دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

ملیحه عبدالله پور: شاید شما جوان‌ترها از شنیدن نام خورش چاغاله بادام تعجب کنید، چون اغلب ما خوردن چاغاله‌ را تنها به صورت خام، آن هم به همراه نمک تجربه کرده‌ایم.

آشپزی

 ولی اگر از قدیمی‌ترها راجع به مصارف دیگر چاغاله بادام بپرسید، خواهند گفت که در آن زمان خورش چاغاله‌بادام یکی از خورش‌های رسمی فصل بهار بوده است که نه تنها خوشمزه است، بلکه ظاهر زیبایی نیز دارد. پخت این خورش بسیار شبیه به خورش کرفس با نعناع و جعفری است.

 مواد لازم:
-500  گرم چاغاله بادام
-500 تا 700 گرم گوشت خورشی
- 150 گرم نعنای تازه
- 350 گرم جعفری تازه
- 2 عدد پیاز بزرگ
- یک قاشق چایخوری زردچوبه
- نصف فنجان آب لیموترش و آب‌غوره
- نمک و فلفل به میزان لازم
- روغن مایع مخصوص سرخ کردنی به مقدار لازم

 طرز تهیه:
 قابلمه‌ای آماده کرده و روی اجاق گاز قرار دهید. مقداری روغن مایع سرخ کردنی  در آن بریزید.
پیازهایی را که از پیش شسته و به صورت خلالی خرد کرده‌اید را در داخل روغن بریزید و سرخ کنید. هنگام درست کردن پیازداغ، زردچوبه را هم اضافه کنید.

قطعات گوشت خورشی را نیز به همراه چاغاله‌ها که چوب انتهای آنها گرفته شده است، به پیاز داغ اضافه کنید و با هم تفت دهید. بعد از مرحله تفت دادن،4 لیوان آب در قابلمه بریزید. نمک و فلفل را نیز به مقدار لازم اضافه کنید.

حالا شعله اجاق گاز را کم کرده و بگذارید تا مواد خورش آرام‌آرام بپزند. پخت چاغاله نیز مانند پخت گوشت به زمان زیادی نیاز دارد پس هنگام درست کردن این خورش، مانند دیگر خورش‌های قدیمی ایرانی زودتر دست به کار شوید. در ضمن، هرچه چاغاله‌ها درشت‌تر باشند، این زمان طولانی‌تر خواهد بود.

در فاصله پخت گوشت و چاغاله، نعنا و جعفری را خرد کرده و در مقداری روغن تفت دهید. بعد از آنکه گوشت خورش نیم‌پز شد، مخلوط نعنا و جعفری سرخ شده را به آن اضافه کنید و بگذارید خورش جا بیفتد.

سپس زمانی تقریبا حدود یک ربع تا نیم ساعت پیش از سرو غذا چاشنی ترشی را اضافه کنید. این چاشنی با توجه به ذائقه شما می‌تواند آب لیموترش یا آب‌غوره باشد. پس از آنکه ترشی آب‌لیمو یا آب‌غوره خورش را مزه‌دار کرد، آن را به همراه پلو سرو کنید.

 چند نکته مهم:
- توجه داشته باشید که اگر در مواد لازم، میزان نعنا از جعفری بیشتر باشد یا حتی هر دو به یک مقدار مورد استفاده قرار گیرند، خورش تلخ خواهد شد.

- چاغاله‌ها را حتما ریز انتخاب کنید؛ به این ترتیب هم سرعت پخت آنها بالاتر می‌رود و هم خورش ظاهر زیباتری پیدا خواهد کرد. در صورتی که مجبور بودید از چاغاله‌های درشت استفاده کنید، آنها را مانند باقالا به صورت طولی با چاقو به دو نیم قسمت کنید.

- چاغاله‌ها را ابتدا خوب شسته و سپس چوب انتهای آنها را بکنید.

کد خبر 21967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز