گروه اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: چند سالی است که وزارت علوم مصمم است تا ترم اول دانشگاه‌ها به جای مهر از شهریور‌ماه شروع شود ولی بنا به دلایلی ازجمله دانشجویان ورودی جدید، چنین تصمیمی اجرایی نشده است، با وجود این وزارت علوم اعلام کرده سال تحصیلی جدید از اواسط شهریور آغاز می‌شود.

دانشگاه

مدت زمان ترم یا نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در مقایسه با ترم اول کمتر است و معمولا ترم دوم پس از برگزاری امتحانات ترم اول با تأخیر شروع می‌شود و‌ کلاس‌ها حدود یک‌ماه نیز به‌علت عید نوروز تشکیل نمی‌شوند و از نیمه خرداد هم کلاس‌ها تق و لق است و تعادلی بین ترم اول و دوم وجود ندارد.

وزارت علوم طی سال‌های اخیر موفق نشده که بین ترم اول و دوم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به لحاظ زمانی تعادل ایجاد کند، ‌برای مثال در مرداد سال90 سعید قدیمی، مدیرکل امور آموزشی وزارت علوم گفت: شورای مدیران وزارت علوم تصویب کرده که سال تحصیلی 91-90 دانشگاه‌ها از 2هفته قبل از مهرماه و تقریباً از نیمه شهریور آغاز شود.

این تصمیم اما در سال تحصیلی 91-90اجرا نشد و دانشگاه‌ها طبق روال خودشان عمل کردند. شهریور سال 91نیز معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند کلاس‌های درس را از 18شهریور شروع کنند به مهر گفت: درصورت غیبت، همانند ضوابط آموزشی با غایبان برخورد می‌شود و عدم‌حضورشان در کلاس درس غیبت محسوب می‌شود.

حسین نادری‌منش افزود: درحالی‌که شروع سال تحصیلی از 18شهریورماه اعلام شده اما این زمان به آن معنی نیست که تمام دانشگاه‌ها باید در تاریخ مقرر کلاس‌های درس را فعال کنند و در این میان دانشگاه‌هایی هم هستند که ممکن است در زمان‌های دیگری بعد از 18شهریورماه سال تحصیلی را آغاز کنند.به گفته وی تنها ممکن است دانشجویان جدید الورود به‌علت اعلام تاریخ نتایج نهایی در کلاس‌های درس کمی با تأخیر حاضر شوند.

داستان تکراری شهریور

امسال هم داستان شروع کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور از نیمه شهریور با هدف متعادل شدن زمان ترم اول و دوم تکرار می‌شود و معاون آموزشی وزارت علوم درباره زمان آغاز سال تحصیلی جدید اعلام کرده که با صدور بخشنامه‌ای، سال تحصیلی جدید از اواسط شهریور آغاز می‌شود.

حسین نادری منش در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به اتمام زودهنگام نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91 آیا وزارت علوم برنامه‌ای برای بازگشایی دانشگاه‌ها در شهریور دارد یا خیر، گفت: از آنجا که سال تحصیلی گذشته از اواسط شهریور‌ماه آغاز شده بود، ترم دوم زود به اتمام نرسید.

وی درباره این موضوع که برخی دانشگاه‌ها در نیمسال دوم به‌خاطر همزمانی امتحانات با انتخابات کلاس‌های خود را فشرده برگزار کردند، اظهار کرد: دانشگاه‌هایی در نیمسال دوم کلاس‌های خود را فشرده برگزار کردند، دانشگاه‌هایی بودند که دیرتر از سایرین به استقبال این نیمسال رفتند ضمن اینکه وزارت علوم هیچ تأکیدی مبنی بر زود به پایان رسیدن کلاس‌ها و ترم دوم نداشت، فقط اعلام کرد 20خرداد تا 2تیر هیچ امتحانی برگزار نشود.نادری‌منش با بیان اینکه وزارت علوم در زمینه آغاز سال تحصیلی جدید ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها برای آغاز کلاس‌ها از اواسط شهریورماه می‌دهد، گفت: با آغاز سال تحصیلی از اواسط شهریور، دانشگاه‌ها می‌توانند 7جلسه از کلاس‌های نیمسال دوم را پیش از پایان سال 92برگزار کنند.

وی افزود: ضمن اینکه برخی مناطق کشور در نیمسال دوم تحصیلی با شرایط آب و هوایی به‌شدت گرم روبه‌رو می‌شوند که ادامه برگزاری کلاس‌ها برای دانشگاه‌های این مناطق امکان پذیر نیست.معاون آموزشی وزیر علوم اردیبهشت امسال نیز در این‌باره به خبرگزاری نسیم اعلام کرد: شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها از اوایل شهریورماه، موجب می‌شود تا نیمسال دوم نیز از اول بهمن آغاز شود و بر این اساس، ایام دهه فجر در ترم تحصیلی قرار می‌گیرد و کلاس‌های درس نیز قبل از گرمای هوا به اتمام می‌رسد.
نادری‌منش البته به این نکته نیز اشاره کرد که در سال تحصیلی جاری، به‌دلیل اینکه اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری در دانشگاه‌های مختلف از سوی سازمان سنجش با تأخیر انجام شد، برخی از دانشگاه‌ها نتوانستند سال تحصیلی خود را از اوایل شهریورماه آغاز کنند.

به هر روی مسئولان آموزش عالی کشور با وجود تلاش فراوان هنوز نتوانسته‌اند بین ترم اول و دوم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور تعادل ایجاد کنند و معمولا زمان و تعداد کلاس‌های ترم اول نسبت به ترم دوم بیشتر است.باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان وزارت علوم در واپسین روزهای عمر دولت دهم موفق می‌شوند آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها را از شهریور به مهر‌ماه منتقل کنند یا نه در روی همان پاشنه می‌چرخد؟!

کد خبر 219320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز