همشهری آنلاین: داور بین‌المللی قرآن با بیان این که مدیریت اثربخش مؤسسات قرآنی نیازمند قدرت دقیق و اصولی مسئولان قرآنی کشور است، گفت: غفلت از مدیریت اثربخش در مؤسسات قرآنی ـ مردمی به صورت محسوس دیده می‌شود، بنابراین باید نقاط ضعف ساختار مدیریتی جبران شود.

قرآن

سیدجواد سادات‌فاطمی، داور بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان این موضوع که ساختار مدیریتی تشکل‌های قرآنی وابسته به مؤسس مؤسسات قرآنی دارد، گفت: ساختار مدیریتی تشکل‌های قرآنی وابسته به افکار مؤسس مؤسسات قرآنی ـ مردمی است، به این دلیل که تشکیلات هر یک از مؤسسات قرآنی نسبت به رهبری فرد مؤسس در دستور کار قرار می‌گیرد.

این کارشناس قرآن در رابطه با ساختار مؤسسات قرآنی ـ مردمی بیان کرد: امکان یکسان‌سازی ساختار مؤسسات قرآنی ـ مردمی نیست، به این دلیل که تفکرات مؤسسان هر یک از این مراکز قرآنی در روند تشکیلاتی اتخاذ شده است.

این داور بین‌المللی قرآن ضمن بیان مطلب فوق به نقش تشکل‌های قرآنی در توسعه فرهنگ قرآنی را فعالیت مردمی و خودجوش نام برد و اظهار کرد: فعالیت تشکل‌های قرآنی در حقیقت یک ساختار مردمی و خودجوش است که با حمایت و مشارکت مسئولان قرآنی کشور و همکاری آحاد مختلف مردم، شکل‌ گرفته شده است.

لزوم بررسی نقاط ضعف ساختار مدیریتی مؤسسات قرآنی

مشاور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران خواستار جبران شدن نقاط ضعف ساختار مدیریتی مؤسسات قرآنی شد و افزود: اگر برنامه‌ریزی لازم جهت بررسی نقاط ضعف ساختار مدیریتی مؤسسات قرآنی در دستور کار قرار گیرد، ساختارها بهبود می‌یابند و در نهایت هم‌افزایی میان هر یک از بخش‌های مؤسسات قرآنی به وجود می‌آید.

این فعال قرآنی به لزوم مدیریت اثربخش در مؤسسات قرآنی ـ مردمی اشاره کرد و گفت: عدم داشتن برنامه‌ واحد در اداره مؤسسات قرآنی و عدم هماهنگی میان بخش‌های متفاوت این دست از مراکز قرآنی، مهم‌ترین معضلی است که همواره در برخی از مؤسسات قرآنی وجود دارد.

این قاری بین‌المللی قرآن در ادامه خواستار حمایت‌های لازم از سوی مسئولان قرآنی کشور از تشکل‌های قرآنی به ویژه مؤسساتی که به انجام تعلیم و تربیت نوآموزان می‌پردازند، شد و درصدد تخصیص قدرت نظارت دقیق‌تری نسبت به فرآیند برنامه‌ریزی مؤسسات قرآنی شد.

مدیر مؤسسه قرآنی از سیاست‌ها و نظام‌های کشوری تبعیت کند

مشاور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن بیان مطلب فوق که مدیریت اثربخش مؤسسات قرآنی نیازمند قدرت دقیق و اصولی مسئولان قرآنی کشور است، گفت: مدیر یک مؤسسه قرآنی باید از سیاست‌ها و نظام‌های کشوری طبعیت کند و نقش ساماندهی برنامه‌ و فعالیت این مراکز قرآنی را به عهده داشته باشد.

سادات‌فاطمی در رابطه با نحوه گزینش مدیران متخصص و قرآنی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی بیان کرد: وضعیت موجود نسبتاً خوب است به این دلیل که مدیران اهل فن هستند و معمولا گزینش این عوامل به درستی صورت می‌گیرد.

این مسئول توانمندی فنی و مدیریتی، سابقه مدیریت قرآنی، فن کلاسداری و معلمی و اخلاق مناسب را از عوامل تأثیرگذار در شیوه گزینش مدیران مؤسسات قرآنی دانست و بیان کرد: برای داشتن یک مدیر موفق قرآنی در مؤسسات باید مواردی اعم از توانمندی فنی و مدیریتی، سابقه مدیریت قرآنی، فن کلاسداری و معلمی و اخلاق مناسب را در دستور کار قرار داد.

این داور بین‌المللی قرآن در رابطه با قرارگیری مدیر غیر قرآنی اما توانا در هدایت برنامه‌های مؤسسات و یا الزاما مدیر قرآنی، گفت: قطعا مدیر قرآنی، زیرا مدیران غیر قرآنی آشنایی لازم با فضای کار مؤسسات قرآنی ـ مردمی را ندارند و نمی‌توانند توفیق لازم جهت هدایت برنامه‌ها را داشته باشند و باید یادآور شد که توانمندی در حوزه مدیریت باید در رأس امور قرار گیرد.

وی در رابطه با ساختار هیئت مدیریه‌ای و یا مدیریت تک محوری در مؤسسات قرآنی اظهار کرد: مؤسس مؤسسات قرآنی ـ مردمی به صورت هیئت مدیره در جریان کارها هستند و در انجام عملیات قرآنی مشارکت دارند.

این داور بین‌المللی قرآن در ادامه به مورد توجه قرار گرفتن نیروهای انسانی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی اشاره کرد و در رابطه با شالوده قرآنی تقویت واحدهای مختلف مدیریتی مؤسسات گفت: تقویت واحدهای مختلف مؤسسات قرآنی ـ مردمی باید از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی صورت گیرد، به طور کلی اداره مؤسسات قرآنی نیازمند توجه مسئولان قرآنی کشور است به دلیل که دارای تجربه و سابقه طولانی مدت در حوزه مدیریت، سازماندهی، رهبری و برنامه‌ریزی هستند.

سادات‌فاطمی در پایان خاطرنشان کرد: اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی باید سیاست‌گذاری‌های کلان در دستور کار مؤسسات قرآنی قرار دهند و در رابطه با برنامه‌های مختلف این مراکز، خط دهی کنند.

کد خبر 222133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز