همشهری آنلاین: تحقیقی جدید حاکی از آن است که بین شاخص توده بدنی (BMI) بالا و افزایش خطر بیماری سنگ کیسه صفرا، رابطه علت و معلولی وجود دارد و زنان هم در خطر بالایی برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

سنگ صفرا

طبق تعریف موسسه ملی دیابت و بیماری‌های دستگاه گوارش و کلیه (NIDDK)، سنگ صفرا ماده‌ای شن مانند است که می‌تواند هنگام فزونی کلسترول_ علت وقوع 80 درصد سنگ صفراها_ نمک‌های صفراوی یا بیلی روبین در کیسه صفرا توسعه یابد.

بیماری سنگ صفرا امروزه به‌عنوان شایع‌ترین و البته پرهزینه‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، پیش از این تحقیق وجود رابطه بین سنگ صفرا و شاخص توده بدنی اثبات شده بود اما به‌منظور درک بهتر این رابطه ، دکتر «آن تیب جرگ هانسن» از دانشگاه کوپنهاگ دانمارک 77 هزار و 679 فرد معمولی را طی «روش تصادفی مندلی» مورد بررسی قرار داد. در این روش با استفاده از تنوع ژنتیکی، تاثیر عوامل خطر قابل اصلاح را به‌عنوان علت بیماری مورد مطالعه قرار می‌دهند.

در مدت 34 سال تحقیق، چهار هزار و 106 نفر علایم سنگ صفرا را نشان دادند.

افرادی که مبتلا به سنگ صفرا شد بودند، اکثرا میانسال، زن و کم‌تحرک بودند. علاوه بر این مبتلایان به این بیماری اغلب از درمان جایگزینی هورمون (HRT) استفاده کرده و کمتر از مشروبات الکلی مصرف می‌کردند.

تحلیل کلی داده‌های به دست آمده نشان می‌داد که شاخص توده بدنی بالا با افزایش خطر بیماری سنگ صفرا مرتبط است و زنان در خطر بیشتری از ابتلا به این بیماری قرار دارند.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در ازای هر یک کیلوگرم بر متر مربع افزایش در شاخص توده بدنی، این خطر 7 درصد افزایش پیدا می‌کند.

این پژوهش در مجله انجمن تحقیقات کبد آمریکا تحت عنوان Hepatology منتشر شده است.

 

 

کد خبر 223260
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز