همشهری آنلاین: گرچه بازار میوه برای مصرف‌کنندگان همواره با نوسانات بسیاری مواجه شده اما با کاهش قیمت آن در بازار عمده‌فروشی به نظر‌ می‌رسد با گذشت دو ماه از سال و ورود میوه‌های تابستانی بازار میوه رنگ آرامش به خود بگیرد.

ایسنا نوشت: از ابتدای امسال که میوه به دلیل تعطیلی انبارها و سردخانه‌ها قیمت‌های نجومی را تجربه کرد نوسانات بسیاری در بازار مصرف این محصولات با بهانه‌هایی از جمله میوه‌های نوبرانه، دلالان سودجو و... به وجود آمد اما با توجه به قیمت‌ انواع میوه که در روزهای اخیر با کاهش قابل توجهی رو به رو شده‌اند، ثابت ماندن قیمت میوه در خرده‌فروشی‌ها منطقی نیست چراکه در آن صورت سود مضاعفی به سود چند برابری واسطه‌ها‌ اضافه می‌شود.

سال‌های اخیر گرچه برای کشاورزان و باغداران سال خوبی بود اما آن‌ها همواره شاهد بازار قانع‌کننده‌ای نبودند چراکه محصولات تولیدی خود را به قیمت‌های پایین فروختند.

باغدران معتقدند با آمدن میوه‌های بهاره و تابستانه که حجم بسیار زیادی هم دارد بازار میوه برای مصرف‌کنندگان متعادل‌تر می‌شود اما باز هم نوبرانه‌ها تعادل بازار را بر هم زد و مصرف‌کنندگان قیمت‌هایی را مشاهده کردند که تا کنون سابقه نداشت؛ گوجه سبزکیلویی 18 هزار تومان، توت‌فرنگی 16 هزار تومان، زردآلوی 13 هزار تومان، هندوانه 8000 تومان، گیلاس 12000 تومان و....

طی هفته‌های گذشته با ورود میوه‌های بهاری مانند گوجه سبز، زردآلو، گیلاس، هلو، و محصولات جالیزی از جمله هنداونه، خریزه، طالبی و... بازار به تعادل نزدیک‌تر شد.

به گفته رییس اتحادیه باغداران از هفته گذشته تاکنون قیمت میوه به دلیل فراوانی انواع محصولات متعادل‌تر شده و بازار عمده‌فروشی نسبت به ماه گذشته کاهش چند برابری قیمت را تجربه کرده است.

مجتبی شادلو گفت:‌ در حال حاضر هر کیلوگرم زردآلوی درجه یک 3000 تومان، گوجه‌سبز درجه یک 2000 تومان، گیلاس درجه یک 4500 تومان، هلو درجه یک 1500 تومان، هندوانه 600 تومان، خربزه درجه یک حدود هزار تومان، طالبی حدود 900 تومان در میادین میوه تره بار و بازار عمده فروشی عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: از آنجاکه بازار میوه هزینه‌های متفاوتی از تولید تا مصرف دارد، بیشترین سود منطقی برای انواع میوه از عمده‌فروشی تا بازار مصرف نباید از 30 درصد گران‌تر شود.

رییس اتحادیه باغداران اظهارکرد: برخی سودجویان از آب گل آلود استفاده می‌کنند و علیرغم کاهش چند برابری قیمت میوه در بازار عمده‌فروشی همچنان قیمت‌های خود را تغییر نداده‌اند که باید کنترل و نظارت بیشتری بر بازار خرده‌فروشی میوه در سراسر کشور صورت گیرد.

به نظر می‌رسد با نظارت و مدیریت صحیح بر بازار مصرف، می‌توان از سودجویی فرصت‌طلبان کاست و قیمت‌ را برای مصرف‌کنندگان منطقی‌ کرد.

کد خبر 218329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز