وسعت آن افزوده می‌شود. سالانه هزاران گردشگر، محقق، عکاس برای بازدید، تفریح، تحقیق و عکاسی به این جزیره می‌روند. یکی از تفریحات پر طرفدار این جزیره قایقرانی، ماهیگری و عبور از مسیر پلکانی طبیعی این مجموعه است.

منبع: Slightlywarped

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز