گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات رسمی در بورس تهران، نشان می‌دهد: 2شرکت ایران‌خودرو و سایپا تاکنون با 670میلیارد تومان زیان مواجه شده‌اند، ضمن اینکه گزارش‌های حسابرس مستقل شرکت پارس خودرو نیز بیانگر آن است که این شرکت با زیان سنگینی مواجه است.

بورس

به گزارش همشهری، بحران صنعت خودرو‌سازی‌ وارد مرحله تازه‌ای شده، زیرا با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ مشخص‌شده این صنعت با زیان روبه‌روست و ارقام مربوط به زیان شرکت‌های خودروساز محدود به چند میلیارد تومان نیست بلکه این ارقام سر به فلک گذاشته است.

زیان 670میلیارد تومانی

در چنین شرایطی و در آستانه برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌های خودرو‌سازی‌، صورت‌های مالی 2شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا منتشر شده، این گزارش‌ها نشان می‌دهد؛ 2شرکت مزبور در سال مالی گذشته جمعا 670میلیارد تومان زیان دیده‌اند که از این میزان 370میلیارد تومان مربوط به سایپا و 300میلیارد تومان هم مربوط به شرکت ایران‌خودروست. این برای نخستین بار در 20سال گذشته است که 2شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا، هیچ سودی برای تقسیم بین سهامدارانشان ندارند.

زیان رو به رشد پارس‌خودرو

گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد؛ زیان عملکرد در صنعت خودرو‌سازی‌ فقط مربوط به ایران‌خودرو و سایپا نیست و دیگر شرکت‌های گروه خودروسازی نیز با زیان مواجهند به‌طوری که گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت پارس‌خودرو که 5تیر‌ماه جاری روی سایت کدال قرارگرفته بیانگرآن است که شرکت پارس‌خودرو نیز با زیان سنگینی مواجه است و در عین حال موارد متعددی در مورد نحوه عملکرد این شرکت وجود دارد.

در بند 9 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت پارس خودرو آمده است: فعالیت‌ شرکت در سال مالی91 منجر به زیان عملیاتی (از جمله زیان فروش‌های صادراتی) شده است، به‌طوری‌که زیان انباشته بالغ بر مبلغ 985میلیاردریال و حدود 49درصد سرمایه ثبت‌شده شرکت است.علاوه بر آن بدهی‌های جاری به مبلغ 1474میلیاردریال بر دارایی‌های جاری فزونی یافته و مضافا مابازای فروش و خدمات از شرکت سایپا به موقع دریافت نمی‌شود. بنا براین ضروری است مجمع عمومی صاحبان سهام درخصوص موارد مذکور تصمیمات مقتضی اتخاذ کند.

سایپا زیان‌ده‌تر از ایران‌خودرو

آمارهای رسمی بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد امسال سایپا در ثبت زیان هرسهم از ایران‌خودرو پیشی گرفته است. امسال سایپا 21تومان زیان بیشتر از ایران‌خودرو شناسایی کرده است. طبق اطلاعیه منتشرشده در سایت اطلاعات ناشران بورس تهران موسوم به کدال، شرکت خودرو‌سازی‌ سایپا، در سال مالی91، مطابق صورت‌های مالی حسابرسی نشده 694 ریال به ازای هرسهم، کنار گذاشته است. در عین حال گروه خودروسازی ایران‌خودرو هم برای سال مالی 91، معادل 487ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده است.

طبق آمار رسمی منتشر شده در بورس تهران، مجموع زیان انباشته گروه سایپا 3هزار و 662میلیارد ریال برآورد شده و مجموع زیان انباشته ایران‌خودرو 3هزار میلیارد ریال است. به گفته کارشناسان، قیمت‌گذاری نادرست و جنجال‌های پیش آمده در شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو‌های داخلی و همچنین اعطانشدن تسهیلات مصوب دولت به صنعت خودرو و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودرو ازجمله دلایل زیان‌ده شدن صنعت خودرو‌سازی‌ بوده است. طبق آمار موجود در سامانه‌های بورس تهران در حال حاضر تعداد سهامداران شرکت‌های خودرو‌سازی‌ و قطعه‌سازی‌ فعال در بورس تهران از 0.5 میلیون نفر فراتر می‌رود که این رقم صنعت خودرو را به پر جمعیت‌ترین گروه فعال و سرمایه‌گذار در بازار سرمایه ایران تبدیل کرده است.

 

کد خبر 222210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز