همشهری آنلاین: آلتا‌ویستا یکی از اولین موتورهای جستجوی جهان قرار است که در تاریخ هشتم جولای برای همیشه غیر‌فعال خواهد شد.

براساس گزارش BBC، این موتور جستجو یکی از اولین‌ها در جهان است که حجم زیادی از محتوی وب را درخود گنجانده و پیش از گوگل یکی از مشهورترین موتورهای جستجوی جهان نیز به شمار می‌رفت.

یاهو که مالک کنونی این موتور جستجو به شمار می‌رود در وبلاگ خود خبر پایان فعالیت این موتور جستجو را به همراه تعداد دیگری از محصولات این شرکت اعلام کرد.

یاهو در سال 2003 و با خریداری شرکت تبلیغاتی Overture به تکنولوژی و نام آلتاویستا دست پیدا کرد. پس از غیرفعال شدن این موتور جستجو،کاربران پس از جستجوی نام آن به صورت خودکار به صفحه اصلی جستجوی یاهو هدایت خواهند شد.

آلتاویستا در سال 1995 آغاز به‌کار کرد،‌دورانی که موتورهای جستجو در وارد کردن اطلاعات به اینترنت که رشدی روز‌افزودن داشت،‌ عملکردی ضعیف از خود نشان می‌دادند. این موتور جستجو از این رو به شهرت زیادی رسید که توانسته بود بیش از 20 میلیون وب‌سایت را دسته‌بندی و مرتب‌سازی کند، همچنین تکنولوژی کراولر یا خزنده آلتاویستا که ویژه یافتن صفحات وب و دسترسی به اطلاعات آنها بود نیز به شهرت آن افزود. همچنین این موتور جستجو برای افزایش سرعت نمایش نتایج جستجو‌ها از رایانه‌های بسیار پرسرعتی استفاده می‌کرد.

ترکیبی از این توانایی‌ها این موتور را تا سال 2001 به یکی از جامع‌ترین و محبوب‌ترین موتورهای جستجو تبدیل کرد،‌اما از آن سال به بعد تعداد جستجو‌های موتور گوگل از آلتاویستا سبقت گرفت. پائول فلاهرتی، لوئیس مونیر و بریتون میشل متخصصان رایانه‌ای آمریکایی شرکت  DEC بودند که نرم‌افزار آلتاویستا را به وجود آوردند.

در سال 1998 DEC توسط شرکت رایانه‌ساز Copmaq خریداری شد و از آن زمان بود که سیر سقوط آلتاویستا آغاز شد. این شرکت بار دیگر در سال 1999 به فروش رسید و در نهایت در سال 2003 در اختیار یاهو درآمد.

کد خبر 221570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز