همشهری آنلاین: مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به ساقط کردن هواپیمای مسافربری توسط ناو آمریکایی گفت: این جنایت نشان‌دهنده ماهیت آمریکاست و ما آن را فراموش نمی‌کنیم.

رمضان شریف

سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه، با اشاره به سالگرد جنایت آمریکا در ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در سال 67، به فارس گفت: حادثه‌ای که در 25 سال قبل در 12 تیرماه در آب‌های نیلگون خلیج فارس اتفاق افتاد و با شلیک موشک از ناو آمریکایی به یک هواپیمای مسافربری موجب کشته شدن 290 مسافر بی‌گناه که 46 نفر آنها ایرانی هم نبودند، شد،‌ حادثه قابل تأملی است که ماهیت آمریکا را نشان می‌دهد.

وی افزود: این جنایت نشان می‌دهد آنچه که آمریکایی‌ها به عنوان منافع ملی خود تعریف می‌کنند برخلاف شعارهایی است که در حوزه حقوق بشر، دموکراسی و حقوق ملت‌ها از آن دم می‌زنند و برای آنها در درجه اول منافع ملی‌شان مهم است و در جهت رسیدن به آن حتی اگر موجب کشته شدن 290 مسافر بی‌گناه در یک پرواز مسافربری نیز شوند، ابایی ندارند.

مسئول روابط عمومی کل سپاه ادامه داد: هر سال که این حادثه را مرور می‌کنیم باید چند سؤال را در ذهن خود مطرح کنیم، ابتدا اینکه آمریکایی‌ها به لحاظ فنی نمی‌توانند بگویند قادر نبودند این هواپیمای مسافربری را تشخیص دهند آنهم با توجه به فاصله‌ای که فرودگاه مبدا این هواپیما (بندرعباس) تا نقطه‌ای که مورد اصابت قرار گرفت، ناو آمریکایی‌ با تجهیزات پیشرفته خود به راحتی می‌توانسته این هواپیما را تشخیص دهد اما با همه اینها شلیک می‌کند و 290 نفر مسافر بی‌گناه را می‌کشد.

شریف در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اما نکته مهم دیگر توجه به رفتار بعدی آمریکایی‌هاست آنها برای فرار از پذیرش مسئولیت خود از این جنایت بهانه‌هایی آوردند اما وقتی که جنایت آنها برای همه مسلم و قطعی شد، باز هم عذرخواهی نکرده و حاضر نشدند مسئولیت این جنایت بزرگ را بپذیرند و کسانی که این حادثه بزرگ را آفریده بودند به ویژه فرمانده آن ناو را مورد بازخواست قرار دهند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نه تنها این کار را نکردند بلکه در پایان مدت خدمت جنایتکارانه فرمانده این ناو، مدال و نشان لیاقت هم به او دادند. با این شرایط برای افکار عمومی به راحتی قابل فهم است که آمریکایی‌ها با قلدرمآبی خاصی این کار را انجام دادند و خواستند بگویند وقتی که پای منافع‌شان برسد دست به هر کاری می‌زنند.

مسئول روابط عمومی کل سپاه با بیان اینکه با این جنایت برگ دیگری از جنایات آمریکا علیه بشریت برای همه دنیا رو شد، گفت: مانند جنایتی که آنها در بمباران اتمی ژاپن انجام دادند، با توجه به فاصله زمانی دو جنایت اگر رشد و آگاهی بشر را محاسبه کنیم می‌بینیم که هر چند به لحاظ مقیاس این جنایت در مقابل آن بمباران کار کوچکی است اما به دلیل فضای رشد فضائل انسانی و آگاهی بشر به مراتب این کار در عصری که بشریت به دنبال تعیین حقوق نه تنها انسان‌ها بلکه حیوانات بر‌آمده موضوع قابل توجهی است که این طور جنایات صورت می‌گیرد.

شریف خاطرنشان کرد: نکته دیگر نوع برخورد مجامع و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که مسئولیت این نوع مسافرت‌های هوایی را بر عهده دارند، ‌است. هر چند که آنها در ابتدای این حادثه گفتمان‌های دو پهلویی داشته‌اند اما به مسئولیت خود به صورت جدی در محکومیت آمریکا عمل نکردند و این عمل نکردن ممکن است آمریکا و هم‌پیمانانش را از تکرار این جنایات باز ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: نه تنها ملت ایران بلکه ملیت‌هایی که فرزندانشان در این هواپیما کشته شدند وحتی افکار عمومی جهان این جنایت را هرگز فراموش نخواهد کرد و همواره آمریکا در ذهن دادگاه افکار عمومی محکوم است و قطعا تاوان این جنایت خود را پرداخت خواهند کرد.

کد خبر 221576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز