همشهری آنلاین: رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا به تشریح برنامه‌های این سازمان همزمان با ماه مبارک رمضان پرداخت.

مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره برنامه‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: امسال همانند سال‌های گذشته تنوع زیادی در اجرای برنامه‌های قرآنی برای ماه مبارک رمضان داریم که بر این اساس سهمیه‌های استانی مشخص و برنامه‌ها برای اجرا در ماه مبارک رمضان در بین استان‌ها توزیع شده است.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با یادآوری اینکه همزمان با ماه مبارک رمضان، برنامه‌های آموزشی، تبلیغی، حفظ و قرائت قرآن از سوی استان‌ها اجرا می‌شود، گفت: برخی از استان‌ها در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی ویژه این ماه مبارک را آغاز کرده‌اند و سایر استان‌ها نیز از شروع ماه مبارک رمضان به اجرای برنامه‌های قرآنی می‌پردازند.

وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح «قرآن با رمضان» که به منظور جزء‌خوانی و ختم قرآن کریم است، اظهار کرد: این طرح در تمامی استان‌های کشور اجرا خواهد شد، به این صورت که هر استان به صورت متمرکز و مرکزی یک جلسه قرآنی باشکوه برگزار و این برنامه‌های قرآنی به صورت مستقیم از شبکه‌های استانی پخش می‌شوند.

قره‌شیخ‌لو در ادامه به برپایی کرسی‌های تلاوت همزمان با ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: بحث کرسی‌های تلاوت که در طول سال از سوی دارالقرآن‌ها دنبال می‌شود، در ماه مبارک رمضان با ظرفیت بیشتر و پررنگ‌تری اجرا خواهد شد، همچنین علاوه بر برپایی کرسی‌های تلاوت، جلسات تفسیر قرآن نیز پیش‌بینی شده که این جلسات به صورت جلسات حلقه‌ای در مساجد و اماکن مذهبی که روحانیون حضور دارند، برگزار می‌شود تا از این طریق مباحث مربوط به حوزه تفسیر گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در ادامه با اشاره به آغاز برخی از طرح‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم همزمان با ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی و ثبت نام برخی از طرح‌های قرآنی ما همزمان با ماه مبارک رمضان با استفاده از فضای معنوی این ماه انجام می‌شود که اعلام فراخوان نخستین دوره مسابقات تلاوت همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان از جمله این برنامه‌ها است.

وی درباره نخستین دوره مسابقات تلاوت عنوان کرد: این مسابقات با سبک جدید و در دو رشته قرائت و حفظ برگزار خواهد شد که بر این اساس در رشته قرائت، قاریان شرکت‌کننده باید حافظ قرآن نیز باشد و زمانی که بنا است تا آیاتی از قرآن کریم را در این مسابقه قرائت کنند، باید این آیات را از حفظ قرائت کنند که البته این کار با هدف فرهنگ‌سازی حفظ قرآن در میان قاریان و تشویق علاقه‌مندان به حفظ قرآن است.

قره‌شیخ‌لو ادامه داد: همچنین قاریانی که حافظ آیات منتخب قرآن بوده و در این مسابقه شرکت می‌کنند، باید بر مفاهیم آیات نیز مسلط باشند، زیرا از آنان علاوه بر سوالات قرائت، سوالات مفاهیمی نیز پرسیده می‌شود و برای موفقیت در این مسابقات باید بتوانند سوالات مفهومی را نیز پاسخ دهند.

وی درباره ویژگی‌هایی که شرکت‌کنندگان رشته حفظ باید در مسابقات تلاوت داشته باشند، گفت: در آزمون‌های حفظ نخستین دوره مسابقات تلاوت نیز بخشی از سوالات به صورت مفهومی بوده و حافظ علاوه بر متن قرآن باید بر ترجمه قرآن نیز مسلط باشد و حتی ممکن است، در آزمون‌ها، مفهوم و ترجمه آیه اعلام شده و از حافظ قرآن خواسته شود که آیه مورد نظر را قرائت کند.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با یادآوری اینکه فراخوان دومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم نیز همزمان با ماه مبارک رمضان از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم اعلام خواهد شد، گفت: در این دوره از مسابقات قرآنی تسنیم که ویژه کارکنان سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی است، بخش همسران کارکنان را نیز اضافه کرده‌ایم.

وی در پایان عنوان کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در دومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم می‌تواند پس از اعلام فراخوان مسابقات، ثبت نام کرده و در مراحل استانی و کشوری با هم به رقابت بپردازند.

کد خبر 222128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز