اسدالله افلاکی: ‌اول: با پایان ضرب‌الاجل 10روزه (5 الی 15تیرماه جاری) معاون استاندار مازندران مبنی بر تعیین تکلیف باغ گیاه‌شناسی نوشهر، سرنوشت ارزشمندترین باغ گیاه‌شناسی کشور هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که همزمان با اعلام زمان شروع عملیات اجرایی راه دسترسی کمربندی به بندر(پنجم تیرماه جاری)، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و اعضای فراکسیون محیط‌زیست درباره تخریب باغ گیاه‌شناسی هشدار دادند. در پی آن، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام مخالفت صریح سازمان حفاظت محیط‌زیست با هرگونه دخل و تصرفی در باغ گیاه‌شناسی از تهیه نامه و ارسال آن به وزارت کشور خبرداد و گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نامه از وزارت کشور خواسته است مانع تخریب ارزشمندترین باغ گیاه‌شناسی کشور شود.

دوم: علاوه بر هشدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی برمصون‌ماندن باغ گیاه‌شناسی نوشهر، به جرأت می‌توان گفت تمام صاحب‌نظران و کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور مصرانه از مسئولان خواسته‌اند مانع بروز فاجعه در مهم‌ترین ایستگاه تحقیقاتی منابع طبیعی کشور شوند. با وجود این، مسئولان محلی استان، همچنان بر اجرای این طرح (گذر راه دسترسی کمربندی به بندر از باغ گیاه‌شناسی) اصرار می‌کنند به‌طوری که اگر دفاع جانانه متولیان و کارکنان باغ گیاه‌شناسی نوشهر و همراهی دلسوزان محیط‌زیست نبود مدت‌ها پیش راه دسترسی مورد نظر احداث شده بود. کمااینکه پنجم‌تیرماه امسال هم که استانداری از عزم خود برای شروع عملیات اجرایی راه دسترسی کمربندی به بندر خبر داد و برخلاف همه معیارهای علمی و منطقی نقطه آغاز عملیات اجرایی را باغ‌گیاه‌شناسی اعلام کرد، دیواره انسانی فعالان محیط‌زیست مانع از اجرای این طرح شد. در عین حال، معاون استانداری مازندران، همان روز، 10روز به متولیان باغ گیاه‌شناسی(هیأت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) فرصت داد تا تکلیف راه دسترسی و باغ گیاه‌شناسی را مشخص کنند.

‌ ‌ سوم: براساس قانون، بدون مصوبه هیأت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی اجازه تغییر کاربری و دخل‌وتصرف در باغ گیاه‌شناسی نوشهر را ندارد. براین اساس، ضروری است وزیر جهادکشاورزی و اعضای هیأت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (وزیر علوم، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون راهبردی ریاست‌جمهوری، معاون وزیر علوم، وزیر جهادکشاورزی، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، 2عضو هیأت علمی به انتخاب وزیر علوم، 2عضو هیأت علمی به انتخاب وزیر جهادکشاورزی و یکی از معاونان اجرایی وزارت جهادکشاورزی) که از شخصیت‌های علمی محسوب می‌شوند همسو با جامعه علمی کشور، مانع تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر شوند.

آخر: انتظار می‌رود همانطوری که رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، اسفندماه گذشته در گفت‌وگو با همشهری از تحت پیگرد قرار دادن تخریب‌کنندگان باغ گیاه‌شناسی نوشهر خبرداده بود با پیگیری این موضوع و فراهم کردن سازوکار قانونی، برای همیشه دست متجاوزان را از باغ گیاه‌شناسی نوشهر و سایر مراکز تحقیقاتی منابع طبیعی کشور کوتاه کنند. برخورد قاطع و قانونی با مسئولانی که بی‌توجه به هشدارهای مشفقانه صاحب‌نظران منابع طبیعی و محیط‌زیست بر اجرای طرح‌های مغایر با منافع ملی اصرار می‌کنند گام مؤثری است برای حرکت به سوی توسعه پایدار و حفاظت از منابع پایه کشور.

 

کد خبر 222438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز