گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی‌پرور: 6 پروژه بنیادی و زیرساختی فناوری اطلاعات شهرداری تهران صبح روز گذشته با حضور دکتر محمدباقرقالیباف، شهردار تهران، در محل رصدخانه شهری مجموعه برج میلاد بهره‌برداری شد.

این پروژه‌ها عبارتند از: پروژه‌های اطلاعات مکانی SDI,RTK, STREET VIEW، نقشه کلانشهر تهران، ITIL و رسانه‌های اجتماعی.
دکتر محمدباقر قالیباف در این مراسم با اشاره به تلاش‌های شهرداری تهران در راستای فناوری اطلاعات تصریح کرد: با فناوری اطلاعات و پیگیری آن می‌توان به مدیریت یکپارچه رسید، ضمن اینکه با این تلاش، فرصت‌ها به شکل یکسان محقق و عدالت برپا می‌شود.

دکتر قالیباف خاطرنشان ساخت: فناوری این فرصت را فراهم می‌کند تا پیشرفت محقق شود همچنین فناوری فرصت‌ها را یکسان کرده و عدالت را به‌عنوان مهم‌ترین هدف جمهوری اسلامی تحقق می‌بخشد. با تحقق پیشرفت از نادیده‌گرفته‌شدن اندیشه‌ها و خلاقیت‌های خوب و همچنین ظرفیت‌های مناسب جلوگیری می‌شود. امروز شاهد وجود ظرفیت‌های مناسب بسیاری هستیم اما این ظرفیت‌های مناسب را نمی‌شناسیم.

قالیباف با اشاره به تلاش شهرداری تهران در زمینه فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که این تلاش برای شهروندان و عموم مردم ایران مفید واقع‌شود. وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن شعار فرهنگ جهادی در شهرداری تهران افزود: برای سرعت بخشیدن، عمق دادن و ماندگار کردن این شعار نیازمند توجه بیشتری به عرصه جهاد هستیم چرا که ارتقای کیفیت زندگی در تهران با تکیه بر افراد جهادگر امکان‌پذیر است تا بتوانیم اهداف خود را پیش ببریم.

وی با اشاره به همکاری سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها در جمع‌آوری اطلاعات و همچنین تلاش‌های صورت‌گرفته در شهرداری تهران به‌منظور رونمایی از پروژه‌های فناوری اطلاعات تصریح کرد: فرهنگ کشور اینگونه است که متأسفانه گاهی دیر به فکر بعضی موضوعات می‌افتیم؛ به‌عنوان مثال از برنامه سوم توسعه، مدیریت بافت شهری در قوانین آمده است و بیش از 15 سال است که در برنامه سوم، چهارم و پنجم بر این موضوع تأکید شده اما هیچ اتفاقی رخ نداده است. البته نمی‌خواهم در این‌باره قضاوت کنم اما این قانون خوب اجرایی نشده است.

قالیباف با تأکید بر اینکه در این راستا باید مردم را وارد کار کنیم تصریح کرد: ما پیش از این پروژه شهرداری مجازی را در شهر تهران کلید زده‌ایم و هم‌اکنون نیز باید به‌صورت علمی‌تر و عینی‌تر شهرداری مجازی را در تهران به پیش ببریم. وی ادامه داد: به‌روزکردن اطلاعات در سیستم‌های فناوری اطلاعات باید به‌صورت سیستمی و با همکاری سایر دستگاه‌ها باشد. درعین حال باید فرهنگ استفاده از امکانات را برای شهروندان فراهم کنیم.

قالیباف افزود: اگر دامنه این کار گسترده‌تر شود حتما در آینده می‌توان وعده تبدیل تهران به یک شهر هوشمند را محقق کرد تا شاهد کاهش هزینه‌ها و سرعت در کار باشیم و ایجاد عدالت و ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران را سرعت بخشیم. همچنین رسیدگی به موضوعاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک، فرهنگسازی، حفظ سرمایه‌های اجتماعی و حفظ منابع انسانی در بستر این کار امکان‌پذیر است.

به گزارش همشهری، SDI به معنای زیرساخت اطلاعات مکانی است. کاربردهای اصلی SDI دسترسی همزمان کاربران مختلف به داده‌ها، یکپارچه‌سازی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، جلوگیری از دوباره‌کاری و اتلاف هزینه و بهینه‌سازی روند به‌روزرسانی اطلاعات و در واقع مکانیسمی پایدار برای اطلاعات مکانی در زمینه تولید، نگه‌داشت، به‌روزرسانی و بهره‌برداری است. سامانه نقشه تهران یکی از سرویس‌های اطلاعات جغرافیایی شهرداری تهران است که در آدرس اینترنتی map. tehran. ir در دسترس عموم قرار دارد. هدف از راه‌اندازی این سامانه از یک سو ایجاد یک بستر اطلاعات جغرافیایی (نقشه تحت وب) برای سازمان‌هاست.

استفاده از تکنولوژی عکسبرداری پانوراما از سطح معابر شهر تهران قابلیت عکسبرداری و استخراج جزئیات و المان‌های شهری را امکان‌پذیر می‌کند. عکس‌های پانوراما نوعی از عکس‌ها هستند که قابلیت نمایش 360 درجه از یک مکان را در محیط مجازی فراهم می‌کنند. شبکه تعیین موقعیت دقیق و آنی در شهر تهران که از تکنیک RTK استفاده می‌کند، از شش ایستگاه مرجع تشکیل شده است که یکی از آنها به‌عنوان ایستگاه مرکزی، کنترل شبکه را برعهده دارد. در این شبکه برای ارتباط ایستگاه‌های اصلی از زیرساخت فیبر نوری و برای ارسال تصحیحات به گیرنده متحرک از GPRS استفاده می‌شود.

ITIL کتابخانه‌ای از بهترین افکار و تجربه‌ها در مدیریت خدمات فناوری است. از اهداف پیاده‌سازی ITIL می‌توان به مواردی همچون افزایش کیفیت خدمت و خدمات IT بهتر با به‌کارگیری بهترین فرایندهای از پیش‌آزموده شده اشاره کرد. نقشه سه‌بعدی تهران از جمله پروژه‌های تخصصی شهری است. تولید بالغ بر 150 لایه اطلاعاتی به‌صورت سه‌بعدی از جمله سطوح سواره‌رو، پیاده‌رو، فضای سبز، عرصه و اعیان املاک، در این پروژه انجام شده است. 

کد خبر 223007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز