اصفهان- خبرنگار همشهری: چهارشنبه هفته گذشته روز مبارزه با مواد‌مخدر بود و اگرچه طی سال‌های گذشته در جهت مبارزه با ورود و ساخت انواع مواد‌مخدر کارهای زیادی صورت گرفته اما برای درمان کسانی که به دام اعتیاد افتاده و معتاد محسوب می‌شوند در کشور ما هنوز کارهای بسیاری مانده که باید صورت بگیرد.

اعتیاد

 براساس آمارهای به‌دست آمده، هم‌اکنون بیش از 48هزار خانوار اصفهانی، درگیر پدیده اعتیاد هستند که البته آماری قابل تأمل و ناراحت‌کننده است. بالطبع برای کاهش این رقم باید از به‌وجود آمدن مراکز ترک‌اعتیاد غیرمجاز جلوگیری شود و در آنهایی که هنوز فعالیت می‌کنند، بسته شود. در اصفهان به‌عنوان یک کلانشهر، اقدامات بسیار خوبی در جهت شناسایی معتادان و همچنین اقدامات زیرساختی قابل‌قبولی در جهت ترک این پدیده خانمانسوز انجام شده است که از آن موارد می‌توان به اختصاص شماره تلفن مخصوص برای مشاوره ترک اعتیاد، تحت پوشش قرار دادن محلات، مدارس، مهدهای کودک، محیط‌های کاری و همچنین خدمات موجود در این کمپ‌ها مانند ویزیت پزشک، ارائه دارو و خدمات روانشناسی اشاره کرد. معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان‌ رقم 48هزار خانواده درگیر با اعتیاد را تأیید کرده و به مهر گفت: تاکنون بالغ بر 120معتاد به مواد‌مخدر در سطح استان شناسایی شده است که آمار قابل تاملی به‌حساب می‌آید و باید تمامی امکانات برای رهایی این افراد از چنگال اعتیاد بسیج شوند. با توجه به این میزان معتاد در اصفهان، یقینا زنان نیز سهم قابل‌توجهی از این بلای خانمانسوز دارند اما در این میان چند معضل گریبان زنان معتاد را می‌گیرد و مانع از ترک اعتیاد آنها به‌شکل واقعی می‌شود. به‌عنوان نمونه علی‌اکبر ابراهیمی، کارشناس دفتر پیشگیری و اعتیاد زنان سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: زنان معمولا هنگام بارداری خود را به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی نمی‌کنند چرا که تصور می‌کنند این یک‌بار اضافه روی دوش آنها خواهد بود و سعی می‌کنند پس از بارداری مراجعه کنند.

کمپ‌های غیرمجاز

از سوی دیگر شاید جالب باشد بدانید که تعداد کمپ‌های قانونی ترک اعتیاد اصفهان ‌مانند اکثر شهرهای کشور، بسیار کمتر از کمپ‌های غیرقانونی است. کمپ‌های غیرقانونی که با اختصاص‌دادن چند اتاق و همچنین دریافت هزینه‌هایی بسیار پایین، در کنار تضمین‌هایی که به خانواده‌های معتادان می‌دهند، کاسبی خوبی برای خود راه انداخته و توانسته‌اند نبض بازار ترک اعتیاد را در دست بگیرند.

اما مشکل مهم این کمپ‌ها آنجاست که آنها، هیچ روش علمی را برای ترک ولو موقت فرد معتاد اتخاذ نکرده و با استفاده از شیوه‌هایی خشن و غیرعلمی، عملا هیچ قدمی در جهت ترک اعتیاد برنمی‌دارند و پس از 3هفته، فرد معتاد را از کمپ مرخص کرده یا درصورت علاقه خانواده فرد به ماندگاری وی در آن مکان، وی را در قبال اخذ وجه، در آنجا نگه‌می‌دارند.

بسیاری از این کمپ‌های غیرقانونی ترک اعتیاد، برای درمان معتادان، به اقداماتی نظیر گرسنه ‌نگهداشتن، ضرب‌و‌شتم و انداختن فرد معتاد در استخرهای آب سرد متوسل می‌شوند ‌که تمامی این روش‌ها، کارهایی غیرانسانی و به دور از اصول علمی است.

فرهاد، 36ساله، که تجربه حضور در یکی از این کمپ‌های غیرقانونی را دارد می‌گوید: «این کمپ‌ها نه‌تنها در اصفهان، بلکه در تمامی شهرهای کشور، روزبه‌روز در حال ازدیاد است و متأسفانه با اعمال روش‌هایی غیرعلمی، سبب بدتر شدن روحیه فرد می‌شوند. آنها در این مراکز، عملا فرد را مورد شکنجه قرار می‌دهند به‌طوری که شاید باور نکنید خیلی وقت‌ها به‌دلیل ماندن در اتاقی که پنجره نداشت، نمی‌دانستم که چه زمانی را دارم تجربه می‌کنم؛ باور کنید من نمی‌دانستم آن موقع صبح است، ظهر است یا شب. آنها به بهانه معتاد بودن ما، از هیچ توهینی دریغ نمی‌کردند و از کتک‌کاری چندین باره ما، هیچ ابایی نداشتند.باور کنید در بسیاری از موارد، غذایم آب عدس بود که به سختی می‌شد چند دانه عدس را مشاهده کرد.» بسیاری از این کمپ‌های غیرقانونی اصفهان در دوره‌های 3‌هفته‌ای و با هزینه 200هزار تومان، اقدام به پذیرش معتاد می‌کنند. البته مسئولان بهزیستی، وجود این کمپ‌های غیر مجاز را رد نکرده و در عین حال، روش‌های ترک اعتیاد آنها را غیراستاندارد می‌خوانند اما آنچه در این میان مهم است این است که چه نهادی باید با این مراکز که نام غیرقانونی را با خود یدک می‌کشند، برخورد کند؟

مرضیه فرشاد، معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان اصفهان، سرمایه اولیه برای هریک کمپ اقامتی را نسبتا زیاد و در حدود 6 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: برای راه‌اندازی هر کمپ اقامتی برای تحت پوشش قرار دادن 30نفر بیمار معتاد حداقل به 250مترمربع فضا نیاز است.

آنچه از فحوای سخنان مسئولان و همچنین واقعیت ماجرا پیداست آنکه، خانواده‌ها به‌دلیل وفور این کمپ‌های غیرقانونی و همچنین هزینه‌های نسبتا پایین آن، اقدام به فرستادن فرد مورد نظر برای ترک اعتیاد می‌کنند . البته از سوی دیگر دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در اظهارنظری متفاوت نسبت به خانواده‌هایی که به تازگی در دام مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد افتاده‌اند اعلام می‌کند: 11استان کشور ازجمله اصفهان موفق شدند‌کل مراکز غیرمجاز فعال در سطح استان متبوع خود را تعطیل یا ساماندهی کنند. وی اضافه می‌کند: در استان اصفهان 38کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز تعطیل شده است.

کد خبر 220792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز