گروه سیاسی: پس از آنکه حبیب‌الله عسکراولادی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری تأکید کرد که اصولگرایان در مسیر همگرایی قرار گرفته‌اند

و به دنبال مدلی علمی و عقلایی از همگرایی و اتحاد هستند و همچنین محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی از تلاش اعضای این حزب در سراسر کشور برای حضور هر چه موفق‌تر در انتخابات مجلس هشتم خبر داد، روز شنبه رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با  اشاره به تدوین منشور اصولگرایی، این منشور را مبنای فعالیت اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم عنوان کرد.

محمدرضا باهنر تدوین منشور اصولگرایی را در ادامه فعالیت‌های قبلی جریان اصولگرایی دانست و گفت: مجموعه‌ جریان اصولگرایی همانند جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری، ایثارگران، جریانات طرفدار رئیس جمهور و گروه‌های مختلف دیگر در حال فعالیت هستند تا بتوانند از نظر ضوابط کاری به جمع‌بندی رسیده و کار را شروع کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکست منشور اصولگرایی در انتخابات گذشته خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم با استفاده از تجربیات گذشته، فضا را نرم‌تر جلو ببریم.

باهنر منشور اصولگرایی را حول محور هیچ فرد خاصی ندانست و تصریح کرد: شورای اصولگرایی به طور ترکیبی فعالیت می‌کند و حول محور هیچ شخص خاصی نخواهد بود.

اطلاعی نداریم

در همین حال مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه‌ روحانیت مبارز در مورد تدوین منشور اصولگرایی که محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه‌ اسلامی مهندسین آنرا اعلام کرده است، گفت: از تدوین منشور اصولگرایی اطلاعی نداریم.

غلامرضا مصباحی‌مقدم با ابراز بی‌اطلاعی از تدوین این منشور اظهار داشت: چون درجریان این موضوع نیستم نمی‌توانم هیچ‌گونه اظهارنظری در این ارتباط بکنم.

وی همچنین از برگزاری جلسه‌ شورای مرکزی تشکل متبوعش در هفته‌ جاری خبر داد. در این جلسه به احتمال زیاد در مورد 3 عضو جدید شورای مرکزی جامعه‌ روحانیت مبارز تهران تصمیم‌گیری خواهد شد.

تأکید افروغ بر نقد درون گفتمانی

اما در شرایطی که اصولگرایان تلاش می‌کنند اتحاد و هماهنگی خود را بیش از پیش افزایش دهند، عماد افروغ در گفت‌وگو با ایسنا تأکید می‌کند که با عنایت به نقد به ویژه نقد درون گفتمانی بر اساس قابلیت‌های نهفته در انقلاب اسلامی وارد عرصه‌ سیاست شده است.

افروغ می‌گوید: دغدغه روشنفکری داشته‌ایم و به همین خاطر وارد عرصه‌ سیاست شدیم و همواره مواظب بوده‌ایم که مقام سیاسی رسمی، رسالت روشنفکری را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

به گفته‌ وی، افراد به محض اینکه به قدرت می‌رسند، رفتار، اخلاق، هنجارها و گرایشاتشان تغییر می‌کند و بیشتر به مصلحت‌اندیشی‌های پرطمطراق میل پیدا می‌کنند.

نماینده‌ مردم تهران با بیان این‌که تلاش کرده‌ایم بیرق نقد درون گفتمانی را برافراشته نگه داریم، گفت: جریان اصولگرایی نوظهور که از شورای شهر شروع شده، خواسته یا ناخواسته، این جریان اصولگرایی خلاق و انتقادی را تداعی ‌کرده است.

امکان دست‌یابی به ائتلاف

وی خاطرنشان کرد: طرح نقد درون گفتمانی و به استقبال فرآیند تفکیک رفتن توسط اصولگرایان و همچنین وجود اصول و مبانی مشترک، امکان دستیابی به ائتلاف را در اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان کرده است.

نماینده‌ تهران در عین‌حال این امر را مستلزم وجود ظرفیت‌های لازم از سوی اصولگرایان دانست و گفت: این ظرفیت‌ها به این مربوط می‌شود که اصولگرایان نخواهند از اعتبار و منزلت سیاسی گذشته خود، اعم از صادق یا کاذب،‌ به عنوان دستیابی به منافع جناحی خود استفاده کنند، آن‌ها باید در یک فضای منصفانه و برابر، گفت‌وگو کنند و به یک وحدت نظر برسند. این امر برای ما مطلوب است اما نه به هر قیمت و شرایطی.

اصولگرایی انتقادی

وی معتقد است جریان اصولگرایی خلاق و انتقادی یک جریان روشنفکری بود که نمودهای مختلف داشت؛ یک نمود آن شورای شهر، یک نمودش مجلس هفتم و نمود دیگر آن دولت نهم بود.

افروغ تأکید می‌کند که برخی از اختلافات میان اصولگرایان در سال‌های اخیر، مربوط به سفره‌های پهن فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ناشی از دستیابی به قدرت دولتی بود.

وی در این راستا با تأکید بر اینکه باید همواره مواظب باشیم و با کسی پیمان اخوت نبندیم، خاطرنشان کرد: کسانی که بر سر این خوان می‌نشینند، مخصوصا خوانی که در ایران به خاطر اقتصاد نفتی، تمرکزگرایی و رابطه قدرت – ثروت تعریف می‌شود و فقط اقتصادی نیست، در واقع قدرتی دارند که در پیامد آن، سرمایه‌های اقتصادی – فرهنگی و سیاسی نهفته است.

این استاد دانشگاه معتقد است که در این بین عده‌ای برای حفظ منافع گروهی خود و رأی آوردن در انتخابات بعدی، در قالب مصلحت نظام یا موضع حقیقت‌گرایانه، به حمایت مطلق دست زدند.

افروغ ادامه داد: بحث من این است که مستقل از منفعت، به قضاوت حقیقت‌گرایانه بپردازیم و بعد مصلحت‌ها را مشخص کرده و تعیین کنیم کدام را بگوییم و کدام را نگوییم، اما مسأله این است که فضا را برای این کار هم می‌بندند.

وی با بیان اینکه جریان نوظهور اصولگرایی از ابتدای نمودهای سیاسی خود وجود داشته، منتهی به خاطر دستیابی به قدرت و شفاف شدن مواضع مختلف آشکارتر شده است، خاطرنشان کرد: اگر بین اصولگرایان اولیه و نوظهور به رغم وجود اشتراکات، اختلافاتی وجود دارد باید اجازه داد که این اختلاف خود را در قالب جریانات سیاسی نشان دهد، چرا که این امر به رشد سیاسی کمک می‌کند. در غیر این صورت لاپوشانی و مخفی‌کاری منجر به خودکشی دسته جمعی سیاسی می‌شود.

اهمیت عرصه نقد

به گفته‌ افروغ، به نظر می‌رسد که عده‌ای اهمیت عرصه‌ نقد را نمی‌شناسند و بیشتر دلمشغول عرصه‌ قدرت رسمی هستند، درحالی‌که در عرصه‌ نقد، ایده‌ها، توقعات، انتظارات، بدیل‌ها و آلترناتیوها رقم می‌خورد و اگر این عرصه را رها کنید به نام اینکه قدرت دارید و با قدرت می‌توانید پاسخگوی بسیاری از چالش‌ها باشید، دیگران این عرصه را از آن خود می‌کنند.

ابراز امیدواری

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مسیر اصولگرایان تا انتخابات مجلس هشتم، گفت: با توجه به مطرح‌شدن نقد، فراگیرشدن آن و شکل‌گیری جریانات انتقادی اصولگرا از جمله تشکیل فراکسیون نوظهور اصولگرایی مستقل، نهایتا گروه‌های وابسته به جریان اصولگرایی واقع‌بینانه‌تر، منصفانه‌تر و بدور از رابطه ارباب – رعیتی و قیم‌مآبانه، از خود گرایش به ائتلاف نشان خواهند داد.

ما اصولگراییم

افروغ در ادامه تصریح کرد: ما اصولگرا هستیم و در دل اصولگرایان تعریف می‌شویم و نمی‌خواهیم انشعاب بزنیم. منتهی می‌گوییم اگر می‌خواهید به ائتلاف برسیم باید روابط به دور از روابط ارباب– رعیتی و قیم‌مآبانه باشد.

وی افزود: اگر قرار باشد ریش‌سفیدانی باشند که منافع جناحی را دنبال کرده و در این بین سهم‌خواهی خود را دنبال کنند، نه تنها تن به این ائتلاف‌ها نمی‌دهیم، بلکه سخت مقابل این جریان می‌ایستیم.

کد خبر 21821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز