همشهری آنلاین: مسجد جامعی درباره روند انتخاب حسن روحانی به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح طلبان گفت : می توانستیم نظر شورای مشورتی اصلاح طلبان را روز یک شنبه یا نهایتا روز دوشنبه اعلام کنیم، اما برای این که اصرار داشتیم، ائتلاف، روندی اخلاقی باشد و منجر به سرخوردگی و نگرانی احتمالی نشود، اعلام رسمی ائتلاف تا دوشنبه شب طول کشید.

احمد مسجد جامعی عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان، با بیان این که پس از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی، نظر بیش تر اعضای شورای مشورتی بر شرکت نکردن در انتخابات بود، افزود: با این که دو نامزد معتدل و اصلاح طلب در صحنه بودند، در آغاز فضای سنگینی حاکم بود که بیش تر دوستان، طرفدار شرکت نکردن در انتخابات بودند، اما اتفاق های خوبی افتاد که نظر نخبگان را هم تحت تاثیر قرار داد. خبرهایی که از شهرستان ها می رسید نشان می داد که خرد جمعی و ادب مردم بالاست و آنان انتظار دارند که اصلاح طلبان نیز تصمیم دیگری بگیرند.

به گزارش مهر، وزیرفرهنگ دولت اصلاحات اضافه کرد: به بیان دیگر شورای مشورتی اصلاح طلبان به جای این که برای مردم و هواداران اصلاحات در کشور تصمیم بگیرد، به نظر جمعی آنان تمکین کرد و عدم شرکت در انتخابات رفته رفته کم رنگ شد و قرار شد که اصلاح طلبان از یکی از دو نامزد حاضر در صحنه یعنی آقای دکتر محمدرضا عارف یا آقای دکتر حسن روحانی حمایت کنند.

مسجد جامعی درباره چگونگی روند رسیدن به ائتلاف گفت: در شورای مشورتی درباره اتخاذ روشی برای اجماع و ائتلاف اختلاف نظر بود. گروهی پیشنهاد می دادند که باید به نخبگان یا اصحاب حل و عقد مراجعه شود، اما نظر اکثریت این بود که همان طور که در شرکت کردن یا نکردن به خرد جمعی مردم و اصلاح طلبان در شهرستان ها تمکین شد، در این موضوع نیز باید به آنان مراجعه کنیم.

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان ، درباره روش اجرایی اطلاع از نظر مردم توضیح داد: جمعی برای این موضوع تشکیل شد و همزمان دو موضوع پیگیری شد؛ یکی مذاکره با نامزدها برای آماده کردن آنان برای اجماع و دیگری انجام نظرسنجی یا بهره گیری از نظرسنجی های معتبر برای آگاهی از نظر مردم.

وی در ادامه افزود: منتخب جناب آقای خاتمی و شورای مشورتی اصلاح طلبان از جمله آقایان موسوی لاری، دکتر محمدعلی نجفی، دکتر جلایی پور، دکتر محسن رهامی و ... مسئول مذاکره با نامزدهای ریاست جمهوری، ستادهایشان و چهره های برجسته ای چون آقایان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری شدند و گروهی متشکل از آقایان بیژن نامدار زنگنه، عباس آخوندی، مرتضی مبلغ ، هادی خانیکی و مسجدجامعی برای بهره گیری از نظرسنجی ها شدند.

مسجد جامعی، درباره شیوه نظر سنجی گفت: ما دو راه داشتیم. یکی مراجعه به نظرسنجی نهادهای مختلف بود که نگران بودیم تحت تاثیر سیاست های سازمان انجام دهنده نظرسنجی باشد و یکی هم این که نظرسنجی مستقلی انجام شود. ما راه دوم را انتخاب کردیم و به یک گروه معتبر انجام یک نظرسنجی در تهران و 10 شهر کشور از جمله مشهد، زاهدان، تبریز، اصفهان، ساری و... سفارش دادیم.

مسجدجامعی درباره روز انجام نظرسنجی توضیح داد: ما روز شنبه را برای نظرسنجی در نظر گرفتیم، چون سومین مناظره هم انجام شده بود و فکر می کردیم تصمیم گیری برای مردم راحت تر است.

وی افزود: نتیجه نظرسنجی روز یک شنبه آماده شد. بازهم گروهی از دوستان نظرشان این بود که نخبگان درباره نتایج نظرسنجی نظر بدهند، اما نهایتا تصمیم جمع این شد که شورای مشورتی اصلاح طلبان نظر مردم را شفاف و سپس اعلام کند. به نظرم این خودش اتفاق مهمی بود که تصمیم گیری از پایین به بالا بود و مردم ، احزاب و گروه ها و چهره های شاخص اصلاح طلبان را به سمت و سوی شرکت در انتخابات و سپس تعیین نامزد هدایت کردند.

مسجد جامعی درباره دلایل تاخیر در اعلام نظر شورا گفت: ما می توانستیم نظر گروه را روز یک شنبه یا نهایتا روز دوشنبه اعلام کنیم، اما برای این که اصرار داشتیم، ائتلاف، روندی اخلاقی باشد و منجر به دو دستگی و اختلاف نشود، اعلام رسمی ائتلاف تا دوشنبه شب طول کشید. اگر این روند با اختلاف همراه بود، تاثیر آن بسیار کم می شد و باعث ناامیدی مردم می شد، اما این روند با آرامش طی شد و امیدوارم که نتیجه اش هم برای کشور عزیزمان مفید باشد.

وی درباره ویژگی و اهمیت این اجماع گفت:  اجماع و ائتلاف در این مرحله کار بسیار دشواری است و ظرفیت اخلاقی بسیار بالایی می خواهد. ما دیده ایم که خیلی ها دم از ائتلاف و اخلاق و وفای به عهد زدند، اما در عمل نتوانستند و توانایی انجام این کار را نداشتند، زیرا این کار نیازمند منشی اخلاقی است.

وی افزود: فارغ از موفقیت نامزد مورد حمایت ما، نفس اجماع برای ما یک پیروزی است، زیرا نشان دهنده برخورداری از خرد جمعی ، منش اخلاقی و توجه به منفعت ملی است. بنابراین به نظرم ما باید قدردان شخصیتی مثل آقای عارف باشیم که برای خیر و منفعت عمومی از حق خود گذشت و انتخاب اخلاقی و عقلانی کرد.

مسجد جامعی که سرفهرست ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات شورای اسلامی شهرتهران است، از مردم دعوت کرد روز جمعه علاوه بر دکتر حسن روحانی به عنوان نامزد ائتلاف اصلاح طلبان، به فهرست ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای اسلامی سراسر کشور رای بدهند.

 

کد خبر 218441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز