همشهری آنلاین - رشید عسگری: حافظه‌های حالت جامد که در بازار به نام SSD شناخته می‌شوند از آنجا که سرعت بسیار بالایی دارند و حجم کمی را اشغال می‌کنند کم کم دارند جای هارددیسک‌ها قدیمی را می‌گیرند.

SSD

البته قیمت حافظه‌های حالت جامد هم به اندازه سرعت و کارآیی آن‌ها بالاست. از همین رو انتخاب بهترین گزینه برای خرید این نوع حافظه بسیار مهم است.

به فن‌آوری‌های به کار رفته در حافظه‌های SSD توجه کنید

حافظه‌های حالت جامد مشخصاتی دارند که شاید کاربران عادی از آن‌ها سر درنیاورند. یکی از این مشخصات شاخص ماندگاری حافظه بر اساس میزان نوشتن و خواندن اطلاعات است. دو نوع عمده این شاخص SLC و MLC است. حافظه‌های SLC تا ۱۰۰ هزار سیکل خواندن و نوشتن و حافظه‌های MLC تا ۱۰ هزار سیکل دوام می‌آورند.

جدیدترین فن‌آوری به کاررفته در حافظه‌های ساخت شرکت سامسونگ از نوع TLC هستند که حدود چند صد هزار سیکل دوام دارند. البته کاربران خانگی خیلی نیازی به نگرانی در مورد این شاخص ندارند چون یک سیکل خواندن و نوشتن شامل یکبار نوشتن و خواندن کامل کل حجم حافظه می‌شود.

حجم بیشتر مساوی سرعت بیشتر است

هارددیسک‌های قدیمی اطلاعات را برروی یک سری دیسک مغناطیسی ذخیره می‌کنند و یک سوزن نیز اطلاعات را از روی این دیسک‌ها می‌خواند. سرعت هارددیسک هم بستگی به سرعت حرکت سوزن دارد.

اما در حافظه‌های حالت جامد چون اطلاعات در ماتریس‌هایی از سلول‌های حافظه ذخیره می‌شوند، هر قدر حجم حافظه بالاتر باشد سرعت دسترسی به سلول‌ها نیز بالاتر است. پس یادتان باشد سعی کنید تا ریال آخر پولتان را برای خرید حجم بالاتر SSD بدهید. ضرر نمی‌کنید!

فن‌آوری TRIM عمر حافظه SSD را افزایش می‌دهد

نوشتن و خواندن اطلاعات از حافظه‌های SSD باعث پایین آمدن کیفیت سلول‌های حافظه می‌شود. برای نوشتن اطلاعات برروی سلول‌هایی که قبلاْ برروی آن‌ها اطلاعات ذخیره شده باید سلول مورد نظر پاک شود و سپس اطلاعات را ذخیره کرد.

فن‌آوری جدیدی که این روزها طرفدارهای زیادی پیدا کرده TRIM نام دارد. این فن‌آوری در اختیار سیستم عامل قرار می‌گیرد و سلول‌های حاوی اطلاعات کم اهمیت را شناسایی و داده جدید را برروی آن‌ها قرار می‌دهد.

ویندوز ۷ و ۸ از این فن‌آوری پشتیبانی می‌کنند و فعال‌سازی آن به راحتی در تنظیمات سیستم عامل قابل انجام است. اما اگر از سیستم عامل‌هایی استفاده می‌کنید که TRIM ندارند، از وب‌سایت شرکت سازنده SSD داریوری را دانلود کنید که دارای قابلیت Garbage Collection باشد. 

از اطلاعات حافظه SSD حتما بک‌آپ بگیرید

حافظه‌های SSD برخلاف هارددیسک‌های قدیمی اگر خراب شوند نه تنها دیگر قابل استفاده نخواهند بود بلکه اطلاعات آن‌ها نیز به راحتی بازیابی نمی‌شود. 

بازیابی اطلاعات حافظه‌های SSD نیازمند هزینه بسیار زیاد است در حالی که هارددیسک‌های خراب معمولاْ مشکل سوزن دارند و با تعمیر سوزن می‌توان دوباره از هارددیسک استفاده کرد و بازبابی اطلاعات آن‌ها نیز کم هزینه است.

پس فراموش نکنید اگر اطلاعات با ارزشی برروی SSD ذخیره کردید حتما به صورت منظم از اطلاعات خود بک‌آپ بگیرید.

اولویت با سیستم عامل و برنامه‌های پرکاربرد است

از آنجایی که حافظه‌های SSD از هارددیسک‌ها گران‌تر هستند، بهتر است برای کاهش هزینه سیستم عامل و برنامه‌هایی که بیشتر از آن ها استفاده می‌کنید را برروی SSD و بقیه اطلاعات نظیر عکس، موسیقی و فیلم را برروی هارددیسک‌های قدیمی ذخیره کنید.

برای پخش عکس و فیلم سرعت SSD و هارددیسک تفاوت زیادی ندارد و با خرید SSD کم حجم‌تر و استفاده از هارددیسک‌های قدیمی هزینه‌تان کاهش می‌یابد.

کد خبر 219122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز