یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

کارشناس زیستگاه‌های آبی اداره کل محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: شوری آب دریاچه ارومیه در حال حاضر به وضعیت فوق‌اشباع یعنی بیش از 350 تا 400گرم در لیتر رسیده است؛ این درحالی است که در شرایط عادی این رقم بین 180تا 220گرم در لیتر است.

سیدقریشی در گفت‌وگو با ایسنا در ارومیه، افزود: همواره این سؤال مطرح می‌شود که چه راهکارهایی برای انتقال آب به دریاچه ارائه شده، درصورتی که در شرایط فعلی حتی اگر آب دریاچه به میزان سابق بازگردد، اگر فکری برای استفاده بیش از حد از حقابه دریاچه و وضعیت کشاورزی منطقه صورت نگیرد باز هم با مشکل خشک‌شدن مواجه خواهیم شد بنابراین برای حل این مسئله باید به‌دنبال اجرای راهکارهای مناسب باشیم. وی ادامه داد: خارج‌کردن کشاورزی از حالت سنتی به مکانیزه تأثیر بسیار زیادی در حل مشکل دارد ولی این تمام مسئله نیست و توجه به نوع محصولات کشت‌شده هم مؤثر است.

وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر بارش ابرهای بارور‌شده در استان‌های همجوار، اذعان کرد: بارور‌کردن ابرها و افزایش بارندگی در کاهش اثرات خشکسالی مؤثر خواهد بود، این اقدام تا به حال 9بار به‌صورت آزمایشی صورت گرفته و مرکز ملی باروری هنوز نتایج آن را منتشر نکرده است. وی همچنین با بیان اینکه بارندگی در سال آبی امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، اظهار کرد: متأسفانه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته شاهد کاهش میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه بوده‌‌ایم؛ حقابه سالانه این دریاچه 3/1‌میلیارد مترمکعب است و این بارش‌ها تأثیر چندانی ایجاد نمی‌کند؛ چرا‌که میزان تبخیر از میزان آب ورودی به دریاچه بیشتر است.

وی با بیان اینکه تراز متوسط آب دریاچه ارومیه 1275/1متر از سطح دریا و مساحت متوسط آن 5500کیلومترمربع ثبت شده است، گفت: در حال حاضر، تراز آن به کمتر از 1270/84متر از سطح دریا و مساحت آن به حدود 2500کیلومترمربع کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه شوری آب دریاچه ارومیه در حال حاضر به وضعیت فوق‌اشباع رسیده است، درباره پیشروی نمک و پیامدهای احتمالی آن افزود: وقتی یک اکوسیستم نابود می‌شود تأثیرات سوء آن روی زندگی انسان اجتناب‌ناپذیر است؛ دریاچه ارومیه هم از این قاعده مستثنی نیست و ادامه روند فعلی در مناطقی که فرسایش وجود دارد، می‌تواند به حرکت در آمدن نمک‌ها منجر شود که اثرات مخربی بر محیط‌زیست و زندگی مردم این منطقه خواهد داشت.این کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی خاطرنشان کرد: با اجرای دقیق برنامه مدیریت ریسک خشکسالی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه می‌توان از خشک شدن آن جلوگیری کرد.

 

کد خبر 223040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز