سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی ضمن اشتراک نظر میان مسئولان به انقلاب اقتصادی کشور منجر خواهد شد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار در نشست خبری مدیرعامل شرکت بورس با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب فرمایشات مقام معظم رهبری را دلیل اصلی تشکیل همایش هم اندیشی ملی نقش بورس اوراق بهادار در اجرای سیاست های کلی اصل 44 خواند.

وی افزود: کمیته ویژه ای مشترک از بورس و وزارتخانه های اقتصاد، نفت و صنایع و معادن که در این خصوص تجربه واگذاری داشته اند مأمور رسیدگی به کار واگذاری سهام شرکت های مشمول اصل 44 شده اند.

وی با بیان اینکه در کمیته واگذاری روی مدل عملیاتی واگذاری  شرکت ها اشتراک نظر وجود نداشت گفت: بر همین اساس شرکت بورس تصمیم گرفت که با تشکیل چنین همایشی فرصتی فراهم کند تا مسئولین مختلف گرد هم آیند و سیاست های کلی را تبدیل به یک مطالبه عمومی کنند و به این ترتیب ما شاهد انقلاب اقتصادی خواهیم بود که تأثیر زیادی در زندگی و معیشت اقتصادی مردم ایجاد خواهد کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: مهمترین سیاست خصوصی سازی آزادسازی سهام شرکت ها است تا به این ترتیب از انحصار دولتی جلوگیری شود و خصوصی سازی راهی است در این مسیر که به جذابیت واگذاری ها می افزاید.

وی با اشاره به این مطلب که واگذاری‌ها باید بازدهی مناسب را به همراه داشته باشند افزود برای تضمین این بازدهی ما باید قیمت‌ها و بازار محصول و مدیریت را اصلاح کنیم تا به این ترتیب واگذاری‌ها جذابیت مناسب پیدا کرده و راه‌هایی برای سرمایه گذاری ایجاد شود.

وی در خصوص برنامه واگذاری شرکت های نفتی افزود: وزارت نفت 118 شرکت خود را برای واگذاری به ما معرفی کرده است که از این میزان 10 شرکت شرایط واگذاری را دارند و بعضی از شرکت ها باید واجد شرایط برای ورود به بورس شوند.

رحمانی ادامه داد: بر اساس ماده 6 و 7 قانون برنامه چهارم می توان به این ترتیب بعضی از شرکت ها را در دل شرکت مادر تخصصی پذیرفت و بدین شکل شرکت هایی که شرایط واگذاری را دارا نیستند پس از احراز شرایط خاص و ساختار بندی واگذاری آنها به درستی انجام خواهد شد.

 وی در خصوص پذیرش شرکت های نفتی که شرایط واگذاری را دارا نمی باشند خاطر نشان کرد: در صورت پذیرش شرکت های اقماری در بورس در آینده فعالیت این شرکت ها دچار مشکل جدی خواهد شد.بر این اساس شرکت بورس تصمیم گرفت 10 شرکت از این سلسله واگذاری ها را به صورت هلدینگ بپذیرد.

مدیر عامل شرکت بورس برنامه واگذاری های بعدی  را سهام  شرکت های وزارت نیرو دانست و ادامه داد شرکت های وزارت نیرو نیز با تجدید ساختار می توانند به تنوع بازار سهام بیافزایند، همچنین کمیته ویژه‌ای در وزارت اقتصاد مأمور واگذاری سهام بانک‌ها شده است که پس از تفکیک این بانک‌ها و بررسی اساسنامه و ایجاد شرایط قانونی مناسب، اصلاحاتی اعمال می شود.

 وی ضمن تشریح فعالیت‌های شرکت‌های بورس اضافه کرد پس از راه اندازی بخش های نظارت بر بازار و پذیرش شرکت‌ها و نیز روابط عمومی به شرکت بورس، به زودی بخش امور اعضاء که همان بازرسی فعلی سازمان است به چارت شرکت افزوده خواهد شد.

رحمانی از پذیرش شرکت‌های سیمان دشتستان و فولاد مبارکه اصفهان پس از آغاز فعالیت شرکت بورس خبر داد و در ادامه افزود شرکت های ترانس پست پارس، شرکت مخابرات، حمل و نقل دریایی آبادان، حمل و نقل بین المللی خلیج فارس و موسسه مالی اعتباری بنیاد و بانک پاسارگاد جزء فهرست شرکت‌های موجود در لیست انتظار هستند.

همچنین در این نشست رحمانی فعالیت شرکت بورس را از آغاز در مقایسه با فعالیت سازمان در مدت مشابه سال قبل بررسی کرد و گفت: ارزش جاری بازار در 23 اردیبهشت 86 حدود 38 هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که ارزش جاری بازار در 23 اردیبهشت 85 حدود 33 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم 17 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وی در خصوص رشد شاخص متذکر شد: شاخص کل در زمان یاد شده در سال 85حدود 9 هزار و 500 واحد ثبت شده بود که این رقم در سال جاری به 9 هزار و 504 واحد رسید و دو درصد افزایش نشان داد.

وی ادامه داد: ارزش سهام معامله شده در این مدت 769 میلیارد تومان است که حدود 363 میلیارد تومان سهام عدالت بوده و 285 میلیارد تومان از این میزان به معاملات خرد که رقم قابل توجهی است اختصاص پیدا کرده و نیز حدود 106 میلیارد تومان معاملات بلوکه و عمده در این مدت انجام شده است.

رحمانی در خصوص فعالیت کارگزاری‌ها نیز توضیحاتی داد و افزود: ما طرح همکاری بانک‌ها با کارگزاران را به زودی اجرا می کنیم که بر اساس این طرح کارگزاران می توانند از طریق شبکه بانکی خرید و فروش را انجام بدهند و با همکاری پست و پست بانک شرایط برای ارسال اسناد به سهامداران تسریع خواهد شد و شبکه توزیع گسترش پیدا می‌کند. به این ترتیب شرایط دسترسی عموم مردم به بازار سهام فراهم می‌شود.

کد خبر 22068

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز