یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۲
۰ نفر

درحالی‌که 24راهکار اجرایی مصوب هیأت دولت برای کاهش معضل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته است اما به‌دلیل بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی به تعهدات خود، وضعیت این دریاچه روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود.

دریاچه ارومیه

براساس مصوبه دولت در نخستین گام‌ها مقرر شده بود وزارت نیرو علاوه بر بازکردن بخشی از دریچه سدها، 30هزار حلقه چاه غیرمجاز اطراف دریاچه را پلمب کند با وجود این، هنوز در این زمینه اقدام در خورتوجهی صورت نگرفته است در نتیجه وضعیت این دریاچه روزبه‌روز بدتر می‌شود؛ به‌طوری که مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان غربی روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: 70درصد مساحت آبی دریاچه خشک شده است.

عباس نژاد در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: با شروع فصل گرما و کاهش سطح تراز آب دریاچه ارومیه و احتمال خروج حیات وحش از جزایر پارک ملی دریاچه و نیز با توجه به باتلاقی بودن و دشواری تردد در سواحل، اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در راستای پایش و کنترل بهینه منطقه، اقدام به برقراری گشت‌های هوایی بر فراز منطقه کرده است. آنطور که این مسئول محلی می‌گوید طی هفته گذشته بیش از 3 ساعت پرواز بر فراز محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه با حضور کارشناسان مربوطه صورت گرفت و نتایج بررسی حاکی از این است که حداقل 70درصد از مساحت آبی دریاچه کاسته شده است. وی تصریح کرد: به‌دلیل کاهش شدید آب دریاچه، تمامی جزایر از طریق خشکی به هم ارتباط یافته‌اند و ارزش اکولوژیکی جزایر 9گانه که پیش از این محل تخم‌گذاری انواع پرندگان ازجمله فلامینگو و پلیکان بوده کاهش یافته است.

کد خبر 220950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز