گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: تابستان برای خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند، پر از دغدغه و غصه است؛ پیدا کردن مدرسه مطلوب، دردسر ثبت‌نام، کمک‌های به‌اصطلاح داوطلبانه به مدارس عادی دولتی، نوشت افزار، کیف و کفش و تهیه روپوش که رنگ و فرم و محل تهیه آن مهم است.

مدرسه

در این میان بسیاری از مدارس هزینه‌هایی به والدین تحمیل می‌کنند که هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد؛ هزینه‌هایی چون خرید کتاب‌های کمک‌آموزشی از ناشرانی خاص ‌، هزینه شرکت در آزمون‌های دوره‌ای مؤسساتی خاص یا شرکت در اردو‌های اجباری که گاهی مجموعه این هزینه‌ها حتی از شهریه برخی ‌ مدارس غیرانتفاعی نیز بیشتر می‌شود.از سوی دیگر لباس فرم یا روپوش دانش‌آموزان موضوعی است که هر سال مانند دیگر موضوعات مرتبط مدرسه با حواشی بسیاری روبه‌رو می‌شود و افزون بر تحمیل هزینه مالی به خانواده‌ها، فرم، رنگ و نحوه تهیه از مشکلاتی است که هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده و مسئولان هم طرح مدونی در این‌باره ندارند.

برخی مسئولان اعلام می‌کنند طرح یا رنگ روپوش مدارس تغییر نمی‌کند و دانش‌آموزان می‌توانند روپوش سال گذشته را بر تن کنند، ولی در نقطه مقابل برخی مسئولان از تغییر فرم و رنگ و طراحی و ساماندهی لباس فرم مدارس خبر می‌دهند و مردم بلاتکلیف هستند.امسال هم زمزمه‌هایی مبنی بر طراحی و ساماندهی لباس فرم مدارس شنیده می‌شود. معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش از طراحی و ساماندهی فرم جدید پوششی برای دانش‌آموزان دختر و پسر از مهر‌ماه آینده خبر داده و گفته درصورت تصویب در شورای معاونین برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

حسین هژبری درباره ساماندهی فرم لباس دانش‌آموزان، به ایسنا گفت: در طرح‌های پیشنهادی، فرم و رنگ لباس‌های دانش‌آموزان با نظر اولیا و دانش‌آموزان و مربیان به اجرا درمی‌آید.وی افزود: قیمت‌هایی که برای فرم لباس مدارس درنظر گرفته می‌شود، نرخ‌های مناسبی است و اگر مدارس در بحث فرم لباس ورود پیدا نکنند، قطعا هزینه‌های آن برای خانواده‌ها سنگین خواهد بود. به گفته هژبری، در بخش پسران بسیاری از مدارس از سنوات گذشته اقدام به یکسان کردن پوشش دانش‌آموزان کرده‌اند واین امر در مدارس دخترانه از سنوات گذشته وجود داشته است.

تغییر دستوری

سال‌های گذشته مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کردند که تغییر روپوش مدارس ممنوع است ولی امسال مسئولان آموزش و پرورش رسما از احتمال تغییر روپوش دانش‌آموزان سخن گفته‌اند و توجهی به این نکته که با این تغییر هزینه‌ای مضاعف به مردم تحمیل می‌شو‌د نکرده‌اند و در اندیشه بومی‌سازی و زیبایی لباس فرم دانش‌آموزی هستند. زنگ تغییر روپوش دانش‌آموزان بهمن
سال 91توسط مدیرکل فرهنگی و هنری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لباس فرم دانش‌آموزی بومی، زیبا و با هویت می‌شود، زده شد. ابراهیم محمدی درباره لباس فرم دانش‌آموزان به فارس گفت: لباس فرم دانش‌آموزی نباید اجباری باشد و معتقدیم اجبار کردن یک مدل برای مقطع سنی دانش‌آموزی به‌خصوص راهنمایی و دبیرستان، اقدامی نادرست است.

وی افزود: اکنون یک پژوهش میدانی در این‌باره در استان‌های کشور در دست اجراست تا از اجبار در تهیه لباس فرم دانش‌آموزی پرهیز شود و به علائق و سلایق دانش‌آموزان توجه کنند. محمدی گفت: می‌خواهیم ژورنال‌های متفاوتی در هر استان داشته باشیم و به لحاظ رنگ، قالب و خوش پوشش بودن، تنوع داشته باشیم؛ ضمن اینکه حجاب نیز مدنظر است.

لباس فرم اجباری

مسئولان وزارت آموزش و پرورش در حالی در اندیشه تغییر لباس فرم دانش‌آموزان در مدارس هستند که بسیاری از دانش‌آموزان هرگز تعلق خاطری به این روپوش‌ها که برخی مدعی بومی، زیبا و با هویت بودن آن هستند، ندارند و نمونه آن را یقینا در رفتار فرزندتان ملاحظه کرده‌اید که بلافاصله پس از خروج از مدرسه آن را از تن در می‌آور‌د. برخی دانش‌آموزان حاضر نیستند لباس فرم مدارس را بنا به دلایل مختلف مانند رنگ، نوع طراحی و فرم بر تن کنند و این موضوع بیشتر در دانش‌آموزان دختر دیده می‌شود.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: نمی‌خواهیم لباس فرم دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان کراهت داشته باشد و پس از آنکه به خانه بازگشتند آن را به گوشه‌ای پرتاب کنند.لباس فرم دانش‌آموزی باید آنقدر زیبا باشد که دانش‌آموزان علاقه‌مند باشند تا در مهمانی‌ها نیز آن‌ را بپوشند.

مسئولان آموزش و پرورش در حالی اصرار بر تغییر لباس فرم دانش‌آموزان دارند که تا سال گذشته هرگونه اجبار در تغییر رنگ و فرم و تهیه روپوش جدید برای دانش‌آموزان ممنوع بود.

مردادسال 91معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزون بر اعلام این ممنوعیت گفت: مدارس نباید هیچ‌گونه تأکید و اجباری برای تغییر رنگ یا تهیه روپوش جدید برای دانش‌آموزان دختر داشته باشند و مدیران مدارس حق تحمیل هزینه اضافی به سبد آموزشی خانوار را در آستانه سال تحصیلی ندارند. البته سال‌های گذشته مدیران برخی‌ مدارس دانش‌آموزان را موظف می‌کردند از یک تولیدی خاص روپوش فرزندان خود را تهیه کنند، البته مسئولان دائما تأکید می‌کردند که مدارس مجاز نیستند رنگ روپوش مدارس یا اینکه روپوش را از چه فروشگاه یا تولیدی‌ای تهیه کنند، به دانش‌آموزان تحمیل کنند.

معمای تغییر روپوش

با وجود ممنوعیت، روپوش دانش‌آموزان در بسیاری از مدارس از نظر رنگ و فرم و نوع آن تغییر می‌کند، این تغییر هر چند به زعم مسئولان آموزش و پرورش کم‌هزینه است اما برای خانواده‌هایی که ۲ فرزند دانش‌آموز دارند یا بضاعت مالی کمتری دارند، مشکلاتی ایجاد می‌کند که با تأکید مدارس مبنی بر خرید روپوش از مکان خاصی دوچندان می‌شود. اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند بومی بودن روپوش(منطقه‌ای)، زیبایی روپوش و هویت آن مدنظر است نکته‌ای مهم است که موجب افزایش قیمت روپوش مدارس می‌شود که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

کد خبر 219149
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز